Al slags info søges - shetlands pony
Fra : Ann K

Dato : 24-01-04 10:53

Hejsa.
Det kunne være at jeg måske eventuelt (og alle mulige andre forbehold
ville til at anskaffe mig en lille shetter
Den skulle stå som primært selskabspony - og med lange mellemrum blive
brugt til en lille køretur (hvis jeg da kan hitte en vogn)... jeg ville
aldrig selv komme til at ride på den - dyremishandling ligger mig ret
fjernt!

Derfor søger jeg ALT, hvad denne gruppe kan komme med af info om shetter...
lige fra "kost-pris" til sygdomme og nødvendigheden af og prisen på
forsikring...

Alle kommentarer er velkomne... jeg skal virkelig bruge noget godt
ammunition, når jeg senere på dagen skal forsøge at overbevise
"overkommandoen" om, at vi alligevel ikke har så forfærdelig meget brug for
en ny sofa

--
Mvh Ann
Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs

Fra : skingur

Dato : 24-01-04 11:17

"Ann K" skrev d. 24-01-04 10:53 dette indlæg :
> [...]

> ammunition, når jeg senere på dagen skal forsøge at overbevise
> "overkommandoen" om, at vi alligevel ikke har så forfærdelig meget

Tjaeee... starter fra en ende af, bliver måske lidt rodet!!!

Indkøbspris for mit føl: 500

Det var så det eneste, der var billigt i den forbindelse!

Den skal beskæres. Den skal fodres (spiser pt 18 kilo om måneden, 5
kroner kiloet). Skal have halm og hø og gulerødder. Vaccineres.
Ormekure. Kastreres senere, for selvom han er en fin pony af god
afstamning, var han kun så billig fordi ingen havde sendt hans papirer
ind!

Men hvis du bare vil køre med lange mellemrum, skal du have en pony på
MINDST 8 år, der er godt og solidt tilkørt. Så er den altså ikke ultra
billig længere. Kan du køre?
Iøvrigt er det synd i mine øjne kun at køre med lange mellemrum.
Shettere ELSKER at arbejde. Og det er synd at lade den stå og glo på
marken som selskabshest og så kun tage den ud en gang imellem.

De store ponyer er det overhovedet ikke synd at ride på, med mindre du
vejer for meget. De KAN bære 100 kilo!!!!!

Spørg ellers bare løs - jeg elsker at snakke om shetterne!!!!

mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : skingur

Dato : 24-01-04 11:41

Fortsætter lige!!

Som alle andre ponyer har shetteren brug for at blive bekræftet i at den
er din yndlingshest! Den skal stadig stimuleres, så det er IKKE nok i
mine øjne at stå på marken - ældre heste gider sjældent fjumse rundt og
lege, med mindre de er sammen med nogle der er meget yngre.

Den hingst, jeg har i træning, har gået og gloet på marken siden sidste
sommer. Det tog altså lidt tid, før han kom i tanke om hvad det vil sige
at være i hænder. Det er først nu, efter en halvanden måneds tid, han er
begyndt at slappe af og nyde det. Jeg går i køreliner med ham mindst en
gang om ugen og nusler strigler ham mindst 4 gange om ugen. Snakker med
ham HVER dag. (nemt, de er på stald om natten!)

Men med tre ponyer, der alle skal føle sig som noget specielt, går der
uhyggelig meget tid med det.

Det jeg vil sige er nok, at en selskabshest ikke bare er en, der kan gå
og glo på marken og så kun blive beskæftiget en gang om måneden!!!

Mvh igen igen!

http://www.kandu.dk/

Fra : Ann K

Dato : 24-01-04 11:58

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

Hej Christina.

> Indkøbspris for mit føl: 500

Det er ikke et føl... men gammel er han bestemt heller ikke!!! Unghest...

> Det var så det eneste, der var billigt i den forbindelse!

Anskaffelsen er altid billig, når man ser på det i forhold til "driften"...
det er den daglige pris, jeg er ude efter

> Den skal beskæres.

Ve' jeg godt... hvor ofte... pris???

> Den skal fodres (spiser pt 18 kilo om måneden, 5
> kroner kiloet).

Det var voldsomt for sådan en lille fyr Men der er jo også noget om at
du skal have ham i en super form til en kåring - ikk'?
Nej - pjat... foderprisen er faktisk mindre end, hvad jeg bruger på mine
katte og hunde

>Skal have halm og hø og gulerødder.

Forbrug... og pris?

>Vaccineres.
> Ormekure.

Sæ'fø'li.... hvor ofte... mod hvad (burde kunne huske det - men...)...
pris?
Er der ellers nogle generelle helbredsproblemer hos racen, jeg skal være
opmærksom på ved evt køb?

