Hjælp! Min hund slikker sine
Fra : Bettina

Dato : 18-01-04 03:33

Hej

For en uge siden begyndte min hund på 14 mdr, at slikke sin ene
bagpote.
Den slikkede og slikkede hele tiden, uafbrudt næsten en time.

Jeg kiggede selvfølgelig på poten, men der var intet at se.
Så tænkte jeg, at det måske var hendes klør hun syntes var blevet for
lange.
Så dem klippede jeg. Men det hjalp ikke spor. Hun slikkede bare
videre.

Efter en dags tid med slikken på den ene pote, ringede jeg til
dyrlægen for at spørge, om det var noget der skulle kigges nærmere på.
Men hun lød bare som om, at jeg da var for pylret. Altså det var jo
nok fordi der var en rift eller noget, sagde hun på en lidt gnavent og
nedværdende måde.

Nogle timer efter begyndte min hund så at slikke på alle poterne på
skift, og ikke kun på den ene, hun hidtil havde slikket.
Hun bruger det meste af tiden (når jeg er vågen ihvert fald) til at
slikke sine poter.
Dog var vi sammen med en anden hund det meste af i går, og de legede
hele tiden, og der slikkede hun ikke poter. Så det kan jo ikke være
noget der generer hende rigtig meget.

Hun slikker sig både ovenpå poten, mellem tæerne, og hvis hun kan
komme til det, under poten.

Hun får potevoks på en gang om dagen, og jeg vasker hendes poter, når
hun er blevet luftet, så salt og grus kan komme væk.

Kan det være fordi hun er i løbetid, at hun gør det?
Eller kan det være fordi poter er lidt tørre? Den store trædepude på
bagpoterne er hvert fald lidt tørre. Jeg har prøvet at smørre dem med
potevoks, men det har ikke virket. Noget bedre, jeg kan smøre med?

Eller kan hun måske have noget svamp i poterne eller i kløerne?

Jeg håber, at der er nogle, der kan hjælpe mig lidt.

På forhånd tak.
Mvh.
Bettina

Fra : STIG RASMUSSEN

Dato : 18-01-04 07:35

Prøv at undlade potevoks nogle dage, hvoffor giver du den det,
jeg har haft hunde i 25år og deres poter har aldrig fejlet noget

Fra : Martin

Dato : 18-01-04 09:54

det er vel bare fordi det der potevoks smager godt....

Fra : Pwh

Dato : 18-01-04 10:18

Martin wrote:
> det er vel bare fordi det der potevoks smager godt....

Det var også min første tanke ;) jeg bruger alm vaseline eller håndcreme
til Tyson, det er garanteret billigere en rigtig potevoks.

/Jens

Fra : Palle

Dato : 18-01-04 11:02

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det var også min første tanke ;) jeg bruger alm vaseline eller håndcreme
> til Tyson, det er garanteret billigere en rigtig potevoks.
>
> /Jens

Den blå Helosan (kopattesalve) er god og ikke så dyr. Den er mildt
desinficerende og blødgørende, og god hvis poterne er lidt tørre og sprukne.
Desuden er den også god til ens egne hænder...
Vaseline er også godt.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 18-01-04 09:48

Hej Bettina

Potevoks, kan da være en god ting, men det er jo lidt svært at afgøre. Hvis
man bor hvor der spredes meget salt, så er det helt sikkert udmærket, da det
så beskytter trædepuderne mod total udtørring. Men hvis de daglige ture
foregår, hvor der ikke spredes salt, så burde det være unødvendigt.
Hvis den lige som mine, har lange hår mellem trædepuderne, så skal man måske
lige kigge efter, om der sidder et burre frø eller andet, fast i disse hår,
som kan genere hunden, det vil jo så sidde helt oppe dybt mellem
trædepuderne. Dem er der jo mange af lige for tiden.

M.V.H.....Benny..

Fra : Erik Aalund

Dato : 18-01-04 11:00

Potevoks én gang om dagen - Hvorfor?

Mine hunde får aldrig potevoks - og hvis jeg gav dem det vill det med 100%
sikkerhed begynde at slikke deres poter.
Prøv at undlade voksen og se hvad der sker.
Vh
Erik

Fra : Plett

Dato : 18-01-04 11:11

> [...]
> bagpote.
> Den slikkede og slikkede hele tiden, uafbrudt næsten en time.

