Hø som støver
Fra : Nanna Kristensen

Dato : 21-01-04 16:58

hejsa

Jeg har for et par uger siden fået noget hø, indtil nu har det været OK
(frisk duft - ingen støv) men jeg har fundet et baller som støver helt
enormt, hvis man stikker næsen i høet, ja så ligter det bare af hø, det
lugter ikke grimt/muggent, kan jeg bruge det eller skal det væk ?
Jeg har indtil videre købt en sæk ovntørret lucerne, men er lid i tvivl om
hvor meget de skal have. Jeg har fået flere forskellige anbefalinger lige
fra et par håndfulde om dagen til flere kilo.
se billeder af "tøserne" her:
http://www.napena.dk/andre/heste.htm

Nanna

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-04 23:26

"Nanna Kristensen" <nkk@ofirXXX.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> enormt, hvis man stikker næsen i høet, ja så ligter det bare af hø, det
> lugter ikke grimt/muggent, kan jeg bruge det eller skal det væk ?

Jeg ville ikke bruge det i nærheden af dyr. Hø der støver kan give
luftvejslidelser, også selvom det blot er en enkelt balle, man har givet.

En god hovedregel er, at hvis man er det mindste i tvivl om
høet/halmen/foderet er helt ok, skal man ikke bruge det.

Tina

Fra : Jan

Dato : 02-02-04 22:37

Ja det kan ikke anvendes jeg prøvede og det har kostet en formue i dyrlæge
regninger. Hesten hostede til den kom på fold og jeg har købt vrab hø der
ikke støver men det er dyrt og der er en del spild så regningen løb nok op i
ca 10000 kr. for hø der støvede så pas på.
Venlig Hilsen Jan

Fra : tnf

Dato : 04-02-04 10:48

Hvad med at vande høet??

Så binder man støvet...

tnf

Fra : klit_larsen

Dato : 04-02-04 22:39

"Jan" skrev d. 02-02-04 22:37 dette indlæg :
> [...]
nok op i
> ca 10000 kr. for hø der støvede så pas på.

Hej
Pas på med hø, som støver. Vi har nu to heste som har stået siden
September og hoster til tider pga. hø. Det lugter rigtig godt, ingen mug
e.lign, men det støver. Har nok også brugt dyrelæge et utal at gange,
indtil vi kom efter at ligge høet i blød. Det gør vi så nu i en balje,
der ligger der en halv balle hø af gangen i et halv døgn.. og det
fungere. vi har ikke problemer med hosten mere. Dejligt, men mange
dyrelægeregninger senere!

VH
Klit

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 05-02-04 23:37

"klit_larsen" <klit_larsen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der ligger der en halv balle hø af gangen i et halv døgn.. og det
> fungere. vi har ikke problemer med hosten mere. Dejligt, men mange

(klip)

Det er tit svampesporer i høet som hesten ikke kan tåle men for nogen heste
er det nok at høet vandes før det gives til hesten.

--
~ Hilsen
Annette ~