ASP RANDOM Hvordan?
Fra : Rasmus

Dato : 20-01-04 22:49

Hejsa NG.

Jeg er nybegynder i ASP med stort N, så bær over med mig.

Kan man gøre sådan her?:

strSQL = "SELECT RANDOM * FROM anmeld WHERE id LIKE '" &
Request.QueryString("id") & "'"

Jeg vil gerne den vælge en tilfældig ting fra en database, hver gang siden
loades (opdateres).

Mvh Rasmus

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-01-04 23:20

Rasmus skrev:

> Kan man gøre sådan her?:
>
> strSQL = "SELECT RANDOM * FROM anmeld WHERE id LIKE '" &
> Request.QueryString("id") & "'"

Nej. Random er ikke en del af sql-standarden.

> Jeg vil gerne den vælge en tilfældig ting fra en database,
> hver gang siden loades (opdateres).

Her er en måde at gøre det på:
<http://www.4guysfromrolla.com/webtech/072799-1.shtml>

Den er ikke voldsomt effektiv, men den virker.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 20-01-04 23:54

"Rasmus" skrev
> Kan man gøre sådan her?:
>
> strSQL = "SELECT RANDOM * FROM anmeld WHERE id LIKE '" &
> Request.QueryString("id") & "'"

i MySQL kan man gøre sådan
strSQL = "SELECT * FROM anmeld WHERE id LIKE '" & Request.QueryString("id")
& "' order by RAND()"

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 21-01-04 10:42

Rasmus wrote:

> [...]
> Request.QueryString("id") & "'"
>
> Jeg vil gerne den vælge en tilfældig ting fra en database, hver gang siden

SELECT TOP 10 * FROM anmeld ORDER BY RND([id])

--
Rasmus Christian Kaae, B.Sc.
Svendsgade 6 S. Tv, DK9000 Aalborg, Denmark.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-01-04 12:15

Rasmus Christian Kaae skrev:

> SELECT TOP 10 * FROM anmeld ORDER BY RND([id])

Hvorfor top 10 - når der kun skal vælges én post?

Det virker i øvrigt ikke i Access.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Rasmus

Dato : 21-01-04 16:13

Tak for jeres forslag.

Jeg fandt en løsning til access.

<%
set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Conn.Open Application("Provider")
Sql = "SELECT Trailer.Titel, Trailer.Ext_link, Trailer.Dato,
Trailer.trailer, TrailerDetail.* FROM TrailerDetail INNER JOIN Trailer ON
TrailerDetail.Id = Trailer.Id"
rs.Open Sql, Conn, 1

randomize
rs.Move(int(rs.RecordCount * rnd))

osv.

Mvh rasmus

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-01-04 16:17

Rasmus skrev:

> Tak for jeres forslag.

Hvem svarer du og hvad svarer du på? Det er svært at se når du ikke
citerer noget. Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen