Hvor meget drikker en kat?
Fra : Ukendt

Dato : 18-01-04 15:50

Jeg var til dyrlægen med min gamle kat (omkring 16 år) for 3-4 dage siden,
pga. vandladningsproblemer. Den har altid levet af dåsemad fra
supermarkedet, ikke fordi jeg ikke ville give den dyrlægens tørkost, men
fordi den ikke gad spise det.
Forleden ville den så til at tisse i min sko & blev belønnet med at komme
til dyrlægen. Dyrlægen tømte dens blære & fandt blod i urinen (den havde
tisset en dag eller to før uden blod), men ingen krystaller. Jeg skulle så
gi' den nogle piller 3 gange dagligt i 5 dage (hvem finder på sådan noget?
Ikke en katte-ejer, det er da helt sikkert). Samtidigt har jeg sat den på
dyrlægens tørkost/skånekost. Jeg fik at vide af dyrlægen, at den ikke måtte
spise & drikke mere end den plejer & jeg skulle kontrollere dens
toiletbesøg.. Nu er det bare lige det, at den ikke er vant til at få så
meget tørkost & samtidigt er på medicin..ja, den drikker meget lige nu. Er
det normalt med den slags kost?
Jeg orker ikke at ofre yderligere 5-800kr. på at få at vide, at den ikke
fejler noget, men er jo også noget nervøs for kattens helbred. Den har været
i kattebakken, men ved ikke hvornår det sidst er, kan jo ikke rigtigt følge
med den hele tiden..

Robert

Fra : Vibeke

Dato : 18-01-04 16:26

> [...]
> meget tørkost & samtidigt er på medicin..ja, den drikker meget lige nu. Er

Eh hvis der er blod i urinen er det da ikke godt, så må der vel være noget i
vejen?
Men det er vel meget naturligt at katten drikker mere end normalt når den er
skiftet fra vådkost til tørkost. Hvordan kontrollerer du at der ikke er blod
i urinen?
Hvor meget drikker den, og hvor stor er den? Jeg tror mine tre til sammen
drikker noget i stil med 3-4 dL om dagen (4.5, 5.5 og 8 kg) og de er på
tørkost. Jeg vil tro den største drikker 1½ dL om dagen.

Mvh
Vibeke

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-04 16:49

> [...]
> drikker noget i stil med 3-4 dL om dagen (4.5, 5.5 og 8 kg) og de er på
> tørkost. Jeg vil tro den største drikker 1½ dL om dagen.

Jeg kan ikke se om der er blod i urinen, dvs. jeg så det en gang efter
dyrlægebesøget, nok fordi noget skulle ud på den måde. Blodet skyldes
blærebetændelse, men der var ikke nogen egentlig forklaring på det, kunne
skyldes tilstoppelse eller lignende.
Min kat vejer ca.5-6 kilo & drikker vel også 1-1 1/2 dl vand om dagen nu,
men det er nyt for mig at den drikker så meget. Det er jo lidt af en opgave,
at den både skal drikke som den plejer, samtidigt med at den faktisk kun får
tørkost. Hvis jeg spiste kiks hver dag & intet andet, så ville jeg nok også
være tørstig.

Robert

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 18-01-04 17:00

In article <400aa9cd$0$123$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, <Robert>
wrote:

> Det er jo lidt af en opgave,
> at den både skal drikke som den plejer, samtidigt med at den faktisk kun får
> tørkost.

