Spor
Fra : Jimmi Jakobsen

Dato : 16-01-04 17:56

Hej

Jeg har et spørgsmål ang. sor.

Jeg har en malinois på 5 år, som stormer afsted på spor, han har så meget
fart på at han nogle gange overser knæk og genstande.

jeg er begyndt at gøre sporet mere interessant(flere godbider) en slutningen
samt længere hvile tid, jeg synes måske at det har en vis effekt.

Men jeg ville lige høre om der var andre forslag.

Mvh Jimmi

Fra : Hanne

Dato : 16-01-04 18:53

"Jimmi Jakobsen" <Jimmi_jakobsen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
slutningen
> samt længere hvile tid, jeg synes måske at det har en vis effekt.

Nu ved jeg jo ikke hvordan du ligger sporet? hvis du har lange langsider
kunne en ide måske være at ligge mange knæk. (trapper af 25 - 30 skrit)
Undgå beløning til slut, men hav selv beløning i lommen ( da det er en mall.
gå jeg ud fra at han er glad for bold)
Han kan nok også klare at det er dig der bestemmer farten, hold ham tilbage.
når han går over knæk, bliv stående til han har løst problemet.
Lær ham at der ikke bliver gået spor før han er helt afslappede, ved at
dække ham af før sporet.

HP.
Der har en 10 år gammel mall.

Fra : Susanne Andreasen

Dato : 16-01-04 20:06

Hej Jimmy.
Hvor bor du henne i landet??. jeg har lige været på et kanon sporkursus og
kunne nok hjælpe dig, men det er noget nemmere at at se hunden arbejde og
vise dig tingene end at beskrive det. jeg bor i vest jylland.
Hilsen susanne.

Fra : Søren Jensen\( 9800 ~

Dato : 16-01-04 20:26

> [...]
> kunne nok hjælpe dig, men det er noget nemmere at at se hunden arbejde og
> vise dig tingene end at beskrive det. jeg bor i vest jylland.

Og hvis du bor oppe i det mørke nordjylland kan jeg også hjælpe , det er
rigtigt hvad susanne skriver det er næmmer at hjælpe på stedet.

Men hold ham så meget tilbage at han ikke mister lysten til at gå spor og
prøv at lade sporet ligge noget længer end du plejer at gøre( hvor lang tid
plejer det at ligge ???)
og gør det svære for ham (flere knæk , flere gendstande , lade sporet ligge
længer tid og lad sporet gå på kryds af marken ).så bliver han nødt til at
sætte tæmpoet ned for at klare det.

Venlig hilsen
Søren Jensen
www.sph-spor.dk
evt. stavefejl er kommet under afsendelse.

Fra : Winther

Dato : 17-01-04 12:25

Hej Søren

Når du starter med en hvalp/unghund, træner du så, så hunden skal søge hvert
fodspor?
Fortæl lidt om hvordan du starter og arbejder for at få det præcist nok til
BHP og sporhundeprøverne....

Vh. Winther

Fra : Søren Jensen\( 9800 ~

Dato : 17-01-04 12:57

Hej Søren

> [...]
hvert
> fodspor?
> Fortæl lidt om hvordan du starter og arbejder for at få det præcist nok

Jeg starter med at ligge et spor på ca. 50 skridt hæl til tå med en godbid i
hvert fodspor. når hunde har fundet ud af at den skal frem ad , så er der
kun en godbid i hvert 2-3-4-5............ fodspor.Først når hunden kan gå et
spor på ca. 500 skridt lige ud med få godbidder på går jeg over til knæk .50
skrid lige ud så kommer første knæk der efter 10 skridt lige ud der efter
næste knæk og så vider men ikke mere end hunden syndes at det stadigvæk
syndes at det er sjovt( man kand altid stoppe10 skridt efter et knæk med at
belønne hunden med boldt elle andet som den er glad for. Først en motorvej
med godbidder i hvert fodspor , så en motorvej uden godbidder . Der efter
går jeg langsomt over til vinkelrette knæk.

