TDC's SHDSL løsning
Fra : Uhrskov

Dato : 17-01-04 16:32

Hej NG,

Er det nogen af jer der har erfaringer med TDC's SHDSL løsning.

Jeg vil gerne forbinde min firewall til internettet med en public IP
adresse via SHDSL.

Men TDC har kun givet mig 4 IP adresse, hvoraf de 2 bruges til
broadcast, 1 bruges af TDC's router og den sidste bliver brugt at
deres SDSDL modem (med indbygget router).

Internettet ---(2) TDC Router ---(3) TDC SHDSL Modem/router ---
Firewall --- LAN

Jeg vil gerne have flyttet den sidste IP adresse fra TDC's
modem/router til WAN porten på min firewall

Internettet ---(2) TDC Router --- Cisco 828 SHDSL Modem/router ---(3)
Firewall --- LAN

Er det muligt ? - og hvordan gør jeg det ?

Venlig hilsen,
John Uhrskov

Fra : Jesper Skriver

Dato : 17-01-04 18:52

On Sat, 17 Jan 2004 16:31:33 +0100, Uhrskov wrote:
> [...]
> Firewall --- LAN
>
> Er det muligt ? - og hvordan gør jeg det ?

Jeg er forvirret, mig bekendt saa leveres SHDSL fra TDC som
foelger

"Internet"

| SHDSL linie

Cisco 828

| Ethernet
/-------/

Paa dette ethernet er der normal et /30 subnet, lad os sige
x.x.x.0/30, det betyder at TDC's Cisco 828 har x.x.x.1/30 og du
kan give din firewall x.x.x.2/30, den skal saa bruge x.x.x.1 som
default gateway.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Jens

Dato : 18-01-04 23:14

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> x.x.x.0/30, det betyder at TDC's Cisco 828 har x.x.x.1/30 og du
> kan give din firewall x.x.x.2/30, den skal saa bruge x.x.x.1 som

Det er hvis du lejer en router eller selv sætter din egen router på
forbindelsen.
Hvis du benytter TDC's router, så har du kun den offentlige IP-adresse på
WAN-interfacet, og da routeren er låst og kun må ændres af TDC, ja så er du
temmelig lost, men mindre du selvfølgelig gerne vil betale TDC en formue
for konfigurationsændring.

Jens

Fra : Jens

Dato : 18-01-04 23:16

"Uhrskov" <nospam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG,
>
> Er det nogen af jer der har erfaringer med TDC's SHDSL løsning.

Ja.....

> Jeg vil gerne forbinde min firewall til internettet med en public IP
> adresse via SHDSL.

Okay.

> [...]
> Firewall --- LAN
>
> Er det muligt ? - og hvordan gør jeg det ?

Du køber din egen G.SHDSL router og benytter den. Så ringer du til TDC og
beder om flere offentlige IP-adresser.
Du kan ikke med den af TDC udleverede router. Du kan dog bede TDC ændre i
konfigurationen på den og få dem til at forwarde alt indgående trafik på
den offentlige IP-adresse (WAN adressen) til en IP-adresse på dit LAN.

Jens

Fra : Uhrskov

Dato : 19-01-04 19:15

Jeg ville jo' gerne undgå at skulle købe yderligere IP adresser. Jeg
fandt denne mail tilbage fra august 2003 ...

Vil jeg kune bruge denne configuration til at "bridge" den offentlige
IP adresse gennem (cicso 828) routeren til min firewall der er
monteret direkte på routeren ?

----- cut ----- ----- cut ----- ----- cut -----

Hej!

Jeg har forgæves forsøgt at få en 828 til at køre stabilt på TDC's
G.SHDSL linie, men det stopper typisk med at virke efter 3-4 timer -
årsagen er ukendt....

Den config, jeg anvender, ser sådan her ud:

version 12.2
no service pad
service timestamps debug datetime msec
service timestamps log datetime msec
service password-encryption
!
hostname c828
!
enable secret 5 xxxx
!
ip subnet-zero
no ip source-route
ip name-server 193.162.159.194
ip name-server 193.162.145.130
!
interface Ethernet0
ip address a.b.c.d 255.255.255.248
no ip redirects
no ip proxy-arp
no cdp enable
hold-queue 100 out
!
interface ATM0
no ip address
no atm ilmi-keepalive
dsl equipment-type CPE
dsl operating-mode GSHDSL symmetric annex B
dsl linerate AUTO
!
interface ATM0.101 point-to-point
ip address w.x.y.z 255.255.255.252
pvc 0/101
encapsulation aal5snap
!
ip classless
ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 r.s.t.u
ip http server
!
access-list 10 permit x.x.x.x 0.0.0.63
no cdp run
!
line con 0
password xxxx
stopbits 1
line vty 0 4
access-class 10 in
exec-timeout 120 0
password xxxxx
login
length 0
!
scheduler max-task-time 5000

Nogen idé til hvorfor pokker, det holder op med at virke ???? Har en
eller anden herinde evt. en G.SHDSL med lejet router fra TDC - og et
/29 subnet - som kan dumpe config'en fra den ??

Mvh.

/Brian

Fra : Jens

Dato : 19-01-04 21:44

> Jeg ville jo' gerne undgå at skulle købe yderligere IP adresser. Jeg
> fandt denne mail tilbage fra august 2003 ...

Jeg fik at vide at jeg ikke skulle købe adresserne, jeg skulle bare sige
hvor mange jeg ville have. 10 min. efter virkede det.
Det var selvfølgelig et opkald til supporten.

Jens