Foto
Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 21-01-04 23:39

Et styk sød hest:

http://www.fuzz.dk/foto/12471cs.jpeg

Jeg var i Jylland i september og tog blandt mange andre billeder
ovenstående. Jeg fotograferer med et digital kamera og overvejer om mit
forbrug af "film" er for stort i forhold til hvad der er værd at gemme.
Hvor meget kasserer i når i fotograferer heste, der ikke står stille?
Jeg fik vist fremkaldt omkring 20 billeder ud af omkring 500.

Jeg sætter typisk kameraret til at tage en masse billeder når man
trykker på udløseren, hvilket jo ikke hjælper på filmforbruget. Men min
timing er vist ikke god nok til at tage et billede af fx. en hest der
springer.

Jeg bliver også nødt til at få en der har forstand på heste til at se
billederne igennem bagefter. Det er altså kedeligt, når man synes man
har taget et godt billede, og ejeren af hesten siger at det kan man godt
smide langt væk fordi at hesten går forkert.

Og så har heste det med at stritte helt vildt med det ene ben, så det
kommer uden for billedet :(

Er der nogen der har nogen godt tips, ved hestefotografering?

Og så vil jeg lige advare mod at tage billeder inde i et ridehus, hvor
det støver. Min linse tog heldigvis ikke skade, men mit kamera blev
meget beskidt. (Jeg tænkte at det kunne se godt ud med støv bagud fra
hesten, men billederne af støvet blev ikke godt).

Og et tillægsspørgsmål. Hvor nemt/svært er det for folk der har forstand
på heste, at se hvilken race en hest er? Som test kan jeg jo spørge
hvilken race hesten på billedet er.

--
Vil du gerne kunne afspille de CDere du køber?

http://www.digitalforbruger.dk/

Fra : skingur

Dato : 22-01-04 00:17

"Anders Bo Rasmussen" skrev d. 21-01-04 23:39 dette indlæg :
> Et styk sød hest:
>
> http://www.fuzz.dk/foto/12471cs.jpeg

Hmmmm... trakhener?

http://www.kandu.dk/

Fra : Lindes

Dato : 22-01-04 07:28

"Anders Bo Rasmussen" skrev :
> [...]
>
> Og et tillægsspørgsmål. Hvor nemt/svært er det for folk der har forstand
> på heste, at se hvilken race en hest er? Som test kan jeg jo spørge
Måske en Frederiksborger ??

Mvh Charlotte

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 23-01-04 18:05

On Thu, 22 Jan 2004 07:28:26 +0100 Lindes wrote:

> Måske en Frederiksborger ??

Det er det nemlig. Det gjorde det sikkert lidt svære at gætte at man
ikke ser hovedet fra siden, og at jeg ikke havde kaldt filen for
rex.jpeg.

Der må være en del der læser denne nyhedsgruppe, for filen er blevet
hentet 55 gange.

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 22-01-04 08:15

Anders Bo Rasmussen <fuzz01@spamfilter.dk> wrote:

>Og så har heste det med at stritte helt vildt med det ene ben, så det
>kommer uden for billedet :(

Sådan er det altså bare med de dyr, men hvis ikke de lange ben var der
så var det ikke så sjovt at ride.

>Er der nogen der har nogen godt tips, ved hestefotografering?

Jeg bruger et videokamere og klipper enkelte billder ud af sekvensen.
"Filmforbruget" bliver stort, men skidt-pyt.

>Og så vil jeg lige advare mod at tage billeder inde i et ridehus, hvor
>det støver.

Det støver ikke i et ordentligt ridehus hvor bunden holdes fugtig ved
hjælp af et godt vandingsanlæg. Hvis dit kamera tager skade, hvad så
med de stakkels hestes lunger ???

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Søren

Dato : 22-01-04 11:48

"Ole Braad-Sørensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Jeg bruger et videokamere og klipper enkelte billder ud af sekvensen.

Det har jeg altid ønsket at kunne, hvordan gør du og hvor meget udstyr
kræver det.
Jeg bruger et Hi8 analogt kamera.

Mvh
Søren

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 22-01-04 18:41

"Søren" <sorennielsen66@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote:

>Det har jeg altid ønsket at kunne, hvordan gør du og hvor meget udstyr
>kræver det.

