3 Pc'er på netværk, den ene blind
Fra : Nauclerus

Dato : 20-01-04 20:16

Hej

Jeg har kæmpet med en lille udfordring, som jeg indtil videre ikke har
fundet en løsning på.

2 PC'er er koblet sammen via HUB. Fra denne HUB er der forbindelse til
Linksys Router. På denne router er så PC nr 3 koblet til. Alle 3 PC'ere kan
komme på nettet. De 2 PC'ere der koblet sammen via HUB kan se hinanden. Den
3'de PC der koblet til routeren kan komme på nettet, men den kan ikke se de
2 andre.

Har forsøgt på mange måder at få denne PC til at se de 2 andre, men den er
totalt blind.
Har manuelt sat IP adresser på alle maskiner og hvad der dertil hører, uden
at dette hjalp.

Jeg filosoferer lidt over om det er routeren der blokerer for den
transporten af signalet fra denne PC og ned til de 2 andre, kan det tænkes
at være tilfældet ?

Hvis jeg så satte en HUB mellem router og PC'erne så der gik en forbindelse
fra den ene hub til den anden hvor den 3'de PC så sad, og fra HUB'en
forbindelse til routeren, ville det hjælpe ?

Vil sætte pris på lidt input, inden de kommer med den sjove jakke der bindes
på ryggen :)

Allan

Fra : Henrik

Dato : 20-01-04 20:29

Hej Allan

Er du sikker på at de er i samme arbejdsgruppe? f.eks. mshome

mvh
Henrik

Fra : Nauclerus

Dato : 20-01-04 21:06

"Henrik" <hsp@sol.dk> wrote in message news:bujvij$o9q$1@sunsite.dk...
> Hej Allan
>
> Er du sikker på at de er i samme arbejdsgruppe? f.eks. mshome
>
> mvh
> Henrik

Jep, de er alle 3 i samme gruppe.

Allan

Fra : Morten Trab

Dato : 20-01-04 20:51

> [...]

> totalt blind.
> Har manuelt sat IP adresser på alle maskiner og hvad der dertil hører,

Prøv at skrive \\192.168.2.?? (altså IP'en på en af maskinerne, fra den du
siger er "blind")...

Det kunne jo være at de ikke ligger i samme arbejdsgruppe (workgroup)...
Det er i mine omgangskredse et MEGET kendt fænomen, og ALTID det første jeg
tjekker når jeg er ude og lave netværk...

--

Mvh,/Best regards,
Morten Trab

Ved direkte mail, fjern da REMOVE fra adressen.

Fra : Nauclerus

Dato : 20-01-04 21:24

"Morten Trab" <mortenREMOVE@trab.dk> wrote in message
> [...]
> Morten Trab
> Web: http://www.blackchart.dk
>
> Ved direkte mail, fjern da REMOVE fra adressen.

Jeg kan nu pinge de 2 maskiner fra den "blinde PC", men jeg kan ikke mappe
et drev, hverken i XP eller ude i en DOS

Allan

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-01-04 21:56

"Nauclerus" <nauclerus@msn.com> wrote in message

> Jeg kan nu pinge de 2 maskiner fra den "blinde PC", men jeg kan ikke mappe
> et drev, hverken i XP eller ude i en DOS

kan du pinge den blinde maskine?

Du er sikker på du ikke har en firewall på denne blinde pc´er ?

og hvis du siger du har en mappe på på den blinde pc´er som heder download..
og du har delt denne..

Så burde du kunne skrive "net use k: \\[ip på blind pc]\download" fx "net
use k: \\192.168.1.102\download"

Fra : Nauclerus

Dato : 20-01-04 23:59

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message
> [...]
> og du har delt denne..
>
> Så burde du kunne skrive "net use k: \\[ip på blind pc]\download" fx "net

Jeg kan ikke net use de delte drev eller foldere. Ved at mappe et
netværksdrev i XP kan se jeg se maskinen jeg forsøger at mappe fra, men ikke
de drev og foldere jeg ønsker at mappe.

