[Debian] apt-get problemer
Fra : Michael

Dato : 17-01-04 16:36

Efterhånden noget tid sid jeg har rodet med Debian

Forsøgte at installere et kernel image i et chrooted miljø

Fik en fejl og nu kan jeg ikke bruge apt-get længere.. får dette uanset hvad
jeg gør

Please Hit return to continue.
/usr/sbin/mkinitrd: /dev/fd does not exist
Failed to create initrd image.
dpkg: error processing kernel-image-2.4.23-1-k7 (--configure):
subprocess post-installation script returned error exit status 9
kernel-image-2.4.23-1-k7

Er gode råd dyre? :)

Fra : Peter Makholm

Dato : 17-01-04 16:42

"Michael" <maskinen2000@hotmail.com> writes:

> Forsøgte at installere et kernel image i et chrooted miljø

Ikke noget der er helt almindeligt at gøre?

> Please Hit return to continue.
> /usr/sbin/mkinitrd: /dev/fd does not exist
> Failed to create initrd image.

Der står hvad der er galt, har du prøvet at sørge for at /dev/fd
findes i dit chroot?

--
Peter Makholm | There are 10 kinds of people. Those who count in
peter@makholm.net | binary and those who don't

Fra : Michael

Dato : 17-01-04 17:02

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message

> Ikke noget der er helt almindeligt at gøre?

Sidder også bare og "leger" Ville se om jeg kunne ligge en kerne ind og
sætte en linie i lilo.conf i min "hoved root" der henviste til f.eks.

/dev/hda5/vmlinuz-2.4.23

Så jeg kunne boote direkte ind i det chroot'ed miljø jeg har

Langt ude måske? :)

> Der står hvad der er galt, har du prøvet at sørge for at /dev/fd
> findes i dit chroot?

Nej.. jeg er ikke helt sikker på hvad der/jeg skal gøre.. har forsøgt at
kigge på 'man makedev' men har ikke rodet med det før og er kun blevet mere
forvirret.

Nogen der ved det?

Fra : Peter Makholm

Dato : 17-01-04 17:56

> [...]

> /dev/hda5/vmlinuz-2.4.23
>
> Så jeg kunne boote direkte ind i det chroot'ed miljø jeg har

Ptjaaa, hvis dit chroot ligger på sin egen partition giver det mening
at lægge en kerne i dit chroot og installere lilo fra dit chroot.

> Langt ude måske? :)

Det kunne for eksempel bruges til at installere end anden distribution
på en maskine man kun har fjernadgang til. Så lægger man et filsystem
på swap-partitionen og installere distributionen der, booter maskinen
i den nye distribution og så installere man på resten af disken.

> Nej.. jeg er ikke helt sikker på hvad der/jeg skal gøre.. har forsøgt at
> kigge på 'man makedev' men har ikke rodet med det før og er kun blevet mere
> forvirret.

Hvordan har du lavet dit chroot-miljø? Pakket et base.tar.gz ud?

--
Peter Makholm | Emacs is the only modern general-purpose
peter@makholm.net | operating system that doesn't multitask

Fra : Michael

Dato : 17-01-04 22:06

> [...]
> på swap-partitionen og installere distributionen der, booter maskinen
> i den nye distribution og så installere man på resten af disken.

Noget i den retning havde jeg tænkt mig.. derfor på seperat partition.

> Hvordan har du lavet dit chroot-miljø? Pakket et base.tar.gz ud?

debootstrap

Jeg kunne forstille mig at der mangler en kerne, noget i /dev, korrekt
mounts i fstab (bl.a. proc) og nogle andre småting

Idéer? :)

Fra : Michael

Dato : 18-01-04 01:08

"Michael" <maskinen2000@hotmail.com> wrote in message
> Jeg kunne forstille mig at der mangler en kerne, noget i /dev, korrekt
> mounts i fstab (bl.a. proc) og nogle andre småting
> Idéer? :)

/dev problemet er løst med MAKEDEV, kernen ligger nu på sin plads. Dog
brokker lilo sig:

debian# lilo
Warning: '/proc/partitions' does not match '/dev' directory structure.
Name change: '/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/disc' -> '/dev/hda'
Fatal: open /dev/hda5/vmlinuz: Not a directory

Nogen der kan genneskue dette?

Fra : Michael

Dato : 18-01-04 01:33

> [...]
> Name change: '/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/disc' -> '/dev/hda'
> Fatal: open /dev/hda5/vmlinuz: Not a directory

Kaffepausetid....

root=/dev/h....... :)