Husk bruger valg
Fra : kimweltz

Dato : 19-01-04 09:32

Hej

Jeg er ved at lave en startside, hvor brugeren skal vælge hvilken
del af landet han er fra. Der er 5 links at vælge imellem. Jeg
vil gerne have at næste gang brugeren besøger min side, ved den
hvor han er fra, og sender brugeren vidre til den underside han
valgte sidst.

Skal det laves med cookies ? Og er der nogen der kan hjælpe mig.
Jeg sidder lidt fast.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 19-01-04 10:40

On Mon, 19 Jan 2004 08:31:54 +0000 (UTC), kimweltz <kim@wazted.dk>
wrote:

> [...]
>vil gerne have at næste gang brugeren besøger min side, ved den
>hvor han er fra, og sender brugeren vidre til den underside han

Vær opmærksom på at gøre det så gennemsigtigt for brugeren som muligt.
Brugere hader at der foregår ting, som er uigennemskuelige - eller
hvor de fratges nogle valg, de føler er deres.
Rimeligt nok, ikke?

Et par ting:
1. Hvis det er usikkert, om det *rent faktisk* er den samme bruger
(som fx ved Cookies, IP-registrering etc.), så bed brugeren bekræfte -
eller angiv tydeligt, at der er mulighed for at vælge, at man *ikke*
er den samme.
2. Der er fx forskel på, om en bruger *automatisk* bliver omstillet
til et tidligere valg - eller om brugeren får præsenteret: "Sidste
gang valgte du xyz - vil du også gøre det denne gang?"

Det er selvfølgelig noget andet, hvis brugeren direkte har været
igennem en procedure, hvor hun/han har valgt sin "personlige
opsætning" - så er der ingen grund til at genere brugeren med at
bekræfte endnu en gang.

Bortset fra dette er det en fin service for brugeren, at man spares
for nogle valg, som er ens hver gang.

Blot min mening.

>Skal det laves med cookies ? Og er der nogen der kan hjælpe mig.

Cookies kan være fint til mindre betydende valg - eller til valg, der
bagefter skal bekræftes af brugeren.

Problemet er jo, at cookies ikke er tilknyttet brugeren, men maskinen.
Det går to veje: To brugere på samme maskine vil "arve" hianndens
valg. Men også: En bruger der skifter maskine skal gentage sine valg.

Desuden kan cookies jo slettes af brugeren.

Det hele afhænger af, hvilke muligheder du har for at identificere
brugeren. Hvis brugeren skal logge ind, er det mest robuste
naturligvis at gemme bruger-indstillinger i en database el. lign.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : kimweltz

Dato : 19-01-04 11:13

Jeg regnede nu ikke med at det skulle være så indviklet. Det skal fungere
på samme måde som www.guld.fm ! Bortset fra at det er lavet i .NET, og
dette skal laves i asp. Har du ikke et bud på noget kode der kan gøre det
?