Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Nybagt weekend far søger råd til andelslån
Fra : René Hansen

Dato : 20-01-04 00:43

Hej alle

Som skrevet står er jeg nybagt weekend far desværre. Vores nuværende bolig
ville jeg i særdeleshed gerne blive siddende i og det er tæt på det kan lade
sig gøre MEN disse lån jeg sidder med pt belaster mig for meget.

Jeg hørte på et tidspunkt en snak om 30 årige andelslån kom der nogensinde
noget ud af det ?

Jeg er nødt til at skyde min tilbage betaling på en eller anden måde for en
periode således jeg kan holde skindet på næsen her i starten.

Hvis der ikke findes muligheder for 30 årige lån kan i så anbefale mig andre
låneformer som kan minimere de månedlige afdrag her for en tid. Jeg tænker
her på disse pause lån som jeg af princip er imod men set i lyset af min nye
uventede situation må jeg handle.

Alle forslag er meget velkommen. Jeg er desværre ingen økonomisk haj derfor
søger jeg lidt råd her hos Jer i håb om i kan hjælpe en panisk weekend far
til billigere månedlige afdrag så min søn og jeg kan blive boende.

Mvh René Hansen

Fra : Devilicious

Dato : 20-01-04 02:14

"René Hansen" <lukathernospam@nospamtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
lade
> sig gøre MEN disse lån jeg sidder med pt belaster mig for meget.

Så hvis jeg forstår dig rigtigt, så har du for få penge til dig selv hver
måned?

Hvis du har et andelsboliglån, kan det muligvis lade sig gøre at forlænge
lånet, men hvis andelsboligforeningen har stillet garanti for lånet, vil
banken næppe gå med til det.

> Jeg hørte på et tidspunkt en snak om 30 årige andelslån kom der nogensinde
> noget ud af det ?

Der er i princippet ingen øvre grænse for hvor lang tid en andelsboliglån må
løbe. DOG må løbetiden maks være 15 år for den del andelsboligforeningen
stiller garanti for (hvis en sådan er etableret). Hvis lånet teknisk set er
delt op i 2 (en til banken, og en til andelsboligforeningen), vil banken
måske være med til at sænke ydelsen til den del til banken.

> Hvis der ikke findes muligheder for 30 årige lån kan i så anbefale mig
andre
> låneformer som kan minimere de månedlige afdrag her for en tid.

Hvis banken iøvrigt ellers mener du er kreditværdi, kunne der f.eks.
etableres en kassekredit, som så kunne bruges til at betale ydelserne på
andelsboliglånet. Det har den fordel, at du selv kan styre hvornår du har
brug for ekstra penge, og at banken stadig kan opretholde garantien fra
andelsboligforeningen. Det betyder for dig, at du kan blive i din lejlighed,
og "betale din husleje" over kassekreditten.

> Jeg tænker
> her på disse pause lån som jeg af princip er imod men set i lyset af min
nye
> uventede situation må jeg handle.

Pauselånene (de afdragsfrie lån) er kun realkreditlån, og kan derfor ikke
bruges til andelsboliger.

Det hele kommer i bund og grund til at handle om, hvor kreditværdig du er.
Hvis du iøvrigt tjener gode penge, men enten har for stor en gæld, eller
betaler "for store" afdrag, vil banken ofte gå med til enten at sænke
ydelserne på dine lån, eller - som nævnt - lave en anden form for
midlertidig finansiering hvis der er tekniske grunde til at foretrække en
sådan (f.eks. som nævnt opretholdelsen af en garanti fra
andelsboligforeningen). I den forbindelse kan det også være fristende at gå
ind og se på renten. Men pas på med at lægge alt for meget vægt på den, for
ved mindre du har en virkelig stor gæld, vil rentesænkninger sjældent slå
særlig meget igennem.

Håber det hjalp, og held og lykke med det!

-dev