Splejsning af skøde
Fra : Steen Andreasen

Dato : 24-01-04 20:38

Hej

Jeg har et storskøde med to udvekslinger. Skødet er trukket igennem blokkene
på en sindrig måde, så hvis man haler i den ene line fås stor udveksling og
haler man i begge liner fås lille udveksling. De to ender på linen er
splejset sammen så man i praksis har en endeløs line.

Mit gamle skøde er så slidt at det trænger til en udskiftning, og jeg har
derfor købt 35 m line som nu skal monteres. Men jeg ved ikke hvordan man
splejser linen sammen i enderne. Jeg har uden held søgt efter en "opskrift"
på nettet. Kan nogen hjælpe med link eller et hint??

Hilsen Steen

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 24-01-04 21:15

"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
"opskrift"
> på nettet. Kan nogen hjælpe med link eller et hint??

Jeg fandt den her på google:
http://home.worldonline.dk/sejler/splejs/splejs.htm

Så vidt jeg kan se, er det et krav, at kernen/hjertet i dit nye tovværk er
flettet. Ellers kan det ikke splejses. Men pyhhh et arbejde. Mon ikke man
skulle lade en pro ordne det - også for styrkens/sikkerhedens skyld?

---
Mvh, Peter Ingsø laursen

Fra : Hanne og Hans

Dato : 26-01-04 16:52

Roblon har en udmærket anvisning, den følger med hvis du køber et sæt
splejseværktøj.
Hans.