Gendstande træner jeg uden for sporet sådan da . Jeg ligger et spor på 10-20
skridt og så en gendstand, jeg går så ved a´siden af hunden og når den so
kommer til gendstanden siger jeg sid-stå-dæk alt efter hvad jeg vil have den
til (jeg bruger selv stå , da min hund er langsom til at ligge sig ved en
genstand, og det trækker point net i prøverne . men hvis du har en hurtig
hund til dæk så brug det.)
Nårhunden så har gjordt det du vil have den til så belønner du den sådan den
kan forstå at du er glad for det den har gjordt, husk at hvis du vil have
hunden til at rende efter en boldt som belønning så husk at sige fri lige
før du kaster bolden eller den genstand som hunde skal løbe efter.og så til
sidst sætter du det hele sammen på sporet.
HUSK AT MAN IKKE SKAL GÅ FORHURTIGT FREM , MEN SKYNDE SIK LANGSOMT.
Og hvis man kommer i problemer kan man altid gå 2 skridt baglæns og gå endnu
langsommer frem.
Håber Du/I kan bruge det til noget , det var lidt hurtigt skrevet, men hvis
du har spørgsmål så send mig en mail slj@hassph.dk fjern sph.

du er også velkomme op til mig hvis du kommer på de kanter bare send en mail
først.

Fra : Søren Jensen\( 9800 ~

Dato : 17-01-04 13:00

Hvis der er ander der har lyst till at træne sammen med mig så smid en mail
til mig , jeg har arealer nok.
jeg bor i 9800 Hjørring

slj@hassph.spor fjern sph

Fra : Jimmi Jakobsen

Dato : 17-01-04 09:18

Hej jeg bor i Thyborøn , så det kan man da vist godt kalde vestjylland
Jeg glemte vist at sige at jeg prøver at holde ham tilbage, men nogle gange
skulle man tro at han var en træk hund

Jeg ville gerne bruge en eftermiddag hvis du havde lyst..

Mvh Jimmi

Fra : Susanne Andreasen

Dato : 17-01-04 11:35

Hej Igen Jimmy.
det er godt nok et stykke vej herfra, jeg bor omkring Esbjerg. Men hvis du
vil køre efter det , så er det ok. med mig at vi bruger en eftermiddag på
det.
Men prøv at tage linen imellem for og bagbene og linen skal være sat fast i
halsbåndet så hovedet kommer ned . Læg mange godbidder i starten med små
mellemrum og gå så 10-15 skridt før du lægger godbidder igen,alså i byger,
lav så dit spor langt. i knækket kan du ligge god bidder hele vejen rundt.
Hvis du ligger dit spor i sidevind så sørg for at knække i medvind.
måske du skal starte forfra med spor, det kan godt være en god ide.
Håber du kan bruge mit råd, men det er som sagt lettere at vise end
beskrive.
Hilsen susanne.

Fra : Winther

Dato : 17-01-04 12:14

Hvilket kursus?, jeg er nysgerrig fordi jeg bor i nærheden....Gode
sporkurser hænger ikke på træerne....

Vh. Winther

Fra : Susanne Andreasen

Dato : 17-01-04 16:17

Hej Winther.
Det var et sporkursus som min klub satte mig på, jeg går i Schæferhunde
klubben. og indstruktøren hed Pat Funnel og er bare kanon dygtig.
Hilsen susanne

Fra : Jimmi Jakobsen

Dato : 18-01-04 10:03

Hej med jer.

Jeg tror lige jeg prøver de råd jeg har fået og bliver lidt i min hjemmelige
andedam.

Men lige et tillægsspørgsmål til susanne.

Hvorfor skal der være pause mellem godbiderne? vil det ikke gøre at hunde
blot sætter farten op igen?

