Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
En metode
Fra : Nobore

Dato : 17-01-04 22:58

Du kunne finde en af dem der sælger et 125.000 kroners aps, hvor indskuddet
allerede står på en konto. Den udbydende person ejer selskabet og er
direktør. Så køber han dit selskab for 125.000 kroner af dig. Du bliver
indskrevet som direktør i selskabet og over tager dette. Du hæver de 125.00
kroner og giver udbyderen dem.

Således har du et lovligt selskab med 0 kroner på konoen men med indhold til
en påskrevet værdi af 125.000 kroner. Det vil koste dig 5.000 - 7.000 i
honorar til udbyderen, men så er det ordnet på 3-4 dage.

Simpelt og lovligt.

Fra : jacob nielsen

Dato : 20-01-04 01:03

"Nobore" <nobore@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> en påskrevet værdi af 125.000 kroner. Det vil koste dig 5.000 - 7.000 i
> honorar til udbyderen, men så er det ordnet på 3-4 dage.

Næppe.

Mvh.
Jacob

Fra : Peder Porse

Dato : 20-01-04 06:33

Enig, så vidt jeg kan se køber man i givet fald selskabet for dets egne
penge, det er ikke lovligt, jf. en række selskabstømmersager.
pp

Fra : jacob nielsen

Dato : 20-01-04 10:08

"Peder Porse" <pp@pederporse.dk> wrote in message
> Enig, så vidt jeg kan se køber man i givet fald selskabet for dets egne
> penge, det er ikke lovligt, jf. en række selskabstømmersager.
> pp

Helt enig. En sådan udbetaling fra selskabet som led i et arrangement om
ulovlig selvfinansiering skal tilbageføres, og kan dette af den ene eller
den anden grund ikke ske, indestår de dem, der er ansvarlige for
beslutningen for selskabets tab.

Mvh.
Jacob

Fra : Nobore

Dato : 23-01-04 02:09

Tag følgende scenarie:

Person A opretter et ApS med en kapital på 125.000 kroner og indsætter sig
selv som direktør.
Person B har en forretning, som han gerne vil gøre til et ApS

Person A og B laver en aftale. Person A som er direktør for et juridisk
lovligt selskab køber forretningen af Person B for 125.000 kroner.
Person A hæver de 125.000 kroner og betaler Person B for det firma, som han
lige har købt.

Nu ejer Person A et ApS med et firma bogført til 125.000 Kroner men uden
kontanter.
Nu ejer Person B ikke sit firma mere men har 125.000 kroner i hånden.

Denne handel er en simpel handel, hvor en direktør (Person A)beslutter at
købe et firma.

Se så beslutter Person B, at han gerne vil købe anpartsselskabet af Person
A. Da selskabet er bogført til 125.000 kroner i værdi, så betaler Person B
nu de 125.000 i kontanter til Person A.

Person B indtræder som ny direktør i dette ApS og har nu sin egen forretning
tilbage og endda i form af et ApS. Person A har sine 125.000 kroner som han
reelt først havde indbetalt, da han oprettede sit ApS.

Hvordan kan nogen mene, at dette skulle være ulovligt, det er handel.
Direktøren fra det første ApS har alt ret til at vurdere det købte firma til
125.000 kroner i værdi.

Disse handler sker hver dag - men som regel ville Person B skulle betale
132.000 og ikke 125.000 for at få sit firma tilbage. Den Person A der
startede dette ApS tjener altså de 7.000 kroner minus opstart pr. gang, at
han laver dette.

Når selskabet hele tiden drives videre og betaler skat, så kan dette ikke
være ulovligt. En hver direktør har lov til af en anden part at købe en
goodwill i form af et kørende firma med intægter. De er jo ikke i familie
eller noget. Person B skal blot huske, at han eventuelt skal svare skat af
en goodwill, som han først solgte i form af sit firma.

Jan

Fra : Jesper

Dato : 23-01-04 09:06

"Nobore" <nobore@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Tag følgende scenarie:
>
>KLIP

> Nu ejer Person B ikke sit firma mere men har 125.000 kroner i hånden.

Jooh...Men bliver B ikke beskattet af de 125.000 ?

Fra : Nobore

Dato : 23-01-04 12:03

Jo, hvis han får betaling for goodwill, som han ikke en gang før har betalt
skat af.

Men min pointe var, at det ikke er ulovligt at starte en APS virksomhed på
den måde. Selvfinansiering eller ej. Det er to selvstændige juridiske
personer der laver en handel.

Jan

Fra : David T. Metz

Dato : 11-02-04 14:49

Nobore wrote:
> Men min pointe var, at det ikke er ulovligt at starte en APS
> virksomhed på den måde.

Vel er det så - der er ingen ansvarlig kapital i selskabet efter det nummer.

David

Fra : Peder Porse

Dato : 23-01-04 18:54

Næh, B har anparterne i et selskab som ikke har aktiver til at opfylde
lovgivningens krav til egenkapital. Han skal altså tilføre sit selskab
aktiver.

pp

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-01-04 19:17

Nobore wrote:

> [...]
> eller noget. Person B skal blot huske, at han eventuelt skal svare skat af
> en goodwill, som han først solgte i form af sit firma.

