C++BuilderX og andet!
Fra : Rasmus

Dato : 22-01-04 16:43

Hejsa!

Jeg bruger C++Builder 6 nu, men har tænkt på at skifte til C++BuilderX! Mit
første sprøgmål er så, kan man nemt konvatere fra v6 til X(sine projekter)?
Så vidt jeg kan se på Borlands side er der flere udgaver end i v6, så er i
tvivl om hvilk rettigheder man har med hver. Jeg har før spurgt om det til
v6, men hvilken udgave skal jeg købe for at udgive mine programmer så andre
gratis kan downloade dem i vX?
Hvor kan man købe version X i Danmark, København?
Hvor stor forskel er der på v6 og X, kan man nemt skifte eller skal man læse
en masse nyt?

Noget andet, hvordan kan man oprette en vaiable med typen TString? Samme
type som lines i en Memo og items i ListBox!
Noget alla: TString MinVar;

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Rasmus

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-01-04 17:09

"Rasmus" <hpstuff@ofir.dk> wrote:

Disclaimer: jeg har kun kørt lidt med C++BuilderX.

> Jeg bruger C++Builder 6 nu, men har tænkt på at skifte til C++BuilderX!
Mit
> første sprøgmål er så, kan man nemt konvatere fra v6 til X(sine
projekter)?

Det kommer an på hvad der karakteriserer dit projekt.

Hvis du bruger VCL, så glem det indtil videre!
Der er ikke nogen GUI builder i produktet - kun en preview, der kan
downloades, med meget begrænset udvalg af komponenter. Når GUI builderen
bliver færdig er det med understøttelse af et helt andet bibliotek
(wxWindows). Om der kommer understøttelse for VCL forekommer mig at være
uklart.

Hvis det er en ren C++ applikation, så burde der ikke være de store
problemer (Men heller ikke de store gevinster - så vidt jeg kan se).

> [...]
> tvivl om hvilk rettigheder man har med hver. Jeg har før spurgt om det til
> v6, men hvilken udgave skal jeg købe for at udgive mine programmer så

Det kommer an på hvad bruger af special funktionalitet, der ligger i de
dyrere pakker.

Som udgangspunkt bør de fleste ting man laver med C++BuilderX kunne
oversættes med en hvilken som helst compiler (i modsætning til C++Builder 6
med VCL).

F.eks. Ravenholm (www.ravenholm.dk)

> Hvor stor forskel er der på v6 og X, kan man nemt skifte eller skal man
læse
> en masse nyt?

Der er store ændringer.
Der er ikke nogen GUI Builder, til gengæld er projekt håndteringen forbedret
og mere åben.
Det er et helt andet produkt. Mere åben, mere cross platform.

> Noget andet, hvordan kan man oprette en vaiable med typen TString?>

I C++Builder 6 eller C++Builder X ?

> Samme
> type som lines i en Memo og items i ListBox!

Du mener formodentlig "TStrings".

> Noget alla: TString MinVar;

I C++Builder 6:

Da TStrings arver fra TObject, og dermed er underlagt de særlige regler der
gælder for VCL objekter, kan den kun oprettes på heapen.
Altså
TStrings* strings = new TStrings;

For at slippe for at skulle huske at frigive den igen (og dermed opnå
nogenlunde det du skitserede), kan du bruge "std::auto_ptr"

#include <memory>

void foo()
{
std::auto_ptr strings(new TStrings);
}

Hvis du tilgår elementerne i f.eks. en TListBox skal du slet ikke oprette
den, men blot bruge den.

I C++Builder X:
???

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ivan Johansen

Dato : 22-01-04 20:44

Rasmus wrote:
> Jeg bruger C++Builder 6 nu, men har tænkt på at skifte til C++BuilderX! Mit
> første sprøgmål er så, kan man nemt konvatere fra v6 til X(sine projekter)?

Det afhænger af hvad du vil konvertere til. C++ BuilderX (CBX) kommer
med samme compiler som C++ Builder 6. VCL følger dog ikke med og der er
derfor heller ikke nogen GUI builder til VCL.

Meningen er at CBX i fremtiden vil bruge wxWindows som GUI bibliotek i
stedet for VCL, men GUI builderen til den er indtil videre kun en preview.

Senere skulle VCL.NET også komme med, og det burde ikke være vanskeligt
at konvertere fra VCL til VCL.NET.

Borland er ikke glade for at frigive information, men det kan være at du
kan få glæde af dette open letter:
http://bdn.borland.com/article/0,1410,31277,00.html

> [...]
> v6, men hvilken udgave skal jeg købe for at udgive mine programmer så andre

Det må du gøre med alle udgaver, også med Personal Edition som du kan
hente gratis fra Borland:
http://www.borland.com/products/downloads/download_cbuilderx.html

> Hvor stor forskel er der på v6 og X, kan man nemt skifte eller skal man læse
> en masse nyt?

Hvis du vil konvertere til wxWindows skal du lære en masse nyt. Du kan
eventuelt prøve at søge i tidligere indlæg på Borlands nyhedsgrupper,
især borland.public.cppbuilder.non-technical, hvor det er livligt
diskuteret.

> Noget andet, hvordan kan man oprette en vaiable med typen TString? Samme
> type som lines i en Memo og items i ListBox!
> Noget alla: TString MinVar;

Mogens glemte i sit svar at TStrings er abstrakt og du kan derfor ikke
oprette instanser af den. Du skal derfor oprette en instans af en
nedarvet klasse, normalt TStringList:
TStrings* strings = new TStringList;
eller
std::auto_ptr<TStrings> strings(new TStringList);

Ivan Johansen

Fra : Peter Jespersen

Dato : 27-01-04 15:55

On Thu, 22 Jan 2004 20:44:10 +0100, Ivan Johansen wrote:

> [...]
>
>Meningen er at CBX i fremtiden vil bruge wxWindows som GUI bibliotek i
>stedet for VCL, men GUI builderen til den er indtil videre kun en preview.

Lyder spøjst at Borland vælger wxWindows framework, det er jo stadig open
source ... trist at det ikke betyder at de understøtter flere platforme,
men kun tre.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
I started out with nothing & still have most of it left.

Fra : Ivan Johansen

Dato : 27-01-04 16:34

Peter Jespersen wrote:
> Lyder spøjst at Borland vælger wxWindows framework, det er jo stadig open
> source ... trist at det ikke betyder at de understøtter flere platforme,
> men kun tre.

C++ BuilderX (CBX) understøtter officielt Windows, Linux og Solarix, men
den skulle også kunne køre på en Macintosh. Det kunne godt tænkes at
flere platforme vil blive understøttet hen ad vejen.

wxWindows understøtter i forvejen en hel del platforme, så selv om CBX
ikke kan køre under alle platforme er der ikke noget i vejen for at
udvikle med CBX på én platform og bagefter compile til en anden.

Men om CBX bliver lige som nem at lave GUI med som BCB vil tiden vise.

Ivan Johansen