Checke længde af form input felt?
Fra : kenneth

Dato : 15-01-04 22:47

Hej

Jeg har nu forgæves prøvet at få en valideringaf et text input
felt til at virke.

Scriptet jeg har brugt er det som ligger på HTML.dk's side.

<script type="text/javascript">

<!-- Start

function validering()
{
error = 0;
if((document.forms[0].tekstfeltnavn.value=='') && (error==0))
{
alert('Tekstfeltet skal udfyldes!');
document.forms[0].tekstfeltnavn.focus();
error = 1;
}

if(error == 0)
document.forms[0].submit();
}

// Slut -->
</script>

<form action="" method="post" onsubmit="validering();return
false;">
<input type="text" name="tekstfeltnavn">
<input type="submit" value="Klik her for at validere">
</form>

Jeg har kigget på nogle løsninger og har prøvet utallige gange at
få det til at virke.....uden held.

Den løsning jeg prøvede var som følger.

<script type="text/javascript">

<!-- Start

function validering()
{
error = 0;
String tekst = "";
tekst = (document.forms[0].tekstfeltnavn.value);
int antal;
antal=tekst.lenght();
if((antal<3) && (error==0))
{
alert('Tekstfeltet skal ,mindst have 3 karekterer!');
[...]

Det skal siges at jeg er totalt ny begynder i java, så det er
måske en umulighed det jeg har skrevet.

Ud over dette problem kunne jeg også godt tænke mig en mulighed
for at checke om det er integer der er i et felt.

Håber der er nogle der kan svare på mit spørgsmål.

Hvis der er nogen der løser dette problem, kunne det jo lægges ud
sammen med de andre java scripts på HTML.dk. Dette er jo en
rimelig intrasant ting at kunne bruge i en form.

Hilsen

Kenneth

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-01-04 00:37

kenneth <ke@automacon.dk> writes:

> [...]
> felt til at virke.
>
> Scriptet jeg har brugt er det som ligger på HTML.dk's side.

HTML-kommentarer er ikke nødvendige.

> <form action="" method="post" onsubmit="validering();return
> false;">

Det er ikke nogen særlig smart måde at kalde et valideringsscript.
Jeg foretrækker klart:
<form ... onsubmit="return validering(this);">
Derved får funktionen formen forærende, og den kan selv signalere om
formen må submittes. Det udgår det også kedelige problem folk tit får
ved kald af form.submit når de har lavet en knap med navn "submit" :).

> [...]
> </form>

> Jeg har kigget på nogle løsninger og har prøvet utallige gange at

Syntaxfejl. Man erklærer variabel med "var" i Javascript, ikke typen
som i Java.

> tekst = (document.forms[0].tekstfeltnavn.value);
> int antal;

ditto.

> antal=tekst.lenght();

og "length" staves sådan (jeg laver den tit selv, så jeg er ved at
have trænet mig til at se det :) og er en egenskab, ikke en funktion.

> Det skal siges at jeg er totalt ny begynder i java, så det er
> måske en umulighed det jeg har skrevet.

Det var tæt på Java, men den her gruppe handler ikke om Java, men om
Javascript, som er et helt andet og urelateret sprog.

> Ud over dette problem kunne jeg også godt tænke mig en mulighed
> for at checke om det er integer der er i et felt.

Må der være fortegn?

> Håber der er nogle der kan svare på mit spørgsmål.

<script type="text/javascript">
function validate(form) {
var antal = form.elements['tekstfeltnavn'].value;
if (!/^\s*\d{3,}\s*$/.test(antal)) {
alert("Der skal indtastes mindst tre cifre, og kun cifre");
return false;
}
return true;
}
</script>

Her bruger jeg et regulært udtryk til at teste at der er mindst
tre cifre og ikke andet end cifre (og evt. mellemrum før og efter, det
er best at tillade det fordi brugeren har svært ved at opdage det).

Den kaldes så med
<form ... onsubmit="return validate(this)">

/L

Fra : kenneth

Dato : 18-01-04 15:36

Hej Lasse

Tusind tak for din hjælp :):):)

Nu hvor jeg har dig....har du så en god ide til hvorledes jeg kan
sammen ligne 2 password som retunerer en true value hvis de er ens.

Har prøvet at finde en løsning men det ser ikke ud som at man bare
kan sige password1>pasword2 sådan som jeg har forstået det.

Med venlig hilsen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-01-04 20:56

kenneth <ke@automacon.dk> writes:

> hvorledes jeg kan sammen ligne 2 password som retunerer en true
> value hvis de er ens.

return form.elements['password1'].value == form.elements['password2'].value;

> Har prøvet at finde en løsning men det ser ikke ud som at man bare
> kan sige password1>pasword2 sådan som jeg har forstået det.

Ingen grund til at sammenligne længder, hvis de alligevel skal være
helt ens. Bare sammenlign dem som strenge.

/L