Problemer med ABIT NF7-M
Fra : Pelle Pop

Dato : 16-01-04 23:30

Jeg har lige brug for lidt hjælp.

Jeg har lige samlet en ny PC til min mor.
Den er stykket sammen af følgende dele:

ABIT NF7-M Bundkort
256 md DDR333 ram (Veritech)
2,5Ghz Athlon Barton CPU
40GB Seagate Barracuda harddisk
52*Liteon brænder
Q-tek kabinet med 300W PSU (6000MD som fulgte med kabinettet)

Jeg startede med at samle den, og begyndte at installere Windows2000 på den.
Efter installation af drivere til lydkort og grafikkort med efterfølgende
genstart, så lukker den selv ned hver gang jeg forsøger at bruge DENNE
COMPUTER-->CD-ROM eller går ind på C-drevet. Jeg når ikke at se indholdet af
hverken cd'rom eller harddisk før den genstarter igen, og forfra.

Jeg har forsøgt at reinstallere den med WinXP istedet uden held, det var
samme resultat.
Min mor købte en computer før hvor Windows2000 fulgte med, og nu har hun så
købt WinXP så begge er originale.

Jeg har selv en ide om at det er driverne til chipsættet ppå bundkortet
(NFORCE2). Samtidig har jeg dog også læst at abit ikke har det så godt
sammen med enkelte ram-mærker. Den ram jeg har er Veritech ram......
Men er der nogle der har andre ideer, eller eventuelt samme oplevelser???

På forhånd tak, og god weekend!

Fra : JK

Dato : 17-01-04 12:44

On Fri, 16 Jan 2004 23:30:04 +0100, "Pelle Pop"
<cfs6254@FJERNDETTEhotmail.com> wrote:

> [...]
>sammen med enkelte ram-mærker. Den ram jeg har er Veritech ram......
>Men er der nogle der har andre ideer, eller eventuelt samme oplevelser???

Har du installeret driverne på CD'en ?
chipset, ide drivere, osv.
Der må være bunker med NF7-M

Desuden skal service pack1 til windows xp på, før usb 2.0 kan
forventes at være 2.0

Det er ret vigtigt for et onboard grafik nforce2 bundkort at have 2
ramstænger, da dual band ram gør, at agp kommer til at køre alene på
den ene kanal.

2.5 GHz er den næppe, men en 2500+ (1833 MHz). Du burde have købt
pc3200 ram. Dels er det billigere, dels kan alt skod-ram pc3200
forventes at køre fint som pc2700, ddr333.

Kan du ikke få ram byttet, til noget noname pc3200, og så køb en
ekstra stang. Det vil du ikke fortryde. De 2 ram skal sidde i slot 1
og 3, eller 2 og 3. Ikke 1 &2.

Er harddisk og cd-rom jumpet korrekt som master og slave ?
Sidder harddisk på samme kabel som cd-rom. Så prøv at undgå dette, med
et kabel mere.
80 leder kabel til harddisk, men ikke til CD-rom.
Desuden kan abit controlleren godt brokke sig over et CD-drev. Der kan
være dårlig kompatibilitet, - man kan prøve med et andet drev.

Det var da nogle inputs.

hilsen

John

Fra : Pelle Pop

Dato : 17-01-04 18:05

"JK" <junk@mailzone.com> skrev i en meddelelse

> Har du installeret driverne på CD'en ?
> chipset, ide drivere, osv.
> Der må være bunker med NF7-M

Jeps...alle driverne er fra cd'en

> [...]

> Det er ret vigtigt for et onboard grafik nforce2 bundkort at have 2
> ramstænger, da dual band ram gør, at agp kommer til at køre alene på

OK, så det du siger er, at man bør have 2 stænger i. ved du hvordan det
kommer til udtryk hvis man kun har en??

> 2.5 GHz er den næppe, men en 2500+ (1833 MHz). Du burde have købt
> pc3200 ram. Dels er det billigere, dels kan alt skod-ram pc3200
> forventes at køre fint som pc2700, ddr333.

Ikke forstået, skal jeg bytte rammen til noget andet?? Du har ret i at den
kører 1833mhz

> Kan du ikke få ram byttet, til noget noname pc3200, og så køb en
> ekstra stang. Det vil du ikke fortryde. De 2 ram skal sidde i slot 1
> og 3, eller 2 og 3. Ikke 1 &2.

OK, den ene stang jeg har sidder i slot 1, det er måske en fejl?

> [...]
> Desuden kan abit controlleren godt brokke sig over et CD-drev. Der kan
> være dårlig kompatibilitet, - man kan prøve med et andet drev.

De sidder begge på primary controller. Brænderen som master og HDD som
slave...er det godt eller skidt?

> Det var da nogle inputs.
>
> hilsen
>
> John

Mange tak John...håber du har fat i det der løser problemet

Fra : JK

Dato : 17-01-04 18:44

On Sat, 17 Jan 2004 18:05:15 +0100, "Pelle Pop"

>OK, så det du siger er, at man bør have 2 stænger i. ved du hvordan det
>kommer til udtryk hvis man kun har en??

Jeg har set med et leadtek k7cnr18gm nforce2 med samme chipset, at med
1 ramklods, er opløsning grafikkortet kan sættes op til, lidt
reduceret. Desuden har set med 3Dmarks 2001 SE, at tilføjelse af 1 ram
stang (for dual ram band) forøger 3D benchmarks med 50%.

