[Debian] Kernel Images, header og source f~
Fra : Michael

Dato : 18-01-04 11:31

apt-cache viser svj kan se 3 forskellige typer deb filer til kernels

Sources
Headers
Images

Jeg formoder Images er en komplet kerne incl initrd m.m.
Sources formoder jeg er den samme kerne (med config filen) klar til
kompilering, hvis man f.eks. ønsker enkelte ændringer

Men hvad er header filerne for en størrelse?

f.eks. denne her:

kernel-headers-2.4.23-1-386

Nogen der ved det denne fil er til og kan bruges til?

Fra : Peter Makholm

Dato : 18-01-04 11:49

"Michael" <maskinen2000@hotmail.com> writes:

> kernel-headers-2.4.23-1-386
>
> Nogen der ved det denne fil er til og kan bruges til?

Nogle programmer har brug for header-filer fra kernen for at kunne
oversætte. Disse filer indeholder blandt andet definitioner af nogle
datastrukture som man skal bruge for at kommunikere med kernen.

--
Peter Makholm | I laugh in the face of danger. Then I hide until
peter@makholm.net | it goes away

Fra : Michael

Dato : 18-01-04 12:26

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message

> [...]
> datastrukture som man skal bruge for at kommunikere med kernen.
> Peter Makholm | I laugh in the face of danger. Then I hide until

ok - men i princippet er det vel så kun nødvendigt indtil kernen er
installeret?

f.eks. ved installation af glibc eller lignende i et filsystem uden kerne?

Korrekt forstået?

(Og tak for hjælpen)

Fra : Peter Makholm

Dato : 18-01-04 12:33

"Michael" <maskinen2000@hotmail.com> writes:

> ok - men i princippet er det vel så kun nødvendigt indtil kernen er
> installeret?

Nej, nogle programmer har brug for headerne fra kernen for at kunne
oversættes. Mest tydligt er det selvfølgelig af glibc har behov for at
kende til kernestrukture, men langt de fleste programmer bruger nogle
kerneheadere. (Disse kommer ofte med libc6-dev pakken, men ikke i
Debian Unstable)

Det har intet at gøre med hvorvidt man har installeret en kerne
eller ej.

> f.eks. ved installation af glibc eller lignende i et filsystem uden kerne?

'et filsystem uden kerne' giver ingen mening.

--
Peter Makholm | If you can't do any damage as root, are you still
peter@makholm.net | really root?

Fra : Michael

Dato : 18-01-04 12:40

> [...]
> kende til kernestrukture, men langt de fleste programmer bruger nogle
> kerneheadere. (Disse kommer ofte med libc6-dev pakken, men ikke i

ok, så hvis man installerer et kerne image, så bør man også installere den
tilsvarende header deb fil?

> 'et filsystem uden kerne' giver ingen mening.
> Peter Makholm | If you can't do any damage as root, are you still

?

chroot miljø a'la mit indlæg igår hvor du også svarede?

Hvis jeg har forstået hvordan linux tikker så består linux vel egentligt af
2 dele. 1 stk's kerne + 1 stk's filsystem. Man kunne forstille sig en
situation hvor man laver et filsystem fra bunden. Der starter man vel ikke
med en kerne, men derimod med at opbygge filsystemet. Kernen kan jo aligevel
ikke kompileres medmindre der er en del værktøjer på plads?

Fra : Michal

Dato : 18-01-04 14:17

In news:budrau$8sj$1@sunsite.dk,
Michael <maskinen2000@hotmail.com> wrote:

> chroot miljø a'la mit indlæg igår hvor du også svarede?

Kernen er jo loaded i memory når man chroot'er.

> [...]
> Der starter man vel ikke med en kerne, men derimod med at opbygge
> filsystemet. Kernen kan jo aligevel ikke kompileres medmindre der er

Det kan man se i funktion med f.eks. gentoo's installation.

