Vurdering af ydelse?
Fra : Thomas Voller

Dato : 18-01-04 21:39

Hej NG.

Hvad kan ydelsesmæssigt bedst svare sig med en Access-database og ASP:
1. Et command-object der åbner et recordset-object og en stored procedure i
databasen?
Eller...
2. Et recordset-objekt, åbnet gennem et connection-objekt, og så en
almindelige tekst-forspørgel mod databasen?

Eksempel 1:
Dim objConn, objCommand, objRS
Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objConn.ConnectionString = strConnect
objConn.Open()
Set objCommand = Server.CreateObject("ADODB.Command")
objCommand.ActiveConnection = objConn
objCommand.CommandText = "NavnPåProcedure"
objCommand.CommandType = adCmdStoredProc
Set objRS = objCommand.Execute()

Eksempel 2:
Dim objConn, objRS
Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objConn.ConnectionString = strConnect
objConn.Open()
Set objRS = objConn.Execute("SELECT Blah From...")

Hvad vil ydelsesmæssigt gå hurtigst? Et command-objekt er jo 'tungt', men en
stored procedure skulle være hurtigere end en tekst-query...

MVh. Thomas.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-01-04 22:32

Thomas Voller skrev:

> Hvad kan ydelsesmæssigt bedst svare sig med en Access-database
> og ASP: 1. Et command-object der åbner et recordset-object og
> en stored procedure i databasen?

Hvordan laver du SP i Access?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Voller

Dato : 18-01-04 22:47

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev
> Hvordan laver du SP i Access?

Det klares under punktet "Forespørgsler". Det er måske ikke en SP i teknisk
forstand, jeg kender ikke den nøjagtige, tekniske definition, men sådan en
forespørgsel opfører sig som en SP. I hvert fald i ASP.NET. Jeg har ikke
prøvet om det virker på samme måde i ASP.OLD, men mon ikke det gør? Det
burde vel være ligemeget om det er ASP eller ASP.NET der arbejder med
databasen. Jeg ved det som sagt ikke, jeg antager kun. Dette stykke ASP.NET
kode virker i hvert fald glimrende med en forespørgsel (her med navnet
"GetPostsForPage") i en Access XP database.

Dim strConnect As String =
ConfigurationSettings.AppSettings("ConnectionString")
Dim objConnection As New OleDBConnection(strConnect)
objConnection.Open
Dim objCommand As New OleDBCommand()
objCommand.Connection = objConnection
objCommand.CommandType = CommandType.StoredProcedure
objCommand.CommandText = "GetPostsForPage"
Dim objDataReader As OleDBDataReader = objCommand.ExecuteReader()

.... og så videre. Beklager, hvis nogen synes ASP.NET det er off-topic.

Mvh. Thomas.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-01-04 10:07

Thomas Voller skrev:

> Det klares under punktet "Forespørgsler".

Jo - men hvordan? Er det bare en normal forespørgsel med parametre?

> Det er måske ikke en SP i teknisk forstand, jeg kender ikke
> den nøjagtige, tekniske definition, men sådan en forespørgsel
> opfører sig som en SP.

Jeg tror at det drejer sig om en forespørgsel med parametre. Det
kan formentlig give en lille forbedring i performance, fordi sql-
udtrykket kan blive mindre, men rent databasemæssigt tror jeg ikke
at der er forskel. Til gengæld kan man lettere kontrollere at de
enkelte parametre har korrekte datatyper.

Mht. performance skulle du måske prøve at inddrage Accessgruppen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen