java i mandrage9.2
Fra : andy

Dato : 18-01-04 02:40

Hej NG jeg har enlig fået min kone overtaget til at få linux på det
halve af hindes hd, og hun er ikke en pc nød kun bruger. så jeg tænkte
at mandrake nok var et godt valg til hinde. og hun syntes også det så ok
ud. vi fik også instaleret java plug-ins til hindes mozilla med et link
til java. Og det virker ikke altid som det skal, det vil sige at hvis
hun eks, er inde og spille på tv2.dk så loader den gotnok hinde ind, det
går lidt langsomt, og så kan hun spille i ca 1 min. så lukker mozilla
helt ned.

Jeg syntes ellers at jeg har gjordt det korekt.

kopier filen j2re-1_4_3-linux-i586.bin til /usr/java

udpakker ./j2re-1_4_2_03-linux-i586.bin

Laver link ved at stå i mozilla plugins

ln -s /usr/java/j2re1.4.2_03/plugin/i386/ns610-gcc32/libjavaplugin_oji.so

Hvad gør jeg galt?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-01-04 08:56

andy skrev i -dk.edb.system.unix:

> Hvad gør jeg galt?

Hmm, syntes ikke at det ser så tosset ud, men prøv at gå ind på
http://www.java.com/en/download/linux_manual.jsp og test om du har nyeste
jave installeret korekt.

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-01-04 11:16

andy wrote:
> Hvad gør jeg galt?

Det ser ellers fint nok ud.
Jeg plejer altid at udpakke den i /opt og derefter hoppe til
/usr/lib/mozilla/plugins/ og lave linket.

På MDK9.2 er der dog vist nok et mozilla katalog til hver Mozilla version :(
Desuden mener jeg at huske at det ikke er ns610-gcc32, men bare ns610,
der virker.

Men hvis du sige at du faktisk få det til at virke "lidt", så ved jeg
sandlig ikke. Hvis det er noget af ovenstående, så burde det jo slet
ikke virke.

Peter

Fra : andy

Dato : 17-01-04 15:08

Peter Mogensen skrev:

> [...]
>
> Men hvis du sige at du faktisk få det til at virke "lidt", så ved jeg
> sandlig ikke. Hvis det er noget af ovenstående, så burde det jo slet

der er et 2 mozilla kataloger et der heder mozilla og et mozilla-1.4 med
plug ins katalog i dem begge og jeg har lavet linket til mozilla-1.4
det vil sige at dette er det korekte link?

# ln -s /usr/java/j2re1.4.2_03/plugin/i386/ns610/libjavaplugin_oji.so

Jeg vil prøve det og giver besked på om det virker.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-01-04 14:24

andy wrote:
> der er et 2 mozilla kataloger et der heder mozilla og et mozilla-1.4 med
> plug ins katalog i dem begge og jeg har lavet linket til mozilla-1.4
> det vil sige at dette er det korekte link?

Det skal ihvertfald være i mozilla-1.4 kataloget på Mandrake så vidt jeg
husker. Jeg fatter ikke hvorfor den ikke som standard er sat til at
kigge i /usr/lib/mozilla, som på Debian.

> # ln -s /usr/java/j2re1.4.2_03/plugin/i386/ns610/libjavaplugin_oji.so
>
> Jeg vil prøve det og giver besked på om det virker.

Det mener jeg. Så vidt jeg husker er det ihvertfald først på Debian
Sarge med Mozilla 1.5 at jeg har haft brug for at linke til gcc3 plugin'en.
Men den plejer ikke at ville loade hvis det er den forkerte, så det
forklarer ikke dit problem.

Fra : andy

Dato : 17-01-04 16:56

Peter Mogensen skrev:

> [...]
> Sarge med Mozilla 1.5 at jeg har haft brug for at linke til gcc3 plugin'en.
> Men den plejer ikke at ville loade hvis det er den forkerte, så det

hvilken vertion af java skal jeg bruge hvis jeg både vil kune afvikle
java, og lave java. som sagt skal den bruges som plugins i mozilla.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-01-04 16:15

andy wrote:

> hvilken vertion af java skal jeg bruge hvis jeg både vil kune afvikle
> java, og lave java. som sagt skal den bruges som plugins i mozilla.

