Redhat Enterprise AS 3 og nye versioner af~
Fra : Tonny

Dato : 16-01-04 18:53

Har lige købt en bunke licenser af Redhat Enterprise AS 3 til at
erstatte vores nuværende Redhat 7-9 versioner da de nu udgår.

Serverne skal primært bruges til Apache, PHP og MySQL. Versionerne der
følger med til RHES3 er bla. MySQL server i version 3.53, men jeg skal
bruge version 4. Hvordan gør man dette i RHES3?

I de gamle versioner af RH ville jeg normalt bruge apt-get eller hente
rpm pakker på rpmfind.com. Alternativet er selvfølgelig at bygge det fra
sourcen.

Tonny

Fra : Bedstefar

Dato : 16-01-04 18:59

"Tonny" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I de gamle versioner af RH ville jeg normalt bruge apt-get eller hente
> rpm pakker på rpmfind.com. Alternativet er selvfølgelig at bygge det fra

vi står i samme overvejelser vedr. dist.
jeg går da ud fra at RHES supporteres af RHN up2date ??

finn

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 17-01-04 10:05

Tonny wrote:
> Serverne skal primært bruges til Apache, PHP og MySQL. Versionerne der
> følger med til RHES3 er bla. MySQL server i version 3.53, men jeg skal
> bruge version 4. Hvordan gør man dette i RHES3?

Princippet i at købe Red Hat licenser er, at man får support på en software
platform. Alle de pakker, som leveres af Red Hat via Red Hat Network bliver
håndteret af Red Hat, og man har dermed outsourcet:

- Fejlrettelser
- Sikkerhedsopdateringer
- Automatisering af håndtering af installation af disse opdateringer
- Dokumentation
- Analyse af, hvad der er kompatibelt hardware (ved at man køber RHEL
certificeret hardware)

Ovenpå denne platform kan man så installere ekstra software. Hvis du vil
køre MySQL 4, så er denne ikke supporteret af Red Hat - og derfor skal du
selv holde øje med sikkerhedsopdateringer, dokumentere hvad du har gjort og
alt muligt andet. Installation foregår ved at downloade den fra
http://www.mysql.com/ og så installere den.

Hvis du vil automatisere denne proces, så findes der to oplagte muligheder:

1) Du anskaffer dig en RHN proxy server. Det gør det muligt at udvide Red
Hat Network med flere pakker ud over dem, som Red Hat har. Dette koster en
del penge.

2) Du laver dit eget apt-get repository, hvortil du laver mirrors af bl.a.
MySQL 4 sikkerhedsopdateringer, og så kan du med apt-get hurtigt hente
sikkerhedsopdateringer til de ekstra pakker.

Lars.

--
Freelance programmør