En computer med en videoindgang og noget software. Så kan du se
billede for billede og klippe enkelte billeder ud.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 22-01-04 14:21

On Thu, 22 Jan 2004 08:14:42 +0100 Ole Braad-Sørensen wrote:

> Jeg bruger et videokamere og klipper enkelte billder ud af sekvensen.
> "Filmforbruget" bliver stort, men skidt-pyt.

Det minder nok lidt om min ene taktik med at holde knappen nede. Men kan
man ikke tydeligt se at det er et videokamerabillede, hvis man får sådan
et billede fremkaldt?

> Det støver ikke i et ordentligt ridehus hvor bunden holdes fugtig ved
> hjælp af et godt vandingsanlæg.

Jeg har set 4 ridehuse. Og i mindst 3 af dem har det støvet så meget så
jeg har fundet det ubehageligt (dog ikke så slemt som min mening om
lugten første gang jeg var i en hestestald).

> Hvis dit kamera tager skade, hvad så
> med de stakkels hestes lunger ???

Mit kamera tog ikke skade, men jeg kan sagtens forstille mig det ikke er
godt for en hest at løbe rundt hvor det støver.

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 22-01-04 18:42

> [...]

>Det minder nok lidt om min ene taktik med at holde knappen nede. Men kan
>man ikke tydeligt se at det er et videokamerabillede, hvis man får sådan

Det kommer helt an på kvaliteten af kameraet, men selvfølgelig er
opløsningen ikke helt den samme som med et godt digi. Til f.eks. en
hjemmeside er kvaliteten i top hvis kameraet også er det.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 22-01-04 09:46

Anders Bo Rasmussen wrote:
> Et styk sød hest:
>
> http://www.fuzz.dk/foto/12471cs.jpeg

Et godt billede.

> [...]
> Hvor meget kasserer i når i fotograferer heste, der ikke står stille?
> Jeg fik vist fremkaldt omkring 20 billeder ud af omkring 500.

Jeg er selv (heste-)fotograf (men lever langt fra af det). Jeg
fotograferer med et "ældre" digitalt kamera. Canon D30. Det er udemærket
men har sine ulemper.

Min tommelfingerregel er at under 1% af billederne bliver gode. Omkring
et par procent kan bruges. Men det afhænger selvfølgelig også meget af
omgivelserne, situationen, lyset mv.

> [...]
> trykker på udløseren, hvilket jo ikke hjælper på filmforbruget. Men min
> timing er vist ikke god nok til at tage et billede af fx. en hest der

Det kan også afhænge meget af kameraet. Når jeg har målt lys og stillet
skarpt er forsinkelsen fra tryk på udløseren til eksponeringen er
begyndt meget få millisekunder. Så her handler det mest om at følge
hesten og trykke lige når man vil have billedet.

> [...]
> har taget et godt billede, og ejeren af hesten siger at det kan man godt
> smide langt væk fordi at hesten går forkert.

Ja, så er det jo en fordel at have indsigt i hvad der er godt og hvad
der er mindre godt. Jeg færdes inden for islandske heste, og kender
deres gangarter godt nok. Jeg tager også mest billeder af islændere.

> Og så har heste det med at stritte helt vildt med det ene ben, så det
> kommer uden for billedet :(

Hvis kameraet er af en nyere model tager det sandsynligvis billeder i en
opløsning der er meget større end nødvendigt til de fleste ting. I disse
situationer kan det betale sig at tage billedet med ekstra meget margen,
og beskære det senere på computeren.

> Er der nogen der har nogen godt tips, ved hestefotografering?

Jeg har sikkert masser, men jeg har ikke lige tænkt over hvad det skulle
være :)

> [...]
> meget beskidt. (Jeg tænkte at det kunne se godt ud med støv bagud fra
> hesten, men billederne af støvet blev ikke godt).

Det kommer meget an på ridehuset og bunden. Jeg har før lavet billeder i
samme stil, og det kræver næsten at det er et sted hvor luften bevæger
sig (så man ikke har 5 minutter imellem forsøgene, hvor man skal vente
på støvet lægger sig).

> Og et tillægsspørgsmål. Hvor nemt/svært er det for folk der har forstand
> på heste, at se hvilken race en hest er? Som test kan jeg jo spørge
> hvilken race hesten på billedet er.