Allan

Fra : Morten Trab

Dato : 21-01-04 07:26

> Jeg kan ikke net use de delte drev eller foldere. Ved at mappe et
> netværksdrev i XP kan se jeg se maskinen jeg forsøger at mappe fra, men
ikke
> de drev og foldere jeg ønsker at mappe.

Som Bjarke siger, er der firewall på selve den maskine der er "blind"??

Forudsat at du har XP, så højreklik på netværkssteder og vælg egenskaber...
Se så om der ikke skulle stå et eller andet med firewall, sammen med din LAN
forbindelse...

Hvis der gør dette, så skal du ind i egenskaber for den forbindelse og slå
den fra...

Det har ikke noget med din router sammensætning at gøre, da jeg selv har
kørt med NÆSTEN samme konfiguration som dig for ca. ½ år siden, og det
virkede fint...
Din router bør INTET blokere på dit LAN, ellers er der i hvert fald en fejl
i routeren...

Fra : Khawk

Dato : 21-01-04 08:39

> [...]
> og du har delt denne..
>
> Så burde du kunne skrive "net use k: \\[ip på blind pc]\download" fx "net

Jeg har en kammerat som har det omvendte problem. Det vil sige at han kan
fint mappe f.eks. \\helles\download\ men han kan ikke mappe 192.168.1.104
som er det ip-nummer som "helles" har. Hvis han prøver at pinge
192.168.1.104 så får han et svar. Resten får timeout. (Det samme gælder,
hvis han prøver at pinge 192.168.1.103).

Maskinen han pinger fra har ip-adressen 192.168.1.102

mvh

Kim

Fra : Kim Rechnagel

Dato : 22-01-04 20:00

Hvis alle maskinerne kan pinge hinanden lyder det som et rettighedsproblem.

Prøv at enable guest account'en på alle 3 maskiner, eller opret en bruger
med samme brugernavn og password på alle maskiner. På den maskine mappen er
delt skal du give brugeren læserettigheder til mappen. Medmindre brugeren er
lokal admin så er det lige meget.

Håber det hjælper.

Kim

Fra : Jørn Andersen

Dato : 21-01-04 02:19

On Tue, 20 Jan 2004 20:51:02 +0100, "Morten Trab"
<mortenREMOVE@trab.dk> wrote:

>"Nauclerus" <nauclerus@msn.com> skrev i en meddelelse

<SNIP>

>Det kunne jo være at de ikke ligger i samme arbejdsgruppe (workgroup)...
>Det er i mine omgangskredse et MEGET kendt fænomen, og ALTID det første jeg
>tjekker når jeg er ude og lave netværk...

Jeg undrer mig over hvor tit jeg ser dette svar.
Hvis nogle PC'ere er i forskellig arbejdsgruppe vil det da kun betyde,
at de vises i to forskellige "mapper" i netværks-/fil-oversigten -
ikke at de ikke kan se hinanden.
Eller er det mig der har misforstået noget?

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Morten Trab

Dato : 21-01-04 07:24

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis nogle PC'ere er i forskellig arbejdsgruppe vil det da kun betyde,
> at de vises i to forskellige "mapper" i netværks-/fil-oversigten -

I princippet, ja...Og i ældre Win typer, ja...
Men i XP er det noget anderledes, og ikke ligetil for newbies at finde ind i
gruppe mapperne, da XP selv ligger en oversig over delte mapper i
Netværkssteder...

Fra : Calle.

Dato : 21-01-04 00:32

Nauclerus wrote:
> [...]
>
> Jeg filosoferer lidt over om det er routeren der blokerer for den
> transporten af signalet fra denne PC og ned til de 2 andre, kan det

Ja, routeren blokerer, det er jo lige netop dens formål

> Hvis jeg så satte en HUB mellem router og PC'erne så der gik en
> forbindelse fra den ene hub til den anden hvor den 3'de PC så sad, og
> fra HUB'en forbindelse til routeren, ville det hjælpe ?

Ja, der er sådan du skal gøre det.

--
Calle