Hent navn fra PC'ens logonnavn
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 16-01-04 12:31

Newbie i ASP. Kan jeg på en webside via min asp-kode i et
tekstfelt automatisk få indsat det brugernavn som personen er
logget på Windows med?

Hvis muligt også gerne information om initialer, telefon, email
osv.

mvh

Lars

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-01-04 13:04

Lars Thomsen Nielsen skrev:

> Newbie i ASP. Kan jeg på en webside via min asp-kode i et
> tekstfelt automatisk få indsat det brugernavn som personen er
> logget på Windows med?

Du kan normalt ikke få oplysninger om hvilken windowskonto en
bruger er logget på med. På en intranetside kan det muligvis lade
sig gøre via ActiveX.

Hvis du sætter NTLM-adgangskontrol på din webside (gøres via IIS),
skal alle brugere logge på med en windowskonto der ligger på din
webserver. Den konto kan du formentlig godt trække oplysninger ud
af - men bemærk at det ikke er alle browsere der understøtter NTLM-
adgangskontrol.

En almindelig - offentlig - webside må ikke få adgang til
potentielt følsomme oplysninger som fx navn og adresse. Derfor kan
man ikke hente oplysningerne direkte.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 17-01-04 11:05

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> En almindelig - offentlig - webside må ikke få adgang til
> potentielt følsomme oplysninger som fx navn og adresse. Derfor kan
> man ikke hente oplysningerne direkte.

OK, tak for svaret, som vel egenligt er forståeligt, når man tager
sikkerheden med i betragtning.

Jeg ville også bare lige høre og klarer mig med normal indtastning.

Lars

Fra : Mark Schiller

Dato : 22-01-04 08:34

Fri, 16 Jan 2004 13:03:45 +0100, berigede Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp med:

>På en intranetside kan det muligvis lade
>sig gøre via ActiveX.

Hvad med "request.serverVariables"?

/Mark

--
Mark Schiller
Email : ms (a) vosborg.dk

"Technology - No place for wimps"

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-01-04 10:54

Mark Schiller skrev:

> Hvad med "request.serverVariables"?

Hvis man bruger windows-login på en side - og altså logger på med
brugernavn/adgangskode fra Windowssystemet på webserveren - kan man
få brugernavnet med

<%= Request.ServerVariables("REMOTE_USER") %>

Men det er den konto man har logget på websiden med - det behøver
ikke at være den samme som den lokale windowskonto.
--
Jens Gyldenkærne Clausen