Hmm. Det er ikke en islænder ;)

-dennis

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 22-01-04 14:54

On Thu, 22 Jan 2004 09:46:14 +0100 Dennis Thrysøe wrote:

> Jeg er selv (heste-)fotograf (men lever langt fra af det). Jeg
> fotograferer med et "ældre" digitalt kamera. Canon D30. Det er udemærket
> men har sine ulemper.

Så vidt jeg husker var det nærmest et epokegørende kamera. Tager
fremragende billeder.

> [...]
> begyndt meget få millisekunder. Så her handler det mest om at følge
> hesten og trykke lige når man vil have billedet.

Jeg gjorde det lidt anderledes - tror jeg. Jeg tror nok jeg først
stiller skarpt på jorden der hvor hesten vil være om lidt, for det tager
et lille stykketid. Og så venter jeg til hesten cirka er der omkring -
eller er i samme afstand og så skyder jeg løs, hvis der ellers er en
chance for at få et godt billede.

> Ja, så er det jo en fordel at have indsigt i hvad der er godt og hvad
> der er mindre godt. Jeg færdes inden for islandske heste, og kender
> deres gangarter godt nok. Jeg tager også mest billeder af islændere.

Jeg regner ikke med at komme til at kunne se hvad der er godt mht.
gangen. Så jeg må få ejeren til at kigge det igennem,

> [...]
> opløsning der er meget større end nødvendigt til de fleste ting. I disse
> situationer kan det betale sig at tage billedet med ekstra meget margen,

Det skal dog ikke være for meget! Et par af mine billeder er blevet
beskåret for meget. Jeg får fremkaldt i 17*12cm så der skal alligevel en
del opløsning til. Men det er selvfølgelig bedre med lidt for lav
opløsning end et manglende ben. Det viste billede er beskåret - jeg har
placeret et c i filnavnet for at kunne huske det.

Mit problem er ofte at jeg ikke kan zoome hurtigt nok på mit G3. Hvis
jeg skal have flere billeder af nogen der kommer gående mod mig (fx hest
og rytter), kan jeg godt opgive at zoome baglæns for at kunne følge med.

> [...]
> samme stil, og det kræver næsten at det er et sted hvor luften bevæger
> sig (så man ikke har 5 minutter imellem forsøgene, hvor man skal vente

Og så skal man have meget lys!

Mine billeder var meget lidt opstillede. Jeg fulgte bare ejeren i at
ride, børste, ligge saddel på, longshere, trække med hesten osv., lige
som hun plejer og så tog jeg en masse billeder, af to heste der blev
børstet, en hest der ikke vil flytte sig da en anden hest skal forbi på
staldgangen osv. Enkelte billeder var dog opstillede, hvor hesten skulle
stå stille - og de er ret kedelige IMHO, men det ville ejeren altså
gerne have. Hesten på billedet var ikke gammel nok til at have rytter på
ryggen, og der er ingen billeder af den anden da den blev afbørstet. Det
fik jeg nemlig lov til :)

Det er korrekt!

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 22-01-04 15:59

Anders Bo Rasmussen wrote:

> Så vidt jeg husker var det nærmest et epokegørende kamera. Tager
> fremragende billeder.

Ja, det var først på sit felt, men er blevet overgået nogle gange siden.

> [...]
> et lille stykketid. Og så venter jeg til hesten cirka er der omkring -
> eller er i samme afstand og så skyder jeg løs, hvis der ellers er en

Det gør jeg i princippet også nogle gange. Men hvis man følger hesten i
søgeren er der dels større sandsynlighed for at ramme hesten når man
tager billedet, og dels kan det give en fed effekt at baggrunden bliver
lidt fart-sløret og hest/rytter er skarp(ere). Men det er sværere.

> Jeg regner ikke med at komme til at kunne se hvad der er godt mht.
> gangen. Så jeg må få ejeren til at kigge det igennem,

Det er nu ikke så svært. Ihvertfald ikke for islændere. At se de samme
detaljer i 'naturlig' hastighed er derimod ret svært. Jeg tager hatten
af for dommerne i konkurrencer!

> [...]
> beskåret for meget. Jeg får fremkaldt i 17*12cm så der skal alligevel en
> del opløsning til. Men det er selvfølgelig bedre med lidt for lav

Ja, klart. 2,5-3 megapixel skulle være nok til 17x12. Jeg tager ca. 3
megapixel, så til forstørrelser skal det helst passe nogenlunde fra starten.

