Et råd..
Fra : EnjoyNews

Dato : 21-01-04 02:08

Vi har brug for et godt råd ang vores dejlige hund Freja. Hun er en westie
på 4 mdr.

Vi har altid fra hun var helt lille klippet hendes negle så hun skulle blive
forholdsvis vant til det som voksen, men nu må vi bare ikke komme dem nær...
der har aldrig rigtig været problemer, men nu må man dårligt kigge på dem..
??

Også når hun har været ude i haven og måske lavet, så når hun kommer ind
kigger vi lige i numsen, for lige at se om hun evt skal tørres.. det har der
heller aldrig været problemer med før nu..
Det samme hvis der sidder noget indtørret i rumpen, har vi enten forsøgt at
vaske det blidt af eller også har vi klippet det af for at hun ikke skulle
blive generet af det.. det har der ingen problemer været med.. men nu.. vi
må dårlig kigge hende i numsen...
Vi plejer at gøre det at den ene holder hende oppe på armen, og den anden
vasker/klipper.. men hun vrider sig helt vildt og vil bare ikke !!

Hvad kan have gjort at hun lige pludselig har så meget imod dette ?? Vi har
både klippet negle og ordnet numsen fra hun var helt lille...

Mange hilsner
Michael og Heidi

Fra : Holm

Dato : 21-01-04 10:05

> [...]
nær...
> der har aldrig rigtig været problemer, men nu må man dårligt kigge på
(klip)

Hej Michael og Heidi

Det første jeg tænker på er altid at noget måske er gået galt mellem hund og
ejer , således at hunden overtager "leder rollen" og sætter dagsordenen .
Hvordan lever I med jeres hund ?
Hvad laver I med den , træner I , bestemmer hun for meget eller føler I at
det er jer der bestemmer ?

Har der været episoder hvor I uforvarende er kommet til at gøre hunden ondt
( eks klippet for langt på en negl , eller har det gjort ondt når I har
renset den bagi , osv ? )

Hvordan tackler I situationen , når I ikke må gøre de nævnte ting ?
Hvordan reagerer hunden , knurrer elller bider den ??...og hvad gør I så ?

Hvis hunden har noget ynlingsmad/legetøj så ville jeg aflede den med disse
ting , mens jeg forsøgte at genvinde dens tillid under negleklipning og
vask....
Hvis hunden er meget dominerende , så skal I til at arbejde voldsomt med
lederskab .

Håber jeg gav lidt hjælp,..)

Mange hilsener Holm

Fra : EnjoyNews

Dato : 21-01-04 14:43

Hej Holm,

Tak for dit svar,

Jeg tror vi lever godt med vores hund. Vi er konsekvente omkring de ting hun
ikke må gøre og holder fast i det. Vi går ikke til træning med hende, men
hjemme træner vi de mest alm ting, sit, dæk osv og så laver vi spor søgning
med hende, går lange ture osv. så det burde der ikke være noget med.

Det er svært at sige om hun bestemmer, umiddelbart nej. Hun får ikke altid
sin vilje hvis jeg kan sige det sådan

Vi har aldrig klippet for langt ned på en negl, tværtimod vil jeg sige.. vi
har været bange for at gøre hende ondt så derfor vil vi hellere tage for
lidt end for meget. Og i rumpen foregår det med blødt vat, lunken vand og en
blid hånd. Hvis der skal klippes er det aldrig for tæt på, så det burde hun
ikke mærke overhovedet.

Nu når vi prøver at klippe neglene så vrider hun sig meget og nærmest
"grynter" altså hun piver ikke, det er mere ligesom når et barn bliver
hysterisk.. det samme er det nu med rumpen.
Vi prøver at berolige hende, men det hjælper ikke... vi har så holdt hende
indtil hun har været rolig og så sat hende ned.. for vi kan jo ikke klippe
når hun er så urolig, det ville skade mere end at gøre gavn.
Vi har også modsat prøvet at sige bestemt at det skal vi altså lige gøre,
men intet hjælper.. situationen er den samme..

Vi har prøvet med godbidder og legetøj, men lige så snart fokus sættes på
hende så går det galt..

