Hvor mange af Jer har shettere?
Fra : skingur

Dato : 21-01-04 07:55

Sad og blev nysgerrig - hvor mange af Jer har shetlandsponyer og hvad
bruger I dem til?

Jeg har mit lille føl, Timo, på 7 måneder, som ad åre skal tilkøres og
tilrides. Derudover har jeg en hingst i træning sammen med staldchefen -
han (ponyen!!!) skal kåres til foråret. Stort arbejde - skal tabe
hængevommen, have muskler, er i gang med at anlægge dobbeltman osv osv.
Jeg skal på kørekursus med ham i februar - spændende!

Nysgerrige hilsener, Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Nina Svanholm

Dato : 21-01-04 08:38

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

>er i gang med at anlægge dobbeltman

Der tabte du mig lige........vil du være sød og forklare?

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 21-01-04 10:59

Nina Svanholm wrote:

> Der tabte du mig lige........vil du være sød og forklare?

Jeg vil tro, at der er tale om man til begge sider. Det trækker gerne op
til kåringen, hvis der er en god og fyldig man der falder til begge sider.

Og så har det jo den fordel, at hesten ikke skal vises/mønstres fre én
bestemt side for at tage sig godt ud...

Til gengæld er det til konkurrencer (ihvertfald for islændere) bandlyst
at sætte elastikker i manen - det betragtes som doping, da sådan en man
kan være ret tung og påvirke hestens smidighed i halsen og det forreste
af ryggen.

-dennis

Fra : skingur

Dato : 21-01-04 13:00

"Nina Svanholm" skrev d. 21-01-04 08:38 dette indlæg :

> Der tabte du mig lige........vil du være sød og forklare?
>
> Venlig hilsen Nina Svanholm.

*gg* ja, Dennis har ret - jeg har delt manen på midten og flettet til
begge sider. Det har den fordel, at skilningen efterhånden bliver
permanent og at manen ikke så nemt filtrer, den er nemlig smukt lang!
Jeg mener heller ikke, den må være flettet til kåringen, men jeg vidste
ikke at islændernes ikke må pga det med vægt og smidighed!!!

Det virker lidt fjollet allerede nu at forberede skønhedslooket,
eftersom han først skal kåres i maj. På den anden side får man ikke en
show-pony fra den ene dag til den anden. Så det jeg _kan_ gøre nu,
bliver gjort!! Det vil sige man, form, muskler, tillid, glæde ved livet,
kørsel osv osv. Han er "køre-kåret", (har gået for vogn 10 gange, så han
er ikke just rutineret) så det er kun gang mv der skal kåres til
foråret. Kørslen er mest for at få ham i form - og så lærer jeg det jo
ved samme lejighed . Pt går vi stadig kun i køreliner, men så lærer
jeg seletøjet at kende, han vænner sig til at få det på og undetegnede
får en masse motion ved at vade bagefter ponyen!!!

mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Nina Svanholm

Dato : 26-01-04 13:16

> [...]

> Jeg mener heller ikke, den må være flettet til kåringen, men jeg vidste
> ikke at islændernes ikke må pga det med vægt og smidighed!!!

Aha, ja jeg har altid kæmpet for at Jacques man kun skal ligge på den ene
side.........det gør den bare ikke og kommer vist heller aldrig til det
-nå, men så lærte jeg da det

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-01-04 09:30

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> wrote in message
> Sad og blev nysgerrig - hvor mange af Jer har shetlandsponyer og hvad
> bruger I dem til?

En ca. 7 års rød vallak som selskab til den store hest.

> [...]
> hængevommen, have muskler, er i gang med at anlægge dobbeltman osv osv.
> Jeg skal på kørekursus med ham i februar - spændende!

Vores er også kørt til.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Marlene

Dato : 21-01-04 14:17

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Sad og blev nysgerrig - hvor mange af Jer har shetlandsponyer og hvad
> bruger I dem til?

Vi har en 26-årig dame, som vi købte i sommer som selskabshest til vores
32-årige fjordhest. Hun, shetlænderen, er muligvis i fol, så nu må vi se, om
der dukker et føl op her til foråret ))) Hun er en smuk lille en, som
også er blevet kåret flere gange.... Men det er nu ikke det, vi går efter
her, selvom vi selvfølgelig har de to smukkeste damer i hele verden )))

Mvh. Marlene.

