Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvad kræver det at drive bankvirksomhed
Fra : ELhauge

Dato : 16-01-04 21:54

Et par spørgsmål---

Hvilken krav er der i Danmark til et firma som vil drive
bankvirksomhed her tænkes:

1. Indlån
2.Udlån
3. Rådgiver.

Hvilken garantier skal stilles ?
Kan et firma fra eks. et " paradis ø "** som ikke kan
forfølges i DK, retsmæssigt drives i DK ? Og vil det evt. være "
sælger " der kan sættes til ansvar ?

Et par mere.

Forsikringer, drevet fra eks. også en "Paradis ø"** hvor
slutkunden igen ikke kan retsforfølge selskabet, kan den enkelte
sælger i DK så sættes til ansvar?

Evt. links til love.

** Lande som eks. Panama, Vanuatu og lign.

Venligst
E.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-01-04 22:11

ELhauge wrote:

> Hvilken krav er der i Danmark til et firma som vil drive
> bankvirksomhed her tænkes:

Du kan læse Lov om banker og sparekasser på nedenstående link, men jeg
tvivler på, at den gælder for pengeinstitutter, der er placeret i
udlandet. Jeg ved dog ikke, om den kan gælde, hvis et sådant
pengeinstitut direkte markedsfører sig til danskere i Danmark. Hvis du
ikke får et bedre svar her, kan du evt. prøve i news:dk.videnskab.jura.

Lov om banker og sparekasser:
http://130.228.210.132/finanstilsynet/lov/lbk/2003/0000214.htm

Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-01-04 22:53

Kim Ludvigsen wrote:

> Lov om banker og sparekasser:
> http://130.228.210.132/finanstilsynet/lov/lbk/2003/0000214.htm

Denne her er måske også relevant, der er for eksempel omtale af
udenlandske virksomheder. Den omfatter også forsikringsselskaber.

Lov om finansiel virksomhed:
http://130.228.210.132/finanstilsynet/lov/lov/2003/0000453.htm

Efter et overfladisk kig på teksten, er jeg sikker på, at det pågældende
firma vil gøre alt for at undgå at falde ind under den lov. Der er for
eksempel et kapitalkrav på mindst 5 millioner euro (og her tæller
selvudstedte aktier nok ikke som kapital). Man skal oplyse ejerforhold,
og man skal godkendes, hvis man direkte eller indirekte påtænker at
erhverve en kvalificeret andel på 10 procent eller derover.

--
Mvh. Kim Ludvigsen