> Kastreres senere,

Er ordnet

> Men hvis du bare vil køre med lange mellemrum, skal du have en pony på
> MINDST 8 år, der er godt og solidt tilkørt. Så er den altså ikke ultra
> billig længere. Kan du køre?

Han er ikke tilkørt.. alder vist nok 7 år... Men jeg kan sagtens selv
tilkøre ham - selv om det efterhånden er længe siden, jeg sidst har haft
noget med den slags at gøre har gode forbindelser, der kan hjælpe, hvis
jeg skulle få problemer

> Iøvrigt er det synd i mine øjne kun at køre med lange mellemrum.
> Shettere ELSKER at arbejde. Og det er synd at lade den stå og glo på
> marken som selskabshest og så kun tage den ud en gang imellem.

HVIS det går, som jeg meget gerne vil have, vil der være andre som kan køre
ham.. dog nok ikke dagligt...
Håber at tiden vil komme til at ændre dette... jeg skal have taget et
kørekort

> De store ponyer er det overhovedet ikke synd at ride på, med mindre du
> vejer for meget. De KAN bære 100 kilo!!!!!

Ve' jeg godt... men jeg vil simpelthen ikke byde et så lille kræ at slæbe
rundt på mig!!! Så hellere lade den trække mig
Har altid sagt at jeg en skønne dag skulle have en shetter og en vogn...
bare for hyggens skyld.

> Spørg ellers bare løs - jeg elsker at snakke om shetterne!!!!

Ja - så har jeg spurgt
Hvad med temperament.. sådan generelt... det er længe siden jeg har haft
ordentligt kontakt med shettere... er der noget bestemt, jeg skal være
opmærksom på??? Husker dem som nogle små, stædige men alligevel medgørlige,
livlige, venlige, sjove og lynende intelligente krabater

Fra : skingur

Dato : 24-01-04 12:17

"Ann K" skrev d. 24-01-04 11:58 dette indlæg :

klippe klippe!!!

ja, det med forbrug og pris er sgu ikke så ent... jeg betaler kun for
islænderen og føllet (og det er føllet der får 18 kilo om måneden!)

Alt i alt har jeg ponyudgifter for cirka 600 kroner om måneden.
Islænderen får 36 kilo, shetteren 18. Islænderen står på spåner og får
hø og halm, shetteren står på halm og får hø. Begge får ca 1/2
foderenhed i gulerødder pr dag.

Og dertil kommer så alt det løse - smed, dyrlæge osv osv.

men men... føllet får 1 tern halm og 1 tern hø med ud på marken om
morgenen, sammen med gulerødder. I boksen kommer der cirka et til to
tern halm, samt et tern hø. Gulerødder til natmad.

Cirka ialt pr dag: 3 tern halm og 2 tern hø. 5 kilo gulerødder. Foder.
Prisen afhænger så af, hvad du giver for halm, hø og gulerødder samt
foder. Vores får islændermüesli med tilskudsfoder.

3 x 30 tern halm. Ialt 90 tern halm. (ca 1o baller)
2 x 30 tern hø. Ialt 60 tern hø.
5 x 30 kilo gulerødder. Ialt 150 kilo gulerødder !
ialt 18 kilo foder.

mama mia.. sådan har jeg aldrig regnet det ud før!!!!!!

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia J

Dato : 24-01-04 14:03

"Ann K" <tsarsBingo@Bongo.os.dk> wrote in message

> [...]
> tilkøre ham - selv om det efterhånden er længe siden, jeg sidst har haft
> noget med den slags at gøre har gode forbindelser, der kan hjælpe,

Det ved jeg faktisk ikke om han er! Men han er vist lidt af en bisse på den
måde at børnene ikke kan få ham til at lave mere end han gider. Men ikke ond
på nogen måde.

Men hvorfor giver jeg dig ikke bare nummeret, så du selv kan ringe og snakke
med dem?

Men der skulle være hø nok, til 1 kr. kg som sagt, og halmen får vi mod at
hjælpe naboen med at lave den.

Har i dag snakket med en anden nabo, som vil låne mig en søøøød ponytøs, som
desværre er blevet behandlet dårligt hos sidste ejer og derfor har et traume
overfor ridning og nedsat syn på det en øje. Desuden er hun måske i fol! Se
det kunne være rigtig sjovt...

Så nu overvejer jeg om min søndagsudflugt skal aflyses - for 4½ har jeg
altså ikke plads til!

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 24-01-04 14:08

P.S. Et af de store problemer med shettere er forfangenhed. Ingen kerne når
de ikke laver noget. Vi kører med døgnfold her om sommeren, og jeg har kun
græs... Når først de har haft det, er det et værre bøvl resten af livet. Jeg
synes der er forholdsvis mange shettere i forhold til andre racer, som er
disponeret for det...