Fra : Marlene Tandrup

Dato : 21-01-04 17:55

Jeg har en lille sød vallak (Mickey) på 90 cm i stang og 8 år.
Ham bruger jeg bare til at klappe, den såkaldte klap hest...
Mvh. Marlene Tandrup, Shadow og Mickey.

Fra : Zirfelt

Dato : 21-01-04 17:09

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Sad og blev nysgerrig - hvor mange af Jer har shetlandsponyer og hvad
> bruger I dem til?

Jeg har en hingst på måske 1½ år. Han bruges kun som selskabs hest. Jeg
håber ikke for ham at han har planer om at vinde en skønheds konkurrence.
For hold da op hvor er han grim. Da de 2 Islændere er hopper, ryger hans
........... nok snart.
Men ellers skal han bare gå og hygge sig de næste par år, så må vi se om der
ikke er nogle børn der skal have glæde af hans helt utrolige ro. Jeg har
aldrig oplevet en hest (undskyld pony) være så rolig. Den første gang han
var med mig ude at gå, kom der en kæmpe gylle transport, som han var totalt
ligeglad med.
Hilsen Irene.

Fra : skingur

Dato : 21-01-04 18:09

"Zirfelt" skrev d. 21-01-04 17:09 dette indlæg :

> [...]
han
> var med mig ude at gå, kom der en kæmpe gylle transport, som han var

*ggg* hvorfor er han grim?

Du kan da køre ham til når han bliver større, så kan du køre i netto med
ham i Års!!!!

Christina (der kommer og ser den grimme pony når vejret bliver
mildere!)

http://www.kandu.dk/

Fra : Zirfelt

Dato : 21-01-04 18:55

Jeg ved ikke hvad han har levet af i sin barndom. Det er som om han mangler
nogle byggesten.
Selv om han har fået ormekur har han en kæmpe tromle mave, og er helt, ja
næsten mager, på ryggen. Da jeg købte ham i sommers havde han stadig store
kager af vinterpels siddende sammen med en masse skæl.

Jeg havde nu tænkt mig at ride til netto på en af isbukkerne

Du er meget velkommen til at komme forbi
Men jeg kunne jo også komme og se din "flettet" pony

Fra : skingur

Dato : 22-01-04 00:15

"Zirfelt" skrev d. 21-01-04 18:55 dette indlæg :
> [...]
>
> Du er meget velkommen til at komme forbi
> Men jeg kunne jo også komme og se din "flettet" pony

Det må du meget gerne - Skenkur står samme sted (og er ikke flettet,
bare lodden!!!)

Hvad fodrer du den lille grimme med?

http://www.kandu.dk/

Fra : Zirfelt

Dato : 22-01-04 08:25

Jeg fodre den lille grimme (der i øvrigt hedder Porsche) med Islændermysli,
og så en ordentlig skvat aloe vera hver morgen.
Har jeg ret i at Skenkur står hos Dennis?
Hilsen Irene

Fra : skingur

Dato : 22-01-04 12:30

"Zirfelt" skrev d. 22-01-04 08:25 dette indlæg :
> [...]
Islændermysli,
> og så en ordentlig skvat aloe vera hver morgen.
> Har jeg ret i at Skenkur står hos Dennis?

hej.. nej, pt står mine heste i Torsted. Efter Skenkur fik dårlige ben
og ikke rigtig bliver redet, var det billigere for mig at have dem der -
jeg hjælper så selv med at muge, lukke ind og ud, hente vand, fodre
geder, kaniner, ponyer, feje, tjekke hegn, træne hingste etc etc etc (så
gæt hvad min tid går med *gggg*) Jeg betaler foder, spåner, hø og halm -
det bliver ca 500-600 om måneden for begge ponyer (ekskl. sko med
specielle indlæg, dyrlæge til de dårlige knæ, ormekure til begge ponyer
osv osv. nu ved jeg pludselig hvor alle vores penge forsvinder hen!!!).
Skenkur står på spåner om natten efter han fik sur stråle.

Det er skønt at have ponyer

Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-01-04 18:49

> [...]
> hængevommen, have muskler, er i gang med at anlægge dobbeltman osv osv.
> Jeg skal på kørekursus med ham i februar - spændende!