> Mit problem er ofte at jeg ikke kan zoome hurtigt nok på mit G3. Hvis
> jeg skal have flere billeder af nogen der kommer gående mod mig (fx hest
> og rytter), kan jeg godt opgive at zoome baglæns for at kunne følge med.

Ja, okay. Der er manuel zoom selvfølgelig lidt mere fleksibel.

> Og så skal man have meget lys!

Ja, alt efter effekten man går efter. Silhuet-agtige støvskyer kan/skal
laves ved lidt lys.

> og der er ingen billeder af den anden da den blev afbørstet. Det
> fik jeg nemlig lov til :)

Jeg har også et par stykker du gerne må komme og strigle, hvis det er ;)

-dennis

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 22-01-04 16:18

On Thu, 22 Jan 2004 15:58:50 +0100 Dennis Thrysøe wrote:

> Ja, det var først på sit felt, men er blevet overgået nogle gange siden.

Ja. 60D var væsentlig bedre i mørke, hvis jeg husker korrekt. Og
10D/300D er væsentlig bedre (og billigere) end 60D.

> [...]
> tager billedet, og dels kan det give en fed effekt at baggrunden bliver
> lidt fart-sløret og hest/rytter er skarp(ere). Men det er sværere.

Den effekt har jeg prøvet at lave med at S-tog uden godt resultat.
Metoden skyldtes vist også at hesten jo løber rundt, og ejeren står inde
i centrum - og hvis man ikke vil have ejeren med bliver man jo nødt til
at fange hesten ude i siderne.

I princippet kunne man sikkert få et godt billede, hvis man løb rundt i
cirklen med samme hastighed som hesten, men diametralt modsat, og så
fulgte hesten med kameraet, dvs. pegede mod ejeren.

> Ja, okay. Der er manuel zoom selvfølgelig lidt mere fleksibel.

> Ja, alt efter effekten man går efter. Silhuet-agtige støvskyer kan/skal
> laves ved lidt lys.

Der skal i hvert fald være nok lys til at man ikke skal gå højt op i iso
for så kan man ikke se forskel på støj og støv.

Fra : Liz B.

Dato : 22-01-04 10:31

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> Et styk sød hest:

Enig.

> Og et tillægsspørgsmål. Hvor nemt/svært er det for folk der har forstand
> på heste, at se hvilken race en hest er? Som test kan jeg jo spørge
> hvilken race hesten på billedet er.

Ikke arabere! Måske Fredriksborger?

Hilsen Liz (der bruger en Pentax fra 1979 og kassere over 75% af billedene
ved hestefotografering, så det er dyrt!)

PS En af verdens bedste hestefotografer er Gabrielle Boiselle. Tjek
www.editionboiselle.de

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 22-01-04 14:56

On Thu, 22 Jan 2004 10:30:37 +0100 Liz B. wrote:

> Hilsen Liz (der bruger en Pentax fra 1979 og kassere over 75% af billedene
> ved hestefotografering, så det er dyrt!)

Afhængig af hvor mange billeder du tager, lyder det som om at et
digitalkamera ville være en god løsning.

Fra : Liz B.

Dato : 22-01-04 21:14

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> Afhængig af hvor mange billeder du tager, lyder det som om at et
> digitalkamera ville være en god løsning.

Det kan vi godt blev enig om, men man skal prioritere også - alle min
hårdt tjente penge bliver brugte på hestene istedet for

Hilsener Liz

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 22-01-04 12:31

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> Et styk sød hest:

Ja :)

> Hvor meget kasserer i når i fotograferer heste, der ikke står stille?

Jeg kasserer en del, jeg kigger dem igennem med det samme, og er ret hård
med slette knappen.

> [...]
> trykker på udløseren, hvilket jo ikke hjælper på filmforbruget. Men min
> timing er vist ikke god nok til at tage et billede af fx. en hest der

Jeg plejer at følge hesten med kameraet, lige indtil øjeblikket, har man et
kamera der kan tage flere billeder i sekundet går man for det meste også
hjem med ihvertfald et par brugbare billeder.

> Det er altså kedeligt, når man synes man
> har taget et godt billede, og ejeren af hesten siger at det kan man godt
> smide langt væk fordi at hesten går forkert.

Hvis man kigger i hesteblade er der også mange mindre gode billeder til
tider, men fks Ridehesten hvor de har Jørgen Bak Rasmussen og hans "elever"
til at fotografere, er standarten altid høj, jeg kigger meget efter hvad
andre laver, og lader mig inspirere.

> Og så har heste det med at stritte helt vildt med det ene ben, så det
> kommer uden for billedet :(

Det er svært at tage gode ridebilleder, men det kommer med øvelsen :)

Vh Matilde

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 24-01-04 09:14

[snip]

Nu hvor vi alligevel er lidt offtopic - så har jeg leget lidt med
fotografering til stævner med mit nye cannon eos 300d, men det er sgisme
svært indendørs. Jeg har ikke problemer med at fange de gode motiver,
det sværre er somregel at få ordentlig lysopsætning. Har i nogen hints
til det? Hvis jeg har for lang lukketid så bliver billederne jo udtværet
og for kort lukketid giver mørke billeder

Jeg har, for sjovt, lagt billederne op på
http://www.hestebasen.com/gallery/?id=007 så andre folk kan have lidt
sjov ud af det jeg leger med i min fritid.

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 24-01-04 12:19

"Rasmus Christian Kaae" <rasmusTOPHAT@3kings.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> http://www.hestebasen.com/gallery/?id=007 så andre folk kan have lidt
> sjov ud af det jeg leger med i min fritid.

Jeg har det samme problem, men jeg har ikke muligheden for at skifte
objektiver, da det er et G5 jeg har.
Men man kan jo få objektiver der lukker mere lys ind til et EOS 300D.
Jeg har købt en blitz, en speedlite 420ex, det har hjulpet en hel del, men
jeg er stadig ikke glad for at fotografere i ridehal, det bliver ikke
rigtigt godt.

Vh Matilde

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 24-01-04 13:24

On Sat, 24 Jan 2004 12:18:38 +0100 Matilde Bøgh wrote:

> Jeg har det samme problem, men jeg har ikke muligheden for at skifte
> objektiver, da det er et G5 jeg har.

Du kan faktisk godt få nogen objektiver til at sætte foran, men da man
stadig har det andet bagved giver det mindre lys :(

> [...]
> Jeg har købt en blitz, en speedlite 420ex, det har hjulpet en hel del, men
> jeg er stadig ikke glad for at fotografere i ridehal, det bliver ikke

Hvad siger en hest egentlig til at man fyre sådan en gigantisk blitz af?
Jeg fotografere altid uden blitz, da jeg ikke gider at bruge den
indbyggede blitz og jeg gider ikke at købe en blitz da jeg jo aldrig
bruger blitz...

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 24-01-04 15:06

> Du kan faktisk godt få nogen objektiver til at sætte foran, men da man
> stadig har det andet bagved giver det mindre lys :('

Jeg har købt tele+vidvinkel konverter- men det er jo ikke det samme som et
objektiv, som ikke kan fåes til kompakt kameraer- hvor der sidder et fast
objektiv der ikke kan skiftes.
Når man bruger de konvertere til G5, bliver der faktisk lukket mindre lys
ind.

> Hvad siger en hest egentlig til at man fyre sådan en gigantisk blitz af?

Ikke noget hvis det er heste der er vandt til at deltage i stævner, de kan
klare mange ting .)
Men fyrer du en blitz af lige i skallen på en rå unghest, tror jeg godt der
kan komme lidt problemer ud af det.

> Jeg fotografere altid uden blitz, da jeg ikke gider at bruge den
> indbyggede blitz og jeg gider ikke at købe en blitz da jeg jo aldrig
> bruger blitz...

Okay, den indbyggede gør stort set også kun ting værre, groft sagt.
Men jeg er super glad for min 420er, hovedet kan jo vippes så lyset bliver
fordelt bedre, og man undgår også at blitze så hesten får lyset lige i
hovedet.

Det er måske en af grundende til du har problemer, det må kræve en lang
lukketid at tage billeder af heste i et mørkt ridehus uden blitz, og så har
man problemer med uskarpe billeder hvis hesten bevæger sig.

Vh Matilde

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 24-01-04 15:55

On Sat, 24 Jan 2004 15:05:40 +0100 Matilde Bøgh wrote:

> [...]
> objektiv der ikke kan skiftes.
> Når man bruger de konvertere til G5, bliver der faktisk lukket mindre lys

Det var også det jeg forsøgte at skrive. Men var ikke lige opmærksom på
at en konverter ikke var et objektiv.

> [...]
> klare mange ting .)
> Men fyrer du en blitz af lige i skallen på en rå unghest, tror jeg godt der

Det tænkte jeg nok. Så var det jo fornuftigt nok ikke at genere Rex med
sådan en. (Jeg synes selv det er ret generende, så jeg synes ikke at jeg
vil genere en hest med det).

> [...]
> Men jeg er super glad for min 420er, hovedet kan jo vippes så lyset bliver
> fordelt bedre, og man undgår også at blitze så hesten får lyset lige i

Men den koster en mindre formue. Men jeg kan selvfølgelig også bruge
den, hvis jeg engang for købt mig endnu et canon-kamera. Men mit kamera
er primært købt til at fotografere ting uden for. Det må blive når jeg
engang for nogle penge i kassen.

> Det er måske en af grundende til du har problemer, det må kræve en lang
> lukketid at tage billeder af heste i et mørkt ridehus uden blitz, og så har
> man problemer med uskarpe billeder hvis hesten bevæger sig.

Det kunne måske have løst mit støvproblem.

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 24-01-04 16:27

> On Sat, 24 Jan 2004 15:05:40 +0100 Matilde Bøgh wrote:

> Det var også det jeg forsøgte at skrive. Men var ikke lige opmærksom på
> at en konverter ikke var et objektiv.

Der er så tilgengæld en vis forskel i prisen, en koverter ligger på
1000-2000 kr, imens et objektiv ligger på - hvad- 5000-100.000 kr.

> Det tænkte jeg nok. Så var det jo fornuftigt nok ikke at genere Rex med
> sådan en. (Jeg synes selv det er ret generende, så jeg synes ikke at jeg
> vil genere en hest med det).

Ja man skal være lidt opmærksom, det nytter heller ikke at man evt risikerer
at rytteren falder af hesten.

> Men den koster en mindre formue. Men jeg kan selvfølgelig også bruge
> den, hvis jeg engang for købt mig endnu et canon-kamera.

Nja, jeg synes det 2500 jeg gav er givet godt ud, og den kan jo bruges til
alle Canon SLR og DSLR når jeg engang skal have sådan et.

Det er en utrolig god oplevelse at bruge en "rigtig" blitz når man er vandt
til den indbyggede, pludseligt er problemet med røde øjne, og overbelysning
pist væk.

>Men mit kamera
> er primært købt til at fotografere ting uden for. Det må blive når jeg
> engang for nogle penge i kassen.

Det kender jeg, jeg sparer sammen til et 10D, men det er som om pengene
bliver ved at forsvinde i et dybt hul :)

-og af en eller anden grund er prisen på 10D ikke faldet de sidste måneder,
det tog ellers et stort dyk fra de ca 18.000 til de ca 11.000 hen over
sommeren, men nu ligger det desværre lidt stille. Der er nok for stor
efterspørgsel på det kamera.

Vh Matilde

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 24-01-04 18:59

Matilde Bøgh wrote:
> "Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> Der er så tilgengæld en vis forskel i prisen, en koverter ligger på
> 1000-2000 kr, imens et objektiv ligger på - hvad- 5000-100.000 kr.

Det kan godt betale sig at købe brugt. Men man skal holde GODT øje med
ridser i glasset først.

> Det er en utrolig god oplevelse at bruge en "rigtig" blitz når man er vandt
> til den indbyggede, pludseligt er problemet med røde øjne, og overbelysning
> pist væk.

Ja, det er to verdner for sig.

> [...]
> det tog ellers et stort dyk fra de ca 18.000 til de ca 11.000 hen over
> sommeren, men nu ligger det desværre lidt stille. Der er nok for stor

Prisen skal nok falde, når den næste model kommer :) Ellers kan man få
brugte D30'er rimeligt billigt. Det skal bare ikke købes fra en prof.
fotograf - de har det med at slå søm i med dem, og den slags :)

-dennis

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 24-01-04 18:54

Matilde Bøgh wrote:

> "Rasmus Christian Kaae" <rasmusTOPHAT@3kings.dk> skrev i en meddelelse

Det kan hjælpe at følge motivet, mens man tager billedet. Ellers er der
kun to ting at gøre. Enten tage billedet ved højere lysfølsomhed, og
evt. fjerne støj på computeren bagefter. Eller også et mere lysfølsomt
objektiv. Eller begge dele :)

> [...]
> Jeg har købt en blitz, en speedlite 420ex, det har hjulpet en hel del, men
> jeg er stadig ikke glad for at fotografere i ridehal, det bliver ikke

Eneste ulempe ved blitz (udover slagskygger osv.) er at mange
ryttere/heste/dommere helst ikke vil have det. Jeg bruger det (næsten)
aldrig i forbindelse med stævner/konkurrencer, da det meget nemt kan
påvirke/forskrække hesten.