Selv Hej!
Jeg har oplevet noget tilsvarende med en korthåret gravhund for år tilbage,
det udviklede sig til "furunkler" (tror jeg det hed) forårsaget af
stafylokokker.
Det blev også bagatelliseret af min daværende dyrlæge, men efter
dyrlægeskift blev diagnosen stillet korrekt, og da var den så medtaget at en
aflivning blev resultatet.
Prøv lige at tale med en anden dyrlæge medens tid er.
mvh
Plett

Fra : bjergskoven

Dato : 18-01-04 11:31

Hej Bettina

> For en uge siden begyndte min hund på 14 mdr, at slikke sin ene
> bagpote.
> Den slikkede og slikkede hele tiden, uafbrudt næsten en time.

Det kan også være tegn på allergi.

Hilsen

Merete

Fra : Holm

Dato : 18-01-04 16:24

> [...]
> bagpote.
> Den slikkede og slikkede hele tiden, uafbrudt næsten en time.

Ja det er afgjort noget du skal have stoppet , for ellers kan det udvikle
sig til slikke granulomer eller "furunkler" som en anden også skriver .
Du skal stoppe hunden i slikkeriet , nogle hunde har denne uskik at slikke
poter når de keder sig , og så kan det udvikle sig i en meget uheldig
retning .
Det er altid ærgeligt at høre når dyrlæger ikke tager disse ting seriøst ,
da det som før nævnt også kan være tegn på allergi !
Hør en anden dyrlæges mening !!
Det kan være din hund lige skal have en kløedæmpende injektion , og evt en
salve !!!

Hilsen Holm

Fra : Peter

Dato : 18-01-04 18:46

> [...]
>
> Eller kan hun måske have noget svamp i poterne eller i kløerne?
>
> Jeg håber, at der er nogle, der kan hjælpe mig lidt.

Det gjorde min hund også, og hårvæksten på poterne blev rødlig, hvilket evt.
kunne tyde på lidt svamp. Pote-bad nogle dage i kold kamillethe hjalp
omgående og slikkeriet holdt op.

Peter

PS Vi har aldrig brugt potevoks på vore hunde.

Fra : 2Foxy

Dato : 19-01-04 19:03

Hej Bitina

Først og fremest vil jeg prøve at holde op med at bruge potevoks i nogen
tid, for så at se om din hund stopper med at slikke sine poter...

Derefter troer jeg ikke på at en hund slikker sine poter, fordi den keder
sig, men det kan sikkert diskuteres til vi bliver gamle.....

Hvis din hund ikke stopper slikkeriet efter at du ikke benytter potevoks i
nogen tid, kan det værer en allergisk rektion.... Det kan kun bekræftes ved
at du tager en allergitest hos din dyrlæge... men klap lige hesten inden du
ofer en masse penge på noget som ikke er noget særlig..

Bliver poterne brune, er det fordi at hunden slikke meget. Og når hunden
slikker på sine poter, er det på grund at, der er noget som enten kløer
eller af anden grund iretere den... Du kan købe noget shampo hos dyrløgen
som bekæmper bakrier i hundens poter, som heder MALASEB.... Det koster ca.
120 kr. for 250 ml..
Det bekemper disse bakterier, men vær opmærksom på at hvis det kommer igen
og igen, så skal du nok overveje at tæste din hund....
Shampoet vasker du din hund`s poter hver anden dag i den første uge, den
neste uge hver 3 dag og i uge 3 vasker du kun 1 geng.... Så skulle det gerne
stoppe med at klø....

Hvi du går til dyrlægen for at få din hund tjækket, så husk at hvis den
skulle havde en mulighed for at havde en eller anden form for allergi, så må
du på ingen omstendigheder give den pencilin... Det svækker hundens
emunforsvar, og det hele bliver bare være... Hvis det er allergi, så betyder
det i grove træk at din hunds emungorsvar er svag i forvegen, og behøger
ikke øvrige belastninger...

Jeg håber at det hele et en slille ting, og at du kan bruge noget af dette
her til noget...

Med venlig hilsen
Gitte

Fra : Peter

Dato : 22-01-04 22:40

Vi havde samme problem med vores Berner, og det er på grund af allergi. Hun
er dog også generet i ørene af det, men den første reaktion var på
bagpoterne. Hun er nu under behandling og det går fremad.

mvh.
Peter

Fra : Lou

Dato : 26-01-04 09:34

Hej...

Min hund har også slikket poter...jeg fik at vide af dyrlægen at sjap
og vejsalt giver gode betingelser for svamp!
min er dog ikke i kontagt med vejsalt, men alligevel fin han svamp
mellem et par tæer...Jeg vasker han et par gange dagligt i tynd atamon
vand blanding - med held!

mvh
lou