Hvis din mor ikke spiller, så kan du måske springe op og falde ned på
det

>Ikke forstået, skal jeg bytte rammen til noget andet?? Du har ret i at den
>kører 1833mhz

Ja, måske er det det. Pc2700 ram er beregnet til at køre fsb166 eller
DDR333. Er rammen dårlig, kan det knibe med det.
På samme måde med en pc3200 ram stang af dårlig kvalitet. Den vil
måske ikke så gerne køre fsb200 eller DDR400. Men kører man den som
DDR333, så virker den fint.
Du ved jo nok, at man ikke behøver at køre ram som specificeret. Det
jeg foreslår er, at underclocke noget hurtigt ram til DDR333. Desuden
er pc3200 ram måske ligefrem billigere end pc2700 efterhånden.

>Mange tak John...håber du har fat i det der løser problemet

Det ved man aldrig. Hvad med at se på det som en kablingsfejl til
brænderen. Som jeg skrev om.

mvh

John

Fra : Pelle Pop

Dato : 17-01-04 19:30

> [...]
> er pc3200 ram måske ligefrem billigere end pc2700 efterhånden.

> Det ved man aldrig. Hvad med at se på det som en kablingsfejl til

Hej Igen John!

Jeg skylder vist lige at opdatere dig i sagen...altså hvad problemet er nu.

Jeg prøvede i BIOS at disable noget der hed noget i stil med SHOTDOWN ON CPU
FAN ERROR. Det hjalp en del på det der med at den genstarter. Problemet er
dog ikke løst da den stadig genstarter i tide og utide. Jeg har bemærket at
jeg kan nærmest provokere den til at genstarte hvis jeg igennem stifinder
tilgår et netværksdrev. Når jeg når ned på 2 eller 3 nivau på drevet, altså
ned i en mappe, og så ned en en undermappe, så siger det PLUF, så genstarter
computeren.

Jeg har installere Sisusoft sandra for at lave en burn in test, og der kører
den fint nok...dog når den når til memory bandwith benchmark, så flimrer
skærmen indtil den går videre til næste punkt. Mon det kan sige noget om
rammen eller skal den gøre sådan?

Jeg har selv en pc med 2*256mb DDR2100 ram, kan jeg prøve at proppe det i
istedet for det der er i min mors??? altså her er spørgsmålet om det er
hurtigt nok til den cpu?

Til sidst kan jeg sige, at jeg har sat den ene ramklods i slot1. Ville det
være at foretrække at sætte den i slot2 eller 3?

Fra : JK

Dato : 17-01-04 22:59

On Sat, 17 Jan 2004 19:30:00 +0100, "Pelle Pop"
> [...]

>Til sidst kan jeg sige, at jeg har sat den ene ramklods i slot1. Ville det
>være at foretrække at sætte den i slot2 eller 3?

Det kan du bare prøve. Har hørt at det kan have noget at sige: slot2.

Hvad med at prøve at sætte fsb ned til 133 ? 11x133 kører den så,
1466.

Hvis det kører, må det være ram, der er problemet.

mvh

John

Fra : ANGELA CHRISTOPHERSE~

Dato : 18-01-04 09:12

> De sidder begge på primary controller. Brænderen som master og HDD som
> slave...er det godt eller skidt?

Hvorfor har du ikke Harddisk som (normalt) master på primary?
Derudover ville jeg nok vælge at sætte brænder som master på Secondary.

Hilsen Finn

Fra : Pelle Pop

Dato : 18-01-04 09:34

"ANGELA CHRISTOPHERSEN" <angela.chris@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor har du ikke Harddisk som (normalt) master på primary?
> Derudover ville jeg nok vælge at sætte brænder som master på Secondary.
>
> Hilsen Finn

Hej Finn!

Det gjorde jeg udfra den tanke at jeg mente at have hørt at brænderen skal
sidde som master. Med bundkortet var der KUN 1 idekabel hvorfor jeg var
nødsaget til at sætte HDD og brænder på samme kabel, og HDD som master.
Men det problem jeg har med at computeren genstarter i tiude og utide....kan
det være forårsaget af at HDD sidder om slave og brænder som master?

Forresten kan jeg sige at jeg lige har forsøgt at sætte FSB ned til 133 fra
166 uden det hjalp.

Status er at der stadig kommer underlige streger på skærmen, og computeren
genstarter i tide og utide. Specielt ved tilgang til netværksdrev...

Det jeg har tænkt mig at prøve er i nævnte rækkefølge:

1: Sætte HDD som primary Master og samtidig pille brænderen fra

Hvis det ikke løser problemet, så......

2: Sætte mine egne DDR2100 ram i maskinen (2*256mb) da jeg har ladet mig
fortælle at onboard grafikkort kræver 2 ramstænger.

Hvis det ikke løser problemet, så......

3: Prøve at sætte min egen PSU i (Chieftec 300W PSU.)

Under alle omstændigheder ringer jeg til SHG.DK for at høre om de kan
assistere mig imod en løsning, og for at høre om jeg må forsøge at flashe
bios uden det betyder at garanti ryger!

Fra : Pelle Pop

Dato : 18-01-04 16:04

"Pelle Pop" <cfs6254@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> sammen med enkelte ram-mærker. Den ram jeg har er Veritech ram......
> Men er der nogle der har andre ideer, eller eventuelt samme oplevelser???

Så er problemet løst,,,,

Det endte med at jeg proppede mine egne ramkredse i istedet for den der sad
i. Altså sådan at der var 2 kredse istedet for 1, og så kørte det bare....

Jeg har så sat den ramkreds fra min mors pc i min egen pc og den kører uden
problemer...så det var ikke engang fordi den var defekt...

Tak for hjælpen!