Tunsind tak

Fra : Susanne Andreasen

Dato : 18-01-04 20:37

Hej Jimmi.
Nej tværtimod den vil få næsen mere ned i jorden, for " hvor er de nu
henne?" så skal han til at søge efter dem og bruge sin næse.
Der er også lige en anden ting og det er at du skal passe på ikke at bruge
godbidder der er for synlige eks. røde pølser, fiskeboller osv. hvis du
bruger det så læg dem sådan at hunden ikke sådan lige kan få øje på dem.
Mange hunde går spor med øjenene og dermed også med en høj fart. Jeg kan
varmt anbefale kogt lever/hjerter det er rigtig godt at bruge på spor.
Håber du kan bruge mine råd.
Hilsen Susanne.

Fra : Firstname Lastname

Dato : 19-01-04 18:23

Jimmi Jakobsen wrote:
> Jeg har en malinois på 5 år, som stormer afsted på spor, han har så meget
> fart på at han nogle gange overser knæk og genstande.
Hejsa

Jeg kender det godt. Man har lige langt en langt spor og hunde løber igennem
det på ingen tid.
For mig hjalp det at ligge to spor. Først et kort og så et langt. Efter det
første spor er han kommet lidt ned og tager det mere med ro på nummer 2.
Desuden brugte jeg en sporsele og en kort (2 meter) snor og holdte ham
tilbage så ham ikke kunne løbe hurtigere en jeg kan gå.

Fra : Kimmi

Dato : 20-01-04 15:39

"Firstname Lastname" <name@company.com> wrote in message
> [...]
> Desuden brugte jeg en sporsele og en kort (2 meter) snor og holdte ham
> tilbage så ham ikke kunne løbe hurtigere en jeg kan gå.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om det løste dit problem, så at du nu kun
lægger 1 spor. Hvis du tager snoren af hunden, holder i så den samme afstand
og hastighed i sporet.
mvh/kimmi

Fra : Firstname Lastname

Dato : 20-01-04 18:32

Kimmi wrote:
> Hejsa
> Jeg kunne godt tænke mig at vide om det løste dit problem, så at du nu kun
> lægger 1 spor.
Jeg lægger stadig 2 spor. Det har løst mit problem for han går "fornuftigt"
på andet spor.

> Hvis du tager snoren af hunden, holder i så den samme
> afstand og hastighed i sporet.
Jeg tager ikke snoren af hunden. Hvis jeg gjorde ville han sikkert gå for
hurtigt.

Det skal siges at jeg kun ligger spor for hyggens skyld og har ingen
ambitioner om at deltage i konkurencer eller hunden skal gøre det perfekt.

Fra : Kimmi

Dato : 21-01-04 14:24

> [...]
>
> Det skal siges at jeg kun ligger spor for hyggens skyld og har ingen
> ambitioner om at deltage i konkurencer eller hunden skal gøre det perfekt.

At du ingen ambitioner har om at deltage i konkurencer eller om hunden skal
gøre det perfekt, det er helt i orden. Der er der vel ikke nogen, der kan
have noget imod. Men nu var det, dig selv der skrev, at det var et problem
at hunden gik for hurtig og må derfor bruge 2 spor, så han kan gå fornuftig!
Uanset hvor mange spor du lægger vil det aldrig løse dit problem,
tværdigmod, efter et stykke tid vil hunden opnå endnu mere mental og fysisk
styrke, og du må så lægge endnu flere spor for at få hunden til at gå
fornuftig! Om det vil være hygge for dig eller ej, skal jeg så ikke kunne
udtale mig om.
Men hvis en dag heldet skulle være ude eller hyggen er gået af fløjten,
kunne du måske prøve at lufte din hund, kaste en bold for hunden og deri
gøre den træt før du sætter den på sporet, det løser godt nok ikke
problemet, men du behøver så kun at lægge 1 spor, og kan så derfor bruge den
overskydende tid på andre hyggelige ting.
Held og lykke med det, og tak for dit svar.
mvh/kimmi