Hvad kan vi gøre ?

Venlig hilsen
Michael og Heidi

Fra : Firstname Lastname

Dato : 21-01-04 14:35

EnjoyNews wrote:
> [...]
> blive forholdsvis vant til det som voksen, men nu må vi bare ikke komme
> dem nær... der har aldrig rigtig været problemer, men nu må man dårligt
Hejsa

Prøv en gang om dagen først at nusse lidt med hendes poter. Det er vigtigt
at hun ikke synes det er ubehageligt. Ros hende og give hende godbider. Når
hun har accepteret at du gerne må røre ved hendes poter uden at hun
reagerer så går du videre til at røre ved hendes negle. Derefter tager du
neglesaksen frem.
Det er vigtigt at du går langsomt frem og det ikke er ubehageligt for hende.
Hvis du gør det hver dag så vil du hurtigt få lov til at klippe hende igen.

Lad vær med at spilde tid på at tænke på hvorfor hun ikke kan lide det. Brug
i stedet tiden til at lære hende at du gerne må. Der er rigtig mange hunde
der ikke kan lide at man piller ved deres poter, tænder og ører.

Fra : Lou

Dato : 21-01-04 14:36

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> wrote in message news:<400dd063$0$202$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Hvad kan have gjort at hun lige pludselig har så meget imod dette ?? Vi har
> både klippet negle og ordnet numsen fra hun var helt lille...

Hej...

Det kan være at hun er ved at komme i sin førdste løbetid - så kan den
godt blive lidt pjevsede og sære...

Hvis det er problemet , så lad hende være til det er overstået...Det
kan da heller ike være tit at I klipper kløerne ? og det med renhed i
numsen skulle ikke være nødvændigt, hvis hun da ikke har dårlig mave.

mvh
Lou

Fra : EnjoyNews

Dato : 21-01-04 14:51

Hej Lou

Ja det har jeg også tænkt på.. altså det med løbetiden...
Nej det er ikke tit kløerne bliver klippet, men de er lidt lange for tiden
og det ville vi jo så gerne have ordnet, mest for hendes egen skyld.. vi har
ikke så meget asfalt hvor vi bor så jeg ved ikke hvor meget hun selv sliber
ned..

Hun har ikke dårlig mave, men nogen gange kan der godt sidde lidt
alligevel.. og andre gange noget tørt og såvidt jeg ved kan det vist
irretere ikk ?

Jeg håber det går over med hende ..

Mange hilsner
Heidi

Fra : Holm

Dato : 22-01-04 14:44

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nej det er ikke tit kløerne bliver klippet, men de er lidt lange for tiden
> og det ville vi jo så gerne have ordnet, mest for hendes egen skyld..

Hej igen.

Jeg vil også lige sige at man kan slibe kløerne med sandpapir , det virker
bedre på nogle hunde , men skal gøres lidt oftere.
Fra mit job på dyreklinnikken kan jeg lige sige at vi af og til måtte bedøve
hunde , for at klippe deres negle , da der er virkelig mange hunde der hader
at få dem klippet.
Det kan også være måden man holder hunden på den ikke kan lide .
Jeg plejer selv at vænne mine hunde til at ligge ned på gulvet , jeg klipper
altid kun kløer når de er trætte og efter en god nusse-tur.
På den måde kan jeg også bedre se hvor langt jeg kan klippe op.
På meget lange negle er blodåren som regel vokset med ud , og man kan kun
tage små bidder af gangen.

Jeg har aldrig været nødt til at holde nogen af mine hunde , men har kun
brugt kommandoer til at få dem til at ligge stille , men det tager tid at
indøve.

Jeg bruger god tid på at lære hundene dette , for det sparer mig for en del
problemer senere.
Desuden er jeg altid venlig og leger lidt indimellem klipningen , dette får
hunden til at synes meget bedre om "manicuren" )

Husk at det er vigtigt at man selv tager det helt roligt , det kan nemt
blive træls fra starten hvis man hver gang tænker "åh nej , nu skal vi til
det trælse igen..." så tænker vovse det samme.

Mange hilsener
Holm