[C++] Convertering fra vector<double> til ~
Fra : Troels Arvin

Dato : 16-01-04 22:36

Hej,

Hvordan kan man konvertere fra vector<double> til vector<int>, ifald
konverteringen ikke vil betyde, at man smider information væk? Skal man
gøre det manuelt? Jeg er klar over, at det nogle gange vil fejle, idet en
double-værdi kan have decimaler, og derfor ikke kan konverteres til int
uden videre, osv.

Jeg tænkte dog, at der måske fandtes en
whatever_cast< vector<int>* >(vector<double>*)
som kan bruges til mit formål? Den kunne måske smide en exception eller
returnere en 0-pointer i tilfælde af manglende mulighed for konvertering.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 16-01-04 22:57

"Troels Arvin" <troels@arvin.dk> wrote:

> [...]
> gøre det manuelt? Jeg er klar over, at det nogle gange vil fejle, idet en
> double-værdi kan have decimaler, og derfor ikke kan konverteres til int

Ja, du risikere tab af information, men ikke anderledes end når du
konverterer en enkelt double til en int.

> [...]
> som kan bruges til mit formål? Den kunne måske smide en exception eller
> returnere en 0-pointer i tilfælde af manglende mulighed for konvertering.

Der findes ikke et cast, men du kan bruge den constructor, der tager 2
iteratorer:

void foo(vector<int>& vi)
{
vector<double> vd(vi.begin(), vi.end());
}

Venlig hilsen

Mogens Hansen