HEjsa

Vi har en Miniature shetlænder (Hubert) som gerne skulle kåres her i år.
han er mest bare en hygge hest men vi regner med at han skal lære at gå for
vogn.
smider et billede af ham i news:dk.binaer under hubert

Mvh MArtin

Fra : skingur

Dato : 22-01-04 00:14

"Martin Larsen" skrev d. 21-01-04 18:49 dette indlæg :
> [...]
gå for
> vogn.
> smider et billede af ham i news:dk.binaer under hubert

Ja.. nu ved jeg jo intet om kåringer, men hvis det er i maj, er det mon
så samme sted som jeg skal hen????

http://www.kandu.dk/

Fra : Iben Holst

Dato : 23-01-04 17:47

Jeg har også en lille frækkert af slagsen. Han er sort og hedder Nørgaard´s
Lakrids.....
Jeg har ingen papirer på ham - han er 9 år og rigtig glad for at komme på
den forkert side af hegnet. Han er desværre sky, men er i tidligere ejerskab
tilkørt, så det håber vi, vi kan få glæde af med tiden, selvom han primært
blev anskaffet som selskabshest. - go vi håber da også han med tiden vil
have andre på ryggen end vores 5 årige søn, da han ikke er specielt
tilredet....

Iben

Fra : Jon Eriksen

Dato : 25-01-04 16:04

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Sad og blev nysgerrig - hvor mange af Jer har shetlandsponyer og hvad
> bruger I dem til?

Jeg har Barney på 14 år og ca 100 cm, som blev købt primært som selskab til
min ridehest. Han har bare alletiders godmodige og nysgerrige sind! Han
var som sidegevinst tilkørt da vi købte ham, og jeg må indrømme at jeg er
blevet ret glad for vores køreture. Tidligere forstod jeg ikke rigtig hvad
man skulle med en shetter, når man er for stor til at ride på den, men jeg
har fået øjnene op for de små charmetrolde! Og så har det jo den fordel med
at køre, at man kan have en passagerer med...

Mette

---

Fra : Henrik Værum Høgh

Dato : 27-01-04 10:15

Hej mette
Vi har lige fået en shette på 4 år vi vil bruge ham primart til at køre, men
kan du sige mig hvor meget din kan trække, du skriver at man kan ha en
passager med, hvor meget vil du regne med det er i kilo i alt og hvilken
vogn har du.Vi har en søn på 4 som vi håber kan komme til at ride på ham,
men vi har to piger på. 14 år, 43 kg. og 12 år 32 kg ved du noget om de vil
kunne ha en chance for at komme til at bruge ham som ridehest?

Lone

Fra : skingur

Dato : 27-01-04 15:55

"Henrik Værum Høgh" skrev d. 27-01-04 10:15 dette indlæg :
klip klip>

Når Jeres pony er blevet et halvt til et helt år ældre (så han MINDST er
fire et halvt) kan jeres piger godt ride ham til. Vægtmæssigt kan de
sagtens ride på ham... men piger i den alder har det med at skyde i
vejret lige pludselig!
Jeg er 1.60 og kan godt ride på de største af shetterne (dem der er over
en meter)... men man skal nok ikke være mange milimeter højere end mig,
før det ser fuldstændig åndssvagt ud (eller rettere: endnu mere
åndssvagt!)!

mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Jon Eriksen

Dato : 27-01-04 18:22

"Henrik Værum Høgh" <td253@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan du sige mig hvor meget din kan trække, du skriver at man kan ha en
> passager med, hvor meget vil du regne med det er i kilo i alt og hvilken

Hej Lone!

Først; tillykke med ham!
Hm, jeg ved faktisk ikke hvor meget de kan trække, eller rettere hvor meget
det er forsvarligt at lade dem trække dagligt. Men vi kan da uden problemer
sidde min mand og jeg - ca 170 kg (vi har en to personers sulky-ved ikke
hvor meget den vejer...en 20-30 kg måske...), og Barney kan drøne derud af i
strakt galop! Men mere ville jeg nok heller ikke udsætte ham for. Da vi lige
havde købt ham var jeg meget i tvivl om hvor meget han kunne klare, for det
virkede som om han havde lidt svært ved det hvis det gik lidt op ad bakke,
så der hoppede en af os gerne af. Men det skal siges at han var plaget af
astma, så vi turde heller ikke presse ham på nogen måde. Det tror jeg
hurtigt han lurede, den lille bandit
Nu er hosten for længst væk og Barney er faldet ordentligt til og har en
_masse_ energi, og trækker os altså nemt.
Men hvis nogen har et mere præcist svar, så lad os høre...

> [...]
vil
> kunne ha en chance for at komme til at bruge ham som ridehest?

