Dato tjek?
Fra : Peter Nielsen

Dato : 17-01-04 23:45

Hejsa...

Jeg har sådan en side som ska være over brugervenlig... og så har jeg et
sted hvor der står i et felt DD-MM-ÅÅÅÅ , så de kan se hvordan datoen skal
skrives... men så vil jeg gerne have et eller andet ASP som lige tjekker om
det er en rigtigt dato streng??

Kan man det?

eller skal jeg ud i noget javascript?

Peter

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-01-04 23:58

On Sat, 17 Jan 2004 23:45:04 +0100, "Peter Nielsen"
<pedn@wullamusic.dk> wrote:

> [...]
>skrives... men så vil jeg gerne have et eller andet ASP som lige tjekker om

Hej Peter,
Jeg vil sige: Begge dele.

Problemet med en ASP-only løsning er, at du skal omkring serveren hver
gang du skal verificere om brugerens input er rigtigt. Det virker
langsomt på brugeren og belaster serveren.

Problemet med en (clientside) ECMA-/JScript-/JavaScript-only løsning
er bl.a.:
- at brugeren måske ikke anvender JavaScript
- at der er så mange forsklelige browser-typer/-versioner, at det ikke
er sikkert, at dit JavaScript reelt checker det du ønsker.

Løsningen er:
1) at lade clientside JavaScript tage sige af en "foreløbig"
validering", så at input *med al sandsynlighed* er rigtigt.
2) Herefter laver du så en egentlig input-valisering i ASP, inden du
gemmer data i database (eller hvad du nu gør ved dit input).

Jeg vil sige, at 2) er absolut nødvendig og at 1) er god som
supplement (den fanger mange "dumme fejl", den er hurtig og belaster
ikke serveren - men den er ikke så pålidelig, at den må stå alene).

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jacob ..

Dato : 18-01-04 09:33

> Kan man det?
>
> eller skal jeg ud i noget javascript?

Jeg sad selv med samme problem/tanker om, hvordan man får sine brugere til at
skrive rigtigt datoformat.

Det hele endte op i, at jeg fandt en lille JS-pop-up-kalender. Se den her:
http://www.yxscripts.com/ - den kan tilrettes og modificeres lige så meget du
vil. Er faktisk ret genial.

Kalenderen aktiveres ved et klik på et link ved siden at datofeltet i din
form, og så kan brugeren vælge dato, som automatisk skrives i det format du
har brug for. Smart og lidt frækt, synes jeg.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Peter Nielsen

Dato : 18-01-04 16:25

"Jacob .." <laessoe@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skrive rigtigt datoformat.
>
> Det hele endte op i, at jeg fandt en lille JS-pop-up-kalender. Se den her:
Rigtig fedt... havde også tænkt på at lave noget lignende hvis det ik var
fordi at jeg er en klovn til javascript :)

Men problemet med den der er at man ikke kan skifte måned og år.. og det har
jeg brug for :)

Men må lige kigge på det :)

Fra : Jacob ..

Dato : 19-01-04 11:19

> Men problemet med den der er at man ikke kan skifte måned og år.. og det har
> jeg brug for :)

Det kan du faktisk godt. Ved siden af årstallet er der nogle pile. En > og en
der bladre tilbage).