Det tror jeg altså heller ikke den skal Nævnte du at den er vant
til at spise dåsemad?
En kat der lever af vådmad (dåsemad) henter en meget stor del af sin
væske i maden - vandindholdet i "ikke tørret" mad er på 60 - 80 %,
sådan cirka... og i tørkost er indholdet på 8 - 10 %. Så selvfølgelig
må der mere vand fra vandskålen til
Jeg forstår egentlig ikke hvorfor missen ikke må drikke mere - meget
væske plejer at være en god ting v. blærebetændelse / blæresten. Kan
man have ment, at du skulle holde øje med om det blev til unaturligt
meget drikkeri - for så kan det være et tegn på at det er nyrerne, det
er galt med? (Nyreproblemer giver ofte stærk tørst - ligesom
sukkersyge)
God bedring til mitten herfra

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-04 22:42

> [...]
> God bedring til mitten herfra
>
> --
> Knus fra Ann R, spind fra Donna og Ditte

Den har været glad for tørkost fra supermarkedet, men det holdt jeg op med
engang, efter at den viste tegn på at dens system ikke kunne klare det.
Altså har den ikke drukket så meget vand i forbindelse med vådkosten, men nu
er det jo som sagt at den kun får den tørre kost, skånekosten fra dyrlægen.
Du har ret i det med at jeg skulle holde øje med at den ikke drak eller
spiste unaturligt meget pga. nyrerne. Problemet er jo bare som sagt, at jeg
ikke hvad var der er normalt i forbindelse med tørkost. Havde det været dens
gamle usunde kost, havde jeg undret mig over alt det vand den drikker. På
den anden side lader det til at komme ud igen. Den miaver heller ikke på den
ubehagelige højlydte måde mere. Hmm, det er sgu' svært at finde ud af.

Robert

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-01-04 02:14

In article <400afc93$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, <Robert>
wrote:

> [...]
> ubehagelige højlydte måde mere. Hmm, det er sgu' svært at finde ud af.

Hm - har prøvet at finde noget om det. Det mest præcise jeg har fundet
er, at der skal komme minimum 10 - 15 ml urin pr. kg kat pr. døgn,
altså min. 60 ml for en 4 kg tung kat . Hvis man vil finde ud af hvor
meget den skal drikke, skal man lægge det til, der mistes v. udånding,
fordampning og afføring; det har jeg ikke fundet tal for, men udånding
plejer at stjæle en del. Hos os mennesker ca. 1/2 liter i døgnet, hvis
jeg ikke husker helt forkert, men jeg er ikke sikker på, at man bare
kan dividere det ned for at få kattens værdier

Hvis du fjerner nogenlunde samme mængde grusklumper som sædvanligt,
indtager katten nok også lige så meget vand som den plejer, bare på en
anden måde...
Men jeg ville da nævne det for dyrlægen under alle omstændigheder, bare
for at være sikker. Man kan se i en blodprøve, om nyrerne fungerer som
de skal.
Og at mis ikke klager mere lyder da fint Mon ikke det betyder at
pillerne hjælper på betændelsen?

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-04 14:02

> Hvis du fjerner nogenlunde samme mængde grusklumper som sædvanligt,
> indtager katten nok også lige så meget vand som den plejer, bare på en
> anden måde...

Det er nogenlunde det samme, måske lidt mere.

> Men jeg ville da nævne det for dyrlægen under alle omstændigheder, bare
> for at være sikker. Man kan se i en blodprøve, om nyrerne fungerer som
> de skal.

Det er nok rigtigt nok, må hellere rådspørge.

> Og at mis ikke klager mere lyder da fint Mon ikke det betyder at
> pillerne hjælper på betændelsen?

Jo, det er også min konklussion. Det ville være rart, hvis der kom andet ud
af at fodre den pillerne, end bare vrede fra katten..

Robert

Fra : Helle Larsen

Dato : 19-01-04 14:43

> [...]
> i kattebakken, men ved ikke hvornår det sidst er, kan jo ikke rigtigt følge

Hej Robert

LÆS UNDER "TRÅDEN" Erfaringer med Cosequin søges,
(på foregående "side").
Læs svarene også.
Måske kan din kat - også - have glæde af tranebærsaft.

Med venlig hilsen
Helle Larsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-04 23:30

> [...]
> (på foregående "side").
> Læs svarene også.
> Måske kan din kat - også - have glæde af tranebærsaft.

Tak for tippet jeg kigger på det

Robert