Som Christina skriver er vægten hos pigerne ikke noget problem. Det er mere
hvis de skal have rulleskøjter på for at ikke benene (pigernes, ikke
ponyens) skal slæbe hen ad jorden Og igen som Christina skriver, vent
lidt endnu med at ride ham, de er sent udvoksede de shettere.

> Lone

Mette

---

Fra : Jon Eriksen

Dato : 27-01-04 18:27

> hvis de skal have rulleskøjter på for at ikke benene (pigernes, ikke
> ponyens) skal slæbe hen ad jorden

Forresten, kom lige til at tænke på, at det kommer vel også an på hvor stor
han er...Formoder at en shetter på 105cm må være noget stærkere end en på 80
cm...?

Mette

---

Fra : Nina Svanholm

Dato : 30-01-04 13:16

"Jon Eriksen" <mogj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Barney er faldet ordentligt til og har en
> _masse_ energi, og trækker os altså nemt.

Jeg kom til at tænke på at den skal vel også lige i form, altså jo mere
regelmæssigt den er ude og motionere jo bedre kondi har den -han skal jo
også lige i gang inden han er helt i form..........

Venlig hilsen (og god fornøjelse)
Nina Svanholm.

Fra : Jon Eriksen

Dato : 31-01-04 10:21

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:401a4ed8$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> regelmæssigt den er ude og motionere jo bedre kondi har den -han skal jo
> også lige i gang inden han er helt i form..........

Ja, det er klart, hvis hesten ikke er i form kan man selvfølgelig ikke
forvente noget Men da vi købte ham havde han stået hos hestehandleren i
1/2 år, og han havde kørt ham 8-9 km dagligt, så han burde jo være i god
form...Hestehandleren sagde også at han aldrig havde hørt ham hoste, men
dagen efter vi havde hentet ham begyndte hosteriet. En anden ting er
selvfølgelig at man ikke skal tro på alt hvad en hestehandler fortæller! :o/
Men vi var nede og se ham 2 gange før vi købte ham, og prøve at køre ham og
det hele, og vi hørte ham heller ikke hoste en eneste gang. Har siden tænkt
på om han levede af halm dernede, for jeg har fundet ud af at det er høet
han begynder at hoste af. Bare jeg dypper det i vand inden han får det er
der ingen problemer
Men det er selvfølgelig klart at han ikke kunne yde sit bedste hvis
luftvejene ikke var i orden.

Mette

---

Fra : Anet

Dato : 27-01-04 22:36

> [...]
vil
> kunne ha en chance for at komme til at bruge ham som ridehest?

(klip)

En shetter kan bære op til 100 kilo dagligt så der skulle ingen problemer
være med pigernes vægt og at ride på ham.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Jon Eriksen

Dato : 31-01-04 10:31

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> En shetter kan bære op til 100 kilo dagligt så der skulle ingen problemer
> være med pigernes vægt og at ride på ham.

> [...]
Hej Annette.

Nu bliver jeg altså mere og mere hip! Jeg har altid lært at en shetter må
bære op til 50 kg dagligt, og derfor har jeg aldrig ville sætte mig op på
Barney. Men nu har jeg jo læst flere gange herinde at det er 100 kg...Nu er
jeg selvfølgelig alt for lang til sådan en lille fyr, men det kunne jo være
sjovt at tage en lille prøvetur , jeg har bare været bange for at han
skulle få gummiben...
Kan du henvise til et eller andet der dokumenterer at de kan bære så meget
uden at tage skade på nogen måde?

Mette

---

Fra : Anet

Dato : 31-01-04 16:32

> [...]

> skulle få gummiben...
> Kan du henvise til et eller andet der dokumenterer at de kan bære så meget

Du kan læse lidt her

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Søren

Dato : 31-01-04 21:52

Hejsa!

og undskyld mig, men nu begynder det at knibe med forståelsen ...

> "Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> En shetter kan bære op til 100 kilo dagligt så der skulle ingen problemer
> være med pigernes vægt og at ride på ham.
>
> (klip)

Første spørgsmål:

100 kg dagligt - hvor mange kg er det om ugen? - eller pr. time?

