Poster fra en tabel skal ekskluderes i for~
Fra : John Jessen

Dato : 22-01-04 15:09

Det er måske det med at se skoven for bare træer, men jeg kan ikke lige
hitte ud af hvordan jeg får lavet en forespørgsel i MS-Access hvor de
forekomster der er i tabel2 ikke kommer med. Ved at joine tabel1.varenr og
tabel2.varenr ville jeg gerne kunne lave en listning af posterne i tabel 1
således at de forekomster hvor der er identitet mellem de to felter ikke
vises.

Det jeg ønsker at opnå er at kunne lave en forespørgsel på en eksterne
varenummerdatabase og således sikre at jeg får fat i nye varenumre i denne
som jeg ikke har i min database p.t.

John

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 22-01-04 15:21

> [...]
> således at de forekomster hvor der er identitet mellem de to felter ikke

(SELECT * FROM tabel1) EXCEPT CORRESPONDING (SELECT * FROM tabel2)
kan jeg ikke få til at virke i M$ SQL, men ellers burde følgende virke:

SELECT *
FROM tabel1
WHERE NOT EXISTS(SELECT * FROM tabel2 WHERE tabel1.varenr = tabel2.varenr)

Stefan

Fra : John Jessen

Dato : 22-01-04 16:09

"Stefan Kristensen" <stefank@asg.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> FROM tabel1
> WHERE NOT EXISTS(SELECT * FROM tabel2 WHERE tabel1.varenr = tabel2.varenr)

Tusind tak Stefan! Det vil jeg fluks prøve af.
Hilsen/John