Wireless accespointer/router til ADSL
Fra : Michael Lund

Dato : 24-01-04 16:16

Hej,

Jeg skal bruge et accespoint/router til min ADSL forbindelse.

For forestiller mig, at jeg tilslutter routeren direkte til ADSL modemet fra
TDC og at routeren automatisk får en ip-adresse via DHCP.

Mine stionære Pc'er skal tilsluttes til routeren med RJ-45 stik. Der må
gerne være autosense af kabeltyper (straight / krydset) og hastighed.
Den bærbare via Trådløs forbindelse. Maskinerne bliver tildelt en ip-adress
af routeren via DHCP. Routeren skal understøtte NAT.

Routeren skal som minimum understøtte 802.11b men 802.11g ville ikke gøre
noget.
Rækkeviden skal være i orden: jeg vil hellere have at naboen låner min
forbindelse, end at jeg ikke selv kan få forbindelse inde i stuen.

Hvilke accespoint/router kan anbefales?

/Michael

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-01-04 23:22

On Sat, 24 Jan 2004 16:15:59 +0100, "Michael Lund"
<milund@kodehaj.dk> wrote:

> Hvilke accespoint/router kan anbefales?

Se fx på Linksys WRT54G, der er NAT-router, 4-ports 10/100 switch
med Auto-MDI/MID-X og wireless access point (802.11bg, plus Wi-Fi
certificering inkl. WPA) i én box:

http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=35&prid=601

Den koster <700 ifølge edbpriser.dk, så det er vist ikke besværet
værd at se på noget, der kun kan køre 802.11b.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Michael Lund

Dato : 25-01-04 01:02

Det ligner jo lige det jeg har brug for.

Mange tak,
Michael

Fra : Michael Lund

Dato : 25-01-04 01:16

Jeg ser lige at ifølge flere reviews ikke kører sammen med Nokia D211
802.11b NIC til bærbare. Kan det virkelig passe?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-01-04 03:35

On Sun, 25 Jan 2004 01:15:56 +0100, "Michael Lund"
<milund@kodehaj.dk> wrote:

> Jeg ser lige at ifølge flere reviews ikke kører sammen med Nokia D211
> 802.11b NIC til bærbare.

Hvor ser du det?

> Kan det virkelig passe?

Hvis det passer, er det Nokia-tingen, den er gal med, for Linksys
AP'et er Wi-Fi-certificeret, dvs. at det er eftervist, at det
også i praksis opfører sig efter standarden, og virker med andre
Wi-Fi-certificerede produkter.

Og læs så http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Michael Lund

Dato : 25-01-04 09:46

> Hvor ser du det?

En googling på WRT54 og D211 giver:
http://asia.cnet.com/reviews/hardware/networking/0,39001737,39012620p-3,00.h
tm?RECOMMEND= hvor den nederste reviewer skriver at han ikke kan få det til
at virke. I reviews af WRT54G på edbpriser.dk er en der har samme problem.

> [...]
> AP'et er Wi-Fi-certificeret, dvs. at det er eftervist, at det
> også i praksis opfører sig efter standarden, og virker med andre

På Nokias hjemmeside står der bl.a. om D211:
a.. GPRS, HSCSD, trådløst LAN-netværk (Wi-Fi-standard, IEEE 802.11b)

Så det burde virke?

mvh
Michael

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-01-04 23:57

On Sun, 25 Jan 2004 09:45:40 +0100, "Michael Lund"
<milund@kodehaj.dk> wrote:

> På Nokias hjemmeside står der bl.a. om D211:
> a.. GPRS, HSCSD, trådløst LAN-netværk (Wi-Fi-standard, IEEE 802.11b)

Ifølge www.wi-fi.org har Nokia ingen Wi-Fi-certificerede
produkter, hverken b eller g. Men det kan selvfølgelig være et
kort, Nokia har købt (OEM) af nogle andre, og så blot logo-
opgraderet.

> Så det burde virke?

Ja. Og hvis der er nogen, der ikke kan få det til at virke, så er
det jo ikke givet, at det er produkterne, der er noget galt med.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Michael Lund

Dato : 26-01-04 18:08

> Ifølge www.wi-fi.org har Nokia ingen Wi-Fi-certificerede
> produkter, hverken b eller g. Men det kan selvfølgelig være et
> kort, Nokia har købt (OEM) af nogle andre, og så blot logo-
> opgraderet.

Det tror jeg ikke - kortet indeholder jo også GRPS/High Speed Data modem, så
mon ikke de har lavet det selv?

> Ja. Og hvis der er nogen, der ikke kan få det til at virke, så er
> det jo ikke givet, at det er produkterne, der er noget galt med.

Det er selvfølgelig rigtigt
Det er bare et lidt usikkert grundlag at købe et accespoint på. Men jeg kan
selvfølgelig finde en forhandler med butik, og slæbe den bærbare med
derned - så kan jeg jo se om det virker. For Linksys'en ser godt nok lækker
ud (på dataene - den er faktisk lidt grim

Tak for hjælpen,
Michael

Fra : Michael Lund

Dato : 26-01-04 18:50

> Ifølge www.wi-fi.org har Nokia ingen Wi-Fi-certificerede
> produkter, hverken b eller g. Men det kan selvfølgelig være et
> kort, Nokia har købt (OEM) af nogle andre, og så blot logo-
> opgraderet.

Ifølge www.wi-fi.org har Nokia følge Wi-Fi IEEE 802.11b certificerede
produkter:

Access Point
Nokia A032 WLAN Access Point
Nokia A036 WLAN Access Point

External Card
Nokia C110 Wireless LAN Card
Nokia C111 Wireless LAN Card
Nokia D211 Multimode Card
Nokia D311 Multimode Card

Så mit D211 kort skulle være i orden..

mvh
Michael

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-01-04 00:06

On Mon, 26 Jan 2004 18:50:20 +0100, "Michael Lund"
<milund@kodehaj.dk> wrote:

> Ifølge www.wi-fi.org har Nokia følge Wi-Fi IEEE 802.11b certificerede
> produkter:

Hmm, ja. Jeg ved ikke, hvorfor jeg ikke lige fandt dem.

Nå, men så er vi lidt tilbage ved det der med, at blot fordi
enkeltpersoner skriver, at tingene ikke virker, så er det ikke
givet, det er produkterne, der er noget galt med.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Michael Lund

Dato : 27-01-04 22:20

> Nå, men så er vi lidt tilbage ved det der med, at blot fordi
> enkeltpersoner skriver, at tingene ikke virker, så er det ikke
> givet, det er produkterne, der er noget galt med.

Ja - det er rigtigt, men der er også en risiko ved at købe noget, der måske
ikke virker sammen, og som ikke kan byttes, for routeren virker jo i al
almindelighed... som sagt, så må jeg finde en forretning, hvor de har sådan
en, og så må de demonstrere den for mig med min laptop

I hvert fald, mange tak for hjælpen!
Michael