Andet spørgsmål:

> "Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> (klip)
>
> Du kan læse lidt her
>
> http://www.hestenettet.dk/heste/50/
>
> (klip)

- hvorfra jeg citerer:

[Citat]
Sammenligner man Shetlænderens størrelse med dens styrke,
må den uden tvivl kunne beskrives som verdens stærkeste heste/ponyrace,
da den er i stand til at bære det dobbelte af sin egenvægt;
hvilket er dobbelt så meget som de fleste tunge hesteracer.
[Citat slut]

Nu ved jeg ikke lige hvor meget en Shetlænder vejer, men lad os sige 100 kg,
så må den altså bære det dobbelte = 200 kg!
Det synes jeg lyder lidt voldsomt ... - men det bliver værre endnu ...
De fleste tunge hesteracer må angiveligt bære en vægt der svarer til deres
egenvægt,
altså en 800 kg's hest må bære en person på 800 kg!
Godt nok er jeg ikke selv en letvægter, men 800 kg?
Er det ikke lige i overkanten?

Håber nogen kan forklare

hilsen
Søren

Fra : Marlene

Dato : 01-02-04 09:37

"Søren" <sorennielsen66@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip

> [...]
> egenvægt,
> altså en 800 kg's hest må bære en person på 800 kg!
> Godt nok er jeg ikke selv en letvægter, men 800 kg?

Jeg kan kun give dig ret; jeg studsede også ret kraftigt over ovenstående,
da jeg læste det for et par uger siden. Så jeg ville også blive glad for et
uddybende svar

Mvh. Marlene.

Fra : Jon Eriksen

Dato : 01-02-04 10:12

"Marlene" <tunnefjerndette@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> da jeg læste det for et par uger siden. Så jeg ville også blive glad for

Ja, jeg er også røget af i rundkørslen....

Mette

---

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 01-02-04 11:59

On Sat, 31 Jan 2004 21:52:06 +0100, "Søren"
<sorennielsen66@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote:

> [...]
>da den er i stand til at bære det dobbelte af sin egenvægt;
>hvilket er dobbelt så meget som de fleste tunge hesteracer.

   Det skulle så absolut ha stået: "Trække" =) Det er i hvert
fald hvad jeg husker at have læst i utallige hestebøger gennem tiderne
(Som barn/teenager dog)

> [...]
>egenvægt,
>altså en 800 kg's hest må bære en person på 800 kg!
>Godt nok er jeg ikke selv en letvægter, men 800 kg?

   Umiddelbart kan en Shetlandspony trække omkring 500 kg alene!
En Shirehest kan trække omkring 800 kg alene. Forholdsmæssigt er
Shetteren altså stærkest. Nu taler vi naturligvis om trænede
ponyer/heste.
   Jeg har også altid læst at en Shetlænder kan bære en voksen
mand - altså minimum i omegnen af 70 - 80 kg. Men igen - den skal
altså være i træning. Det går ikke at sætte sig op og ride to timer om
dagen uden at dyret er trænet langsomt op.

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Musen

Dato : 31-01-04 22:00

> Sad og blev nysgerrig - hvor mange af Jer har shetlandsponyer og hvad
> bruger I dem til?

Ja jeg kan jo tilslutte mig det efterhånden store selskab af shetterejere.
Vi har Laban som er en vallak på 3½ år. Vi købte ham som selskab til den
store, men planen er, at han med tiden skal rides til, så ungerne kan ride
på ham (hvis de da vil *SS*) Jeg ved bare ikke en disse om at ride sådan en
lille fyr til, så det skal jeg jo finde ud af først.
Da vi fik ham var han virkelig forhutlet og stank af gylle, men idag er han
en steg at se på, og har det lækreste glimt i øjet

V.h. Mia

Fra : skingur

Dato : 04-02-04 21:04

"Musen" skrev d. 31-01-04 22:00 dette indlæg :

> Ja jeg kan jo tilslutte mig det efterhånden store selskab af
shetterejere.

Ja, det er skønt at se at I efterhåneden kommer ud af buskene !!
(Skabs-shettere )
Tænk at så lille en pony kan vinde så mange voksne menneskehjerter - det
er lidt ligesom med gravhunde!!!

jeg vil forsøge om jeg alligevel kan få papirer på mit shetterføl, som
nu er 7 måneder. Alle der ser ham dvæler lææænge ved ham og mumler i
skægget om "at det sgu godt nok ser ud til at blive en god pony", så
hvis jeg kan få det ordnet uden at skulle lave dna-test tror jeg sgisme
jeg gør det. Det ville da være lidt sejt at have en voldlækker
avlshingst, ikk??? Nogen der har en ide om hvad det mon vil koste?

Staldchefen har lige bestilt et miniatureføl...blev født i dag, 44 cm i
stang!! DEN er sød!!!!
og så har staldchefen købt den lille hingst, vi har i træning
(Braveheart).

mvh Christina

http://www.kandu.dk/