Nybegynder - Jagt
Fra : John Smith

Dato : 23-01-04 03:56

Jeg kunne godt tænke mig at begynde at gå på jagt sammen med mine familie,
så som fætter og onkler. Når jeg skal i gang med jagttegn kunne jeg godt
tænke mig at vide hvilken våben er det bedste at starte med. En alm.
jagtgevær eller evt. en rifle. Min familie går typiske på andejagt, så jeg
tror nok at jeg i fremtiden vil få behov for en jagtgevær. Men hvad er bedst
til at tage jagttegn med/til.

John Smith

Fra : Peter Weis

Dato : 23-01-04 07:00

"John Smith" <nuclear75@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> jagtgevær eller evt. en rifle. Min familie går typiske på andejagt, så jeg
> tror nok at jeg i fremtiden vil få behov for en jagtgevær. Men hvad er

Man tager sådan set ikke jagttegn til en speciel våbentype. Men jagttegnet
giver ret til at erhverve et jagtgevær. Riflen kræver så yderligere en
bestået riffelprøve.

mvh
Peter

Fra : Lykke

Dato : 23-01-04 07:56

Med hensyn til valg af haglvåben er der kun det at sige, at våbenet skal
passe dig.
Det er ikke sikkert at et våben til 10.000 kr passer dig uden at det bliver
tilvirket, men omvendt kan du være heldig at få et brugt våben for et par
tusinde der sidder perfekt. Det kan du kun finde ud af ved at prøve dig frem
på skydebanen.
Besøg også hjemmesiden www.a-o-j.dk og hvis du har flere spørgsmål, er du
velkommen til at ringe.

Poul

Fra : JK

Dato : 23-01-04 11:49

On Fri, 23 Jan 2004 03:55:55 +0100, "John Smith"
> [...]

>tror nok at jeg i fremtiden vil få behov for en jagtgevær. Men hvad er bedst

Andre har jo givet svaret.
Jagtprøven aflægges ikke med dit eget haglgevær, men med et man får
udleveret til prøven. Man skal skyde på 5 lerduer, og der er intet
krav om at ramme dem, - men man dumper øjeblikkeligt på
sikkerhedsmæssige fejl.
Derudover aflægges en skriftlig prøve lige forinden, hvor man må lave
max. 5 fejl. Det er ligesom køreprøver en prøve, hvor der er mulighed
for at træne med over 100 spørgsmål og svar på PC derhjemme. Prøven
vil indeholde et udpluk af disse spørgsmål.

Mht. riffeljagt
Det er en meget speciel type jæger, der går på riffeljagt, uden at han
har et haglgevær også derhjemme. Storvildt jæger nærmest.
Riffeljagt er en helt anden form for jagt, som ikke almindeligvis er
særligt social. Det stiller også andre krav.

Selv om et haglgevær ikke er noget præcisionsvåben, så opvejes det af,
at man med det næsten altid skyder på bevægelige mål. Det er da
ialfald dårlig jagt-etik at skyde med haglgevær på fugle, der ikke er
på vingerne. Så det er faktisk nok sværere at bruge haglgevær end
riffel, og nogle vil sikkert synes at riffelskydning er peace-of-cake.
Forbiere eller dårlige træffere accepteres dog ikke på samme måde som
med haglgevær.

Riffelprøven kan aflægges uden teori.
Riffel-tegnet gælder kun for eens eget våben, der skal specificeres
nøje. Salonriffel må ikke anvendes til prøven.
Man skal kunne anbringe 5 skud indenfor en skive på 20 cm. dia. på 100
m. Der må afgives 6 skud indenfor 6 minutter. Man bliver overvåget
m.h.t. sikkerhedsmæssige fejl og fejl i våbenbehandling.
http://www.jfak.dk/skibby.htm

hilsen

John

Fra : Peter Mortensen

Dato : 23-01-04 23:15

> [...]
>udleveret til prøven. Man skal skyde på 5 lerduer, og der er intet
>krav om at ramme dem, - men man dumper øjeblikkeligt på

Det må så være blevet ændret. Sidste år var det 4 lerduer.
Jeg var selv igennem nåleøjet 4. maj 2003.

>Derudover aflægges en skriftlig prøve lige forinden, hvor man må lave
>max. 5 fejl.

Det må så være blevet ændret. Sidste år var det max. 4 fejl.
36 eller flere rigtige ud af 40 spørgsmål for at bestå den
teoretiske del af jagtprøven.

>Riffelprøven kan aflægges uden teori.
>Riffel-tegnet gælder kun for eens eget våben, der skal specificeres
>nøje.

Er du sikker på det? Jeg mener at riffel-tegnet gælder for
alle de jagtrifler man måtte være i besiddelse af (og
selvfølgelig har våben-tilladelse til).

Fra den benyttede lærebog "Vildt & jagt i Danmark":

"Jagt med jagtriffel må kun udøves af personer, der har
bestået riffelprøven". Det tolker jeg som at bestået
riffel-prøve ikke er knyttet til en bestemt riffel.

>Salonriffel må ikke anvendes til prøven.
>Man skal kunne anbringe 5 skud indenfor en skive på 20 cm. dia. på 100
>m. Der må afgives 6 skud indenfor 6 minutter.

Det må så være blevet ændret. Sidste år var det indenfor 5
minutter. Var selv igennem 21. juni 2003.

Mvh. Peter Mortensen

"In the beginning the universe was created. This
has made a lot of people very angry." --D. Adams
--

Regards,
Peter Mortensen

Peter Mortensen, E-mail: NukeSPAMMERSpmortensen@forskning.dk
Software Engineer, M.Sc.E.E. 65 97 39 39 / 23 34 29 88.
Bioinformatics Application developer
University of Southern Denmark
CEBI/BMB
Campusvej 55
DK-5230 Odense M
<http://mortensenforskn.homepage.dk/> and maybe
<http://radio.weblogs.com/0106961/>
DKK 26600 (US$ 3800) charge to accept unsolicited commercial messages.
Echelon illegal secret conspiracy corruption bribe return commission.

Fra : Lykke

Dato : 24-01-04 10:20

"Peter Mortensen" <NukeSPAMMERSmortensen@protana.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> selvfølgelig har våben-tilladelse til).
>
>I har ret begge to. Kravet er at man skal have våbentilladelse på det våben
som skal bruges til prøven. Dette bliver kontroleret meget nøje. Når prøven
er bestået, gælder riffeljagt også for de øvrige våben jægeren er i
besiddelse af.

Mvh
Poul