Jeg har lige installeret j2sdk1.4.2 på Debian og det er ud til at virke
fint med Mozilla 1.5. Jeg har linket til ns610-gcc32 som du beskrev.

På Mandrake er det som sagt lidt anderledes, men princippet er det samme.

Det skulle være nok bare at installere JRE (Java Runtime Environment),
men hvis du også selv vil kode Java, så skal du have SDK.

Peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-01-04 17:22

On Sun, 18 Jan 2004 02:40:11 +0100, andy wrote:

[SNIP Java på MDK9.2]

Hej!

Brug denne:

http://tuxx.dk/files/j2re-1.4.2_01-1mdk.i586.rpm

Jeg havde samme problem som dig, men fandt denne pakke og så virkede alt
som det skulle efter jeg havde 'urpmi j2re-1.4.2_01-1mdk.i586.rpm' i
konsole.

Prøv ihvertfald, men husk at afinstallere tidligere forsøg med Java.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : andy

Dato : 18-01-04 20:30

Efter st jeg har instaleret java sdk, har der ikke vært nogen problemer.
Men hvordan sætter jeg den korekt op, så jeg kan lave java programmer.
jeg læste at den skulle være instaleret i /home/XXX hvis den ikke skal
bruges root pasword. så det har jeg gjordt. er der noget speciel jeg
skal sætte op? så min debuger ved at der er java på systemet.

Fra : Kristian Thy

Dato : 19-01-04 19:37

andy uttered:
> er der noget speciel jeg skal sætte op? så min debuger ved at der
> er java på systemet.

Du skal have din java executable i din path. Den kan du formentlig
sætte i din ~/.bashrc således:

export PATH=/sti/til/java/bin:$PATH

\\kristian
--
PROGRAMMER [n]: a device for converting coffee into software.

Fra : andy

Dato : 18-01-04 23:13

Kristian Thy skrev:
> andy uttered:

> Du skal have din java executable i din path. Den kan du formentlig
> sætte i din ~/.bashrc således:
>
> export PATH=/sti/til/java/bin:$PATH
>
> \\kristian
Kan jeg tjekke om det virker uden end at lave et java program?

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 19-01-04 22:33

On Sun, 18 Jan 2004 23:13:11 +0100, andy wrote:

> Kan jeg tjekke om det virker uden end at lave et java program?
Prøv at skrive javac i prompten. Hvis der svares med noget a la:
Usage: javac <options> <source files>
where possible options include:
og ikke
bash: javac: command not found
så burde det virke.
--
Mikkel Bundgaard
Ph.D. student at IT University of Copenhagen

Fra : andy

Dato : 18-01-04 23:59

Mikkel Bundgaard skrev:

> Prøv at skrive javac i prompten. Hvis der svares med noget a la:
> [...]
Så virker den ikke er det fordi at min java er instaleret i
/home/bruger1/java
jeg mener at det ikke mådte være instaleret i /usr/
da jeg så ikke kunne lave java i min bruger kontoer men kun som root.
Er det korekt?

Fra : Kristian Thy

Dato : 19-01-04 23:39

andy uttered:
> jeg mener at det ikke mådte være instaleret i /usr/
> da jeg så ikke kunne lave java i min bruger kontoer men kun som root.
> Er det korekt?

Det tror jeg ikke. Jeg har ingen problemer med at køre min javac som
alm. bruger, og den ligger i /usr/java/j2sdk1.4.2_01/bin/.

Det er på en RedHat 7.3, men det burde heller ikke være et problem på
Mandrake.

\\kristian
--
Confucius: He who play in root, eventually kill tree.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-01-04 21:39

On Sun, 18 Jan 2004 20:29:52 +0100, andy wrote:

> [...]
> bruges root pasword. så det har jeg gjordt. er der noget speciel jeg
> skal sætte op? så min debuger ved at der er java på systemet.

Jeg kan se du har svaret på min post, men jeg kan desværre ikke hjælpe
dig med dit problem.