Hvis selskabet har en værdi på (omtrent) 125.000 kr, er der ingen
grund til at lave disse transaktioner - så kan det direkte omdannes.
Ellers må direktøren handle mod bedre vidende, når han giver 125.000
kr for et firma, der er (væsentligt) mindre værd.

Hvis ApS'et lever videre, er der ingen problemer, men hvis det lukker
med et underskud, kan direktøren blive erstatningsansvarlig.

Uanset hvilke transaktioner, man foretager, så er selskabet blevet
købt for sine egne penge, og det _er_ ulovligt.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : jacob nielsen

Dato : 23-01-04 19:31

> [...]

> Hvordan kan nogen mene, at dette skulle være ulovligt, det er handel.
> Direktøren fra det første ApS har alt ret til at vurdere det købte firma

Hvis B's virksomhed er ca. 125.000 kr. værd er der ikke noget i vejen for at
benytte din metode. Til gengæld har jeg svært ved at se, hvorfor det skulle
være særlig smart, når han i stedet kan bruge sin virksomhed som
apportindskud og lave en virksomhedsomdannelse efter lov om skattefri
virksomhedsomdannelse. Din metode forekommer mig i hvert fald ikke simpel,
som du oprindeligt skrev.

Hvis B's virksomhed derimod er 0 kr. værd, er det ulovlig selvfinansiering,
og det mås man ikke.

Mvh.
Jacob

Fra : Nobore

Dato : 24-01-04 01:06

Det er muligt at man kan omdanne et selskab der er omkring 125.000 værd til
et ApS, men der skal revisor på o.s.v. for at retfærdiggøre værdien o.s.v.
Metoden jeg beskriver er meget mere enkel. For ligegyldigt hvad virksomheden
er værd, så har en direktør lov til at købe det for den pris HAN skønner det
er værd.

Jeg har selv benyttet dette og vil gerne sige, at det selskab jeg overførte
fortsat kører som ApS med overskud. I dag er det bogført til en del mere.
Men det er klart, at hvis der decideret forefinder selskabstømning sted, så
er det ulovligt. Tvivler på at folk vil bringe sig ind i kriminalitet for så
lille et beløb.

Jeg påpegede blot en ide, hvis man havde et enkeltmandsfirma, som man gerne
ville have som ApS. Det er jo underforstået, at man vil drive firmaet
videre. Det kan gøres på en uge og så er den pot ude.

Fra : jacob nielsen

Dato : 24-01-04 09:38

> [...]
virksomheden
> er værd, så har en direktør lov til at købe det for den pris HAN skønner
Hvis han køber en en mere eller mindre værdiløs virksomhed for 125.000 med
det formål, at han kan udbetale pengene til sælger bare så han kan få dem
tilbage igen for anparterne, så er selskabet blevet købt for sin egne
midler - og jeg har vist sagt det før - det må man ikke!

Hvis han køber en mere eller mindre værdiløs virksomhed for 125.000 kr fordi
han vurderede at det virkelig ville styrke hans forretningskoncept at
tilføje en værdiløs virksomhed, så har han tabt mere end 40% af
anpartskapitalen og så skal der tages skridt til at genetablere den.

> [...]

> er det ulovligt. Tvivler på at folk vil bringe sig ind i kriminalitet for

Nu ved jeg ikke, hvordan du definerer kriminalitet, men begge de skitserede
situationer, kan straffes med bøde.

Mvh.
Jacob

Fra : Jonathan Stein

Dato : 25-01-04 17:33

Nobore wrote:

> [...]
> er værd, så har en direktør lov til at købe det for den pris HAN skønner det

Nej! - Hvis nogle kommer til at tabe penge (typisk hvis firmaet går
konkurs), kan både køber og sælger blive personligt erstatningsasvarlige.
Hvis der ikke er nogen risiko i firmaet, kan man formentlig lige så
godt drive det videre som personligt eget i virksomhedsskatteordningen.

> Jeg påpegede blot en ide, hvis man havde et enkeltmandsfirma, som man gerne
> ville have som ApS. Det er jo underforstået, at man vil drive firmaet
> videre. Det kan gøres på en uge og så er den pot ude.

En registrering hos Erhvervs- og selskabsstyrelsen tager heller ikke
mere end en uge at udfylde... Og en revisorerklæring koster normalt ikke
mere end de 7.000 kr, du tidligere nævnte.
Jeg kan ikke se nogle fornuftige argumenter for at anvende det
tvivlsomme arrangement, med mindre man reelt ikke har værdierne til at
etablere ApS'et - og så bliver det for alvor farligt.

Fra : David T. Metz

Dato : 11-02-04 14:52

Nobore wrote:
> [...]
>
> Således har du et lovligt selskab med 0 kroner på konoen men med
> indhold til en påskrevet værdi af 125.000 kroner.

Vås.

Man har en skattegæld og et insolvent selskab efter den beskrevne metode
(foretager en privat hævning i selskabet og tømmer det).

David