Man booter op på en install cd, kopierer base system, kompilerer og
installerer kerne og bootblock, og svupti, det virker :)

--
Michal
[ echo "\$0&\$0" > _; chmod +x _; ./_ ]

Fra : Michal

Dato : 18-01-04 14:49

In news:budn90$2bb$1@sunsite.dk,
Michael <maskinen2000@hotmail.com> wrote:

> Jeg formoder Images er en komplet kerne incl initrd m.m.

btw... Hvad dælen bruger man initrd til når man ikke booter fra diskette???

Så vidt jeg har forstået bruges det til at lave et filsystem i ram
(ramdisk).

Alle de gange jeg har kompileret kerner, på alle de maskiner jeg har gjort
det, har jeg aldrig brugt initrd, hverken i lilo, eller som initrd fil, og
heller ikke kompileret ind i kernen.

Tilgengæld har jeg lagt mærke til at hvis man installerer en kernel-image i
redhat, får man smidt en initrd.img med i nakken. Og der er også en
tilsvarende initrd linie i lilo.conf filen... Sker dette også i andre
distroer hvis man installerer kernel-images frem for at hente kilde ned og
kompilere selv?

Hvad skal dette dog bruges til?

--
Michal
[ echo "\$0&\$0" > _; chmod +x _; ./_ ]

Fra : Peter Makholm

Dato : 18-01-04 15:23

"Michal" <nonexistant@fakedomain.INVALID> writes:

> btw... Hvad dælen bruger man initrd til når man ikke booter fra diskette???

Det samme som når man booter fra diskette. Et filsystem indenholdende
moduler og værktøjer der er nødvendige inden rod-filsystemet booter.

Man kunne for eksempel have sit rod-filsystem liggende på noget raid
eller noget LVM hvor det er nødvendigt med nogle user-space værktøjer
inden mankan mounte rod-filsystemet.

--
Peter Makholm | Emacs is the only modern general-purpose
peter@makholm.net | operating system that doesn't multitask

Fra : Michal

Dato : 23-01-04 00:01

In news:873cad8hfp.fsf@xyzzy.adsl.dk,

> Det samme som når man booter fra diskette. Et filsystem indenholdende
> moduler og værktøjer der er nødvendige inden rod-filsystemet booter.

Sker det næsten ikke kun i tilfælde af at man ikke har fs/raid drivers til
rod-filsystemet? Eller til scsi adapteren... hmm ok, der er massere af gode
grunde til initrd :)

> Man kunne for eksempel have sit rod-filsystem liggende på noget raid
> eller noget LVM hvor det er nødvendigt med nogle user-space værktøjer
> inden mankan mounte rod-filsystemet.

Ah ja, hvis noget kræver user-space programmer giver det straks mere mening.

Men kan de fleste "system" ting ikke kompileres ind i kernen? LVM har jeg da
set menuconfig indstillinger til, har dog ikke leget med det.

Raid kræver ikke userspace tools medmindre man kører med det gamle (afaik).
Kører selv raid, og nøjes med det i kernen...

Men ok, godt der er mulighed for det :) (initrd)

--
Michal
[ echo "\$0&\$0" > _; chmod +x _; ./_ ]

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 18-01-04 20:29

Michal wrote :

> Sker dette også i andre distroer hvis man installerer kernel-images
> frem for at hente kilde ned og kompilere selv?

Ikke i Slackware, her vil du lede forgæves efter føromtalte fil.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-01-04 00:13

> [...]

> Men kan de fleste "system" ting ikke kompileres ind i kernen? LVM har jeg da
> set menuconfig indstillinger til, har dog ikke leget med det.

De fleste, jo. Insisterer man f. eks. på at bruge Promise's ATA-RAID
controllere, kan man kun få det som moduler, da de kun udgiver det som
lukket kode.

Andre tilfælde, jeg kan forestille mig, er hardware, der kræver
firmware-upload ved boot, konfiguration af hardware inden mount ol.

Primært ser jeg det som praktisk for distributioner, der på denne måde
kan lave generiske kerner, der kan køre på så godt som alle maskiner.

Selv oversætter jeg selv mine kerner og bruger ikke initrd.

/Rasmus

Man invented language to satisfy his deep need to complain.
-- Lily Tomlin