:Pia

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 24-01-04 20:27

On Sat, 24 Jan 2004 10:52:48 +0100, "Ann K" <tsarsBingo@Bongo.os.dk>
wrote:

>Hejsa.
>Det kunne være at jeg måske eventuelt (og alle mulige andre forbehold
>ville til at anskaffe mig en lille shetter

   Endnu et dyr til menageriet? =) Jeg må altså beundre at du har
tid til det =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Ann K

Dato : 24-01-04 22:37

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Endnu et dyr til menageriet? =) Jeg må altså beundre at du har
> tid til det =)

Hej Trine.
Nej desværre
Har siddet og regnet og regnet... kunne sagtens få råd til at have kræet...
men ville nok få gevaldige problemer med tiden
"Overkommandoen" var ellers ikke så afvisende som jeg havde troet han
_ved_ jo at jeg har drømmen
Men han havde også det endegyldige argument imod mine planer...
opstaldningen er for langt væk, når jeg ikke har kørekort!!! Transport med
det offentlige vil tage alt for laaang tid - og vil være en utopi på
hverdage - jeg skal jo også på arbejde, for at tjene til Bandens føde

Så nu SKAL jeg igang med at tage det fordømte kørekort!!! ;-D

Og så finde ud af en hulens bunke om shettere .. og måske også
islændere... Har jo dårlig ryg - og ridning er noget af den bedste
rygtræning man kan få Men det vil jo kræve endnu mere tid, at have en
ridehest!?

Fra : skingur

Dato : 25-01-04 02:09

"Ann K" skrev d. 24-01-04 22:37 dette indlæg :

> [...]

> islændere... Har jo dårlig ryg - og ridning er noget af den bedste
> rygtræning man kan få Men det vil jo kræve endnu mere tid, at have

ja... TID!!!! Bare der var mere af den!

pia... kan ikke følge hele tråden.... hvad er det for en pony, du
snakker om??

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia J

Dato : 25-01-04 15:28

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> wrote in message news:4013186c$0$164
> pia... kan ikke følge hele tråden.... hvad er det for en pony, du
> snakker om??

Nej, det er fordi samtalen startede på Dekatten, hvor jeg også "mødes" med
AnnK. Jeg har annonceret efter en selskabspony til den araber jeg skal låne
1-2 år, og et af de tilbud jeg fik var en 7-års sort shettervallak til 2500
i Svendborg. Og Ann ææælsker sort og vi har før snakket om at køre sådan en
til sammen, så jeg kan køre ned og handle selvom min bil ikke går igennem
syn her i foråret

Jeg har så i mellemtiden fået lov at låne den sødeste pony af en nabo jeg
ikke kendte før, men som havde set annoncen. (herude er man stadig nabo
selvom man bor 10 min. væk Araberen må jeg nemlig låne med den ene
klausul at han ikke går alene.

:Pia

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 25-01-04 07:01

On Sat, 24 Jan 2004 22:36:57 +0100, "Ann K" <tsarsBingo@Bongo.os.dk>
wrote:

> [...]
>det offentlige vil tage alt for laaang tid - og vil være en utopi på
>hverdage - jeg skal jo også på arbejde, for at tjene til Bandens føde

   Åh ja - her er det et krav at hesten står opstaldet i nærheden
- ( I praksis under 5 km!) da jeg i forvejen bruger mellem 3 og 4
timer på at komme frem og tilbage fra arbejde _hver_ dag :(

>Så nu SKAL jeg igang med at tage det fordømte kørekort!!! ;-D

   Det er altså også en rar ting at have.

> [...]
>islændere... Har jo dårlig ryg - og ridning er noget af den bedste
>rygtræning man kan få Men det vil jo kræve endnu mere tid, at have en

   Njaaeeh - det kommer lidt an på. Hvis du nu finder en ældre -
hvad race du nu vælger - som ikke bliver kuldret af at stå på fold
nogle dage uden at blive brugt vil du sagtens kunne have en hest du
blot skal ud og pusle om 3 - 4 dage om ugen og så ride et par dage om
ugen. Og om du skal strigle krikken fordi den skal have sadel og
trense på - eller om du skal strigle den fordi du skal ud at køre -
det kan altså være det samme ;)

Fra : Anet

Dato : 25-01-04 11:02

> [...]

(klip)

Jeg skiftede netop fra store heste til islændere på grund af en dårlig ryg.
Jeg kan vågne op om morgenen og næsten ikke rette mig op eller gå uden at
det gør djævelsk ondt. Så skal jeg bare kravle (bokstaveligt talt) op på
ryggen af min islænder og ca. 15 minutter senere så har jeg det meget meget
bedre i ryggen og kan gå normalt og alt.

--
~ Hilsen
Annette ~