Prøven i Rødovre
Fra : Ukendt

Dato : 19-01-04 06:17

Hvad er historien bag bygningerne, der tidligere husede drengehjemmet Prøven
i Rødovre? Hvornår blev de bygget, er de brugt til andet tidligere, og hvad
bliver de brugt til nu?

Ser frem til jeres svar.

Tina

Fra : twinie

Dato : 19-01-04 08:33

Hej Tina,

Prøv at gå ind på:
http://www.illustrerettidende.dk/iti_pub/cv/main/Forside.xsql?nnoc=iti_pub ,
vælg topografisk index, og skriv "prøven" i søgefeltet. Der findes 7 sider
fra 1919.

mvh Jette Jørgensen

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-04 14:18

"twinie" <twinie@FJERNjetvadat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
,
> vælg topografisk index, og skriv "prøven" i søgefeltet. Der findes 7 sider

Der kommer ikke noget billede frem, uanset hvordan jeg prøver at gå ind på
det/dem.

Tina

Fra : Jette Jørgensen

Dato : 19-01-04 16:22

Hej Tina,

> Der kommer ikke noget billede frem, uanset hvordan jeg prøver at gå ind på
> det/dem.

Det kræver et plugin, det glemte jeg... Du kan finde det et link til det
her:

http://www.lizardtech.com/download/dl_download.php?detail=doc_djvu_plugin&platform=win

Nederst på siden, skal du vælge autoinstall.
Næste side, klikker du "I agree, continue to auto install"

Det er gratis.

mvh Jette.

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-04 21:54

"Jette Jørgensen" <jet@NOSPAMsas.dk> skrev i en meddelelse

Tak for det sidste link også.

Dog har jeg stadig ikke fået svar på spårgsmålene om, hvornår bygningerne
blev bygget, om de er brugt til andet end Prøven tidligere, hvad de bliver
brugt til nu, mv.

Tina

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-04 22:18

"Tina" <wunjo(snabel-a)webspeed.dk> wrote in message

> Dog har jeg stadig ikke fået svar på spørgsmålene om, hvornår bygningerne
> blev bygget, om de er brugt til andet end Prøven tidligere, hvad de bliver
> brugt til nu, mv.

Har du overvejet at spørge Kommunen? Hvadenten den nu hedder Rødovre eller
Hvad.
--
Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

Husk at rette min mailadresse til det korrekte @

hjemmesideadresse: www.baskholm.dk

Fra : twinie

Dato : 21-01-04 00:29

> Dog har jeg stadig ikke fået svar på spårgsmålene om, hvornår bygningerne
> blev bygget, om de er brugt til andet end Prøven tidligere, hvad de bliver
> brugt til nu, mv.

Du kan jo også prøve her:

Prøv evt. : http://www.rk.dk/lokalhistorisk-samling/
eller : http://www.foreningshuset.dk/kultureltsamraad/rdolokalhist.html

mvh Jette Jørgensen

Fra : Henning B Jensen

Dato : 21-01-04 05:20

"Prøven"

Jeg kan ikke komme med nogle lokalhistoriske oplysninger, men fortælle en
lille detalje.

Min hustru var født 1944 i nærheden af Rødovrevej. Hun fortalte, at da hun
selv og hendes søster var børn, og ikke opførte sig ordentligt, så satte
deres mor dem op bag på cyklen og cyklede hen mod "Prøven". Den trussel
erindrede hun som værende den største straf, der kunne overgå dem. Så
hellere en endefuld.

Prøven var i 50erne åbenbart et sted som der lokalt herskede stor frygt for.

Hilsen Henning Jensen.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-01-04 19:19

Tina skrev:
> Hvad er historien bag bygningerne, der tidligere husede
> drengehjemmet Prøven i Rødovre? Hvornår blev de bygget,
> er de brugt til andet tidligere, og hvad bliver de brugt til nu?

Jeg ved ikke noget præcist, men gætter på at det er bygget
lige før 1919. På et kort fra 1955 hedder det
"Statsungdomshjemmet Prøven" og ligger ved "Prøvensvej",
som var en parallelvej vest for Nyholms Allé. På et kort fra
1958 hedder det "Prøven, lærlingehjem", stadig Prøvensvej.

På mit nyeste Krak-kort (2003) hedder det "Espevang
Ungdomspension", Nyholms Allé. Nu findes Prøvensvej ikke
længere.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt