Kan ikke opdatere FreeBSD til v5.2
Fra : Jekka

Dato : 16-01-04 08:29

Når jeg opdatere FreeBSD (nu til nyeste v5.2-RELEASE), benytter jeg
nedenstående script og konfiguration. Men den fejler hver gang i "make
buildworld" - er der problemer med FreeBSD eller gør jeg noget forkert?

Update script:
#!/usr/local/bin/bash
cd /usr/
rm -Rfv /usr/src/
rm -Rfv /usr/obj/
/usr/local/bin/cvsup -g -L 2 -z /etc/cvsupfile
cd /usr/src/
make buildworld
make buildkernel
make installkernel
make installworld

/etc/cvsupfile:
*default host=cvsup.dk.FreeBSD.org
*default base=/usr
*default prefix=/usr
*default release=cvs
*default tag=RELENG_5_2
*default delete use-rel-suffix
*default compress
doc-all
ports-all
src-all
src-all
#cvsroot-all

P.t. har jeg et akut problem med at jeg ikke kan kompilere en ny Sendmail
version. Tidligere har jeg nemlig haft et ret voldsomt stort script som
automatisk opdaterede alt og installerede (installworld), hvis ikke der var
problemer. Men der var åbenbart problemer i mit script, for den forsatte ned
igennem alle steps = den kom helt ned til installworld selv om der tidligere
havde været en masse Stop-codes Nu gør jeg det fremover manuelt, men det
afhjælper jo desværre ikke mit problem her og nu og p.t. kan jeg slet ikke
benytte min Sendmail = min post har været nede siden igår. Øv.

Hvordan kommer jeg til at kunne opdatere til nyeste FreeBSD v5.2, for det
vil sikkert løse problemet med Sendmail også?

Til information kan jeg sige, at min Sendmail kommer med følgende fejl, når
jeg forsøger at køre en "sh Buildinstall".

Making in
/root/src/sendmail-8.12.11.Beta0/obj.FreeBSD.5.2-CURRENT.i386/sendmail
if [ ! -d /etc/mail ]; then mkdir -p /etc/mail; else :; fi
install -c -o bin -g bin -m 444 helpfile /etc/mail/helpfile
*** Signal 11

Stop in
/root/src/sendmail-8.12.11.Beta0/obj.FreeBSD.5.2-CURRENT.i386/sendmail.

Fra : Jekka

Dato : 19-01-04 09:17

> Når jeg opdatere FreeBSD (nu til nyeste v5.2-RELEASE), benytter jeg
> nedenstående script og konfiguration. Men den fejler hver gang i "make
> buildworld" - er der problemer med FreeBSD eller gør jeg noget forkert?

[CUT]

Efter opfordring fra den internationale FreeBSD gruppe, er jeg kommet frem
til dette script:

Update script:
#!/usr/local/bin/bash
[...]
reboot

[...]
doc-all tag=.
ports-all tag=.
src-all tag=.
src-all tag=.

Når jeg kompilere, får jeg blot følgende fejl (når jeg køre en "make
buildworld"):

sh /usr/src/tools/install.sh -s -o root -g wheel -m 555 make
/usr/obj/usr/src/make.i386
*** Signal 11

Stop in /usr/src/usr.bin/make.
*** Error code 1

Stop in /usr/src.
*** Error code 1

Stop in /usr/src.

Er der slet ingen der har nogen idéer til hvordan jeg kommer videre? Mit
alternativ er at geninstallere FreeBSD :-/

Fra : Jesper Skriver

Dato : 19-01-04 11:23

On Mon, 19 Jan 2004 09:16:33 +0100, Jekka wrote:

> [...]
> src-all tag=.
>
> Når jeg kompilere, får jeg blot følgende fejl (når jeg køre en "make
> buildworld"):

> sh /usr/src/tools/install.sh -s -o root -g wheel -m 555 make
> /usr/obj/usr/src/make.i386
> *** Signal 11
>
> Stop in /usr/src/usr.bin/make.
> *** Error code 1
>
> Stop in /usr/src.
> *** Error code 1
>
> Stop in /usr/src.
>
> Er der slet ingen der har nogen idéer til hvordan jeg kommer videre? Mit
> alternativ er at geninstallere FreeBSD :-/

Laeste du og forstod denne notits i /usr/src/UPDATING ? Ovenstaaende
script tager ikke hoejde for dette - men det er selvfoelgeligt kun
aktuelt hvis du upgraderede fra et system fra foer 12 November 2003

20031112:
The statfs structure has been updated with 64-bit fields to
allow accurate reporting of multi-terabyte filesystem
sizes. You should build world, then build and boot the new kernel
BEFORE doing a `installworld' as the new kernel will know about
binaries using the old statfs structure, but an old kernel will
not know about the new system calls that support the new statfs
structure.
Note that the backwards compatibility is only present when the
kernel is configured with the COMPAT_FREEBSD4 option. Since
even /bin/sh will not run with a new kernel without said option
you're pretty much dead in the water without it. Make sure you
have COMPAT_FREEBSD4!
Running an old kernel after a `make world' will cause programs
such as `df' that do a statfs system call to fail with a bad
system call. Marco Wertejuk <wertejuk@mwcis.com> also reports
that cfsd (ports/security/cfs) needs to be recompiled after
these changes are installed.

****************************DANGER*******************************

DO NOT make installworld after the buildworld w/o building and
installing a new kernel FIRST. You will be unable to build a
new kernel otherwise on a system with new binaries and an old
kernel.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Jekka

Dato : 19-01-04 13:03

> [...]
> script tager ikke hoejde for dette - men det er selvfoelgeligt kun
> aktuelt hvis du upgraderede fra et system fra foer 12 November 2003

Nej, det gjorde jeg "selvfølgelig" ikke. Det er naturligvis meget dumt ikke
at gøre det, men det var nu ikke derfor, at jeg fik denne fejl - det var jo
pga. jeg kørte alle steps igennem selv om der var fejl til at starte med.

En ting der indtil videre har løst mit problem var, at kopiere
/usr/obj/usr/src/usr.bin/xinstall/xinstall til /usr/bin/install - den
kompilere i hvert fald nu på livet løs (hvilket den ikke gjorde tidligere).

> [...]
> installing a new kernel FIRST. You will be unable to build a
> new kernel otherwise on a system with new binaries and an old

Tak for tippet. Jeg har hermed ændret min procedure til:

cd /usr/src/
make buildworld
make buildkernel
make installkernel
reboot
make installworld
reboot
[make own kernel]
reboot

Fra : Jekka

Dato : 20-01-04 16:09

> [...]
> /usr/obj/usr/src/usr.bin/xinstall/xinstall til /usr/bin/install - den
> kompilere i hvert fald nu på livet løs (hvilket den ikke gjorde

Tippet med "xinstall" virkede for mig. FreeBSD er nu rekompileret til
v5.2-CURRENT og Sendmail er også blevet kompileret! Phew. Så nu står den
fremover på manuel opdatering hver gang (samt at læse hvar der står i
diverse release notes)! Ikke noget med at stole for meget på mine
hjemmebryggede scripts