-dennis

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 24-01-04 19:44

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ryttere/heste/dommere helst ikke vil have det. Jeg bruger det (næsten)
> aldrig i forbindelse med stævner/konkurrencer, da det meget nemt kan

Ja, det er rigtigt- og dog jeg vil sige at mange af de heste jeg har
fotograferet i ridehaller med blitz var totalt upåvirkede, men det har så
også været heste der er vandt til rampelyset, eller ihvertfald ikke helt rå.

Og det har været store heste, såvel som islændere.

At fotografere i en ridehal (især om vinteren) uden blitz er en træls
opgave, mht til slagskygger så synes jeg nu problemet er let løst hvis man
vipper hovedet på blitzen, og evt bruger en omnibouncer (det gør jeg,
ihvertfald hvor det ikke kræver fuld kraft på blitzen).

Her er et eksempel på et foto taget i en ridehal, ikke af en hest i
bevægelse men bare for at vise det gode lys blitzen giver selvom det er
taget lige "i fjæset" på rytter(ne).
http://megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=115946&kode=

Vh Matilde

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 24-01-04 20:42

Matilde Bøgh wrote:
> [...]
> også været heste der er vandt til rampelyset, eller ihvertfald ikke helt rå.

Det er rigtigt, at de fleste heste ikke reagerer på det. Men bare
muligheden for at rytteren kan klage over det er nok. Jeg har drøftet
det med flere dommere, og de mener, at det er for risikabelt.

Det svarer nok lidt til, at hvis man går helt tæt på banen, skal man
helst ikke stå og vifte for meget med arme og ben.

-dennis

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 24-01-04 21:42

> [...]
>
> Det svarer nok lidt til, at hvis man går helt tæt på banen, skal man
> helst ikke stå og vifte for meget med arme og ben.

Ja, og det er forståeligt nok, jeg vil egentligt også helst forholde mig så
anonym som muligt med mit kamera, det er ikke nemt med en blitz :)

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 24-01-04 20:45

On Sat, 24 Jan 2004 19:43:40 +0100 Matilde Bøgh wrote:

> Her er et eksempel på et foto taget i en ridehal, ikke af en hest i
> bevægelse men bare for at vise det gode lys blitzen giver selvom det er
> [...]

Hold så op - ellers ender det med at jeg køber en blitz. Jeg må hellere
lige rådføre mig med ejeren af hesten(ene) inden.

Fra : Anet

Dato : 25-01-04 00:32

> [...]

(klip)

Nu er min nysgerrighed jo også vakt. Bruger du en ekstra bliltz ved siden af
og slår den fra der er på kameraet? For jeg har altid problemer med røde
øjne. Hvad koster det evt. osv.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 25-01-04 08:35

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
af
> og slår den fra der er på kameraet? For jeg har altid problemer med røde

Ja jeg bruger en ekstra, det skal selvfølgelig være en der kan "kommunikere"
med dit kamera.
Denne fungere perfekt sammen med mit, med mindre man vil noget specielt
kører den fuldautomatisk når den er sat på, og den indbyggede blitz går ikke
af samtidig :)
her er den
http://www.powerphoto.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=166

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 24-01-04 13:20

On Sat, 24 Jan 2004 09:13:47 +0100 Rasmus Christian Kaae wrote:

Hvad søren, endnu en Kaae.

> [...]
> til det? Hvis jeg har for lang lukketid så bliver billederne jo udtværet
> og for kort lukketid giver mørke billeder

Du har vel sørget for at sætte iso'en op?

Og så kan man jo sikkert købe et objektiv (fx uden zoom) der er mere
lysstærkt. (Det kan man desværre ikke til mit G3)

Og hvis man skal fotografere en hest der står stille, og man ikke kan
holde kameraet stille og man ikke har noget stativ, har jeg ofte held
med at slå over på continues shooting og holde knappen nede og håbe på
at et af billederne ikke bliver rystet.