Vis databasen MyBase indhold i Memo1?
Fra : Monie Jacobsen

Dato : 15-01-04 19:25

Hej

Hvad gør jeg forkert her?
Jeg ønsker, at vise databasen-> cdsKartotek første post 'Navn' der er
indskrevet,
så postens 'Navn' kan se i Memo1.

Memo1.Text:=frmMain.cdsKartotek.FileName('navn', navn );
Dernæst:
Memo1.Text:=frmMain.cdsKartotek.FileName('adresse', adresse );

Praktisk oplysninger:
cdsKartotek findes på form frmMain.
Memo findes på form fmUdskrivning.

Benytter Delphi 6

Med venlig hilsen
MonieJacobsen

Fra : Nicolai Hansen

Dato : 16-01-04 11:59

"Monie Jacobsen" <post@sunwind.dk> wrote in message news:<4006daf7$0$138$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> Dernæst:
> Memo1.Text:=frmMain.cdsKartotek.FileName('adresse', adresse );

Hejsa

Kommer compileren med en fejl, eller virker det bare ikke?

(og hvilken fejl kommer den med? eller hvordan skal det virker og
hvordan virker det så forkert?)

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 16-01-04 12:13

"Nicolai Hansen" <nic@aub.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kommer compileren med en fejl, eller virker det bare ikke?
>
> (og hvilken fejl kommer den med? eller hvordan skal det virker og

Det virker bare ikke. Får ikke 1 post Navn at se i Memo1 ?

Flere oplysninger:

[...]

procedure TfmUdskrivning.FormCreate(Sender: TObject);

Var

Field1 : String;

Field2 : String;

Field3 : String;

Field4 : String;

begin

udskrivMemo1.Clear;

Field1 := frmMain.f1; // 1 post Navn

Field2 := frmMain.f2; // 2 post Efternavn

Field3 := frmMain.f3; // 3 post Adresse

Field4 := frmMain.f4; // 4 post Postnummer

Memo1.Text:= FieldByNavn('Field1').AsString;

end;

Praktisk oplysninger:

Benytter MyBase som database.

My mail adress is

monie at sunwind dot dk

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 17-01-04 11:09

> [...]
>
> Dernæst:
>
> Memo1.Text:=frmMain.cdsKartotek.FileName('adresse', adresse );

Heya

Hvad er cdsKartotek for en komponent ?

Typisk gør man det jo på en TQuery eller en TTable

Og så ville det være:

Memo1.Text:=frmMain.cdsKartotek.FieldByName('Navn').AsString;

Du er klar over at du vil overskrive dit navn når du bagefter putter

adressen i .Text i din memo ?

Memo1.Text:=frmMain.cdsKartotek.FieldByName('Adresse').AsString;

En anden måde at gøre det på er:

Memo1.Lines.Add(frmMain.cdsKartotek.FieldByName('Navn').AsString);

Ulrik

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 17-01-04 11:42

"Ulrik Vadstrup" <blackend@FJERNMIGblackend.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> En anden måde at gøre det på er:
>
> Memo1.Lines.Add(frmMain.cdsKartotek.FieldByName('Navn').AsString);

Hej Ulrik

Jeg har prøvet mangt og meget, derfor dette mærkelig resultat.
cdsKartotek = TClientDataSet.

Dette virkede, hved ikke om jeg havde stirret mig blind?
Memo1.Text:=frmMain.cdsKartotek.FieldByName('Navn').AsString;

Dette virker kodt nok? Men på end eller anden måde får jeg kun Postnummeret
at se i øverste venstre hjørne.
Hvor blev de andre poster af?
Er det noget med linjeskift, hvad skal der gøres her?

Memo1.Text:=frmMain.cdsKartotek.FieldByName('Firmanavn').AsString;
Memo1.Text:=frmMain.cdsKartotek.FieldByName('Kontaktperson').AsString;
Memo1.Text:=frmMain.cdsKartotek.FieldByName('Adresse').AsString;
Memo1.Text:=frmMain.cdsKartotek.FieldByName('Postnummer').AsString;

Det varr et stort problem for mig, at få til at virke.
Men vil gerne havde det slået fast, hvordan dette gøress.

Mange tak Ulrik.

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 17-01-04 14:52

Hej Monie...

> [...]
> Memo1.Text:=frmMain.cdsKartotek.FieldByName('Adresse').AsString;
> Memo1.Text:=frmMain.cdsKartotek.FieldByName('Postnummer').AsString;

Du sætter memo1.text lig med firmnavn, derefter sætter du memo1.text lig med
kontaktperson osv.

Se hvad Ulrik skrev.

Prøv at læse en dansk bog om programmering. Det betyder ikke det helt store
om det er basic eller pascal/delphi, måden man gør ting på er nogenlunde
ens. De spørgsmål du stiller indikerer af fx et aftenskole kursus i delphi
eller vb ville hjælpe dig utrolig meget.

Mvh
/Jesper

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 17-01-04 15:42

"Jesper Nielsen" <jesperlangfeldt@nielsen.fjerndette.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:40093e2f$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> ens. De spørgsmål du stiller indikerer af fx et aftenskole kursus i delphi
> eller vb ville hjælpe dig utrolig meget.

Hej Jesper
For det første mange tak.
Hvad ang. kusrus så er det ikke noget jeg heller end gerne vil!

Lige et spørsgmål mere?

Proceduren nedenfor bruges til, at søge efter Adresse og Postnummer m.v.
Den funger sådledes, at når "Adresse" er fundet, så indlæses de øvrrige
post'er der hører til "Adressen".

I UdskrivRichEdit.Lines. ønskes det sådan, at her bliver det søgte også
tilgængligt.
Som det er nu vises kun den første post.
Vil du beskrive hvordan dette kan gøres?

procedure TfrmMain.Navn2Click(Sender: TObject);
var
navn: String;
begin
if InputQuery('Adresse', 'Indtast Adresse', Adresse) then
cdsKartotek.Locate('Adresse', Adresse, [loCaseInsensitive,
loPartialKey])
else if
MessageDlg('Der blev ikke indskrevet noget Adresse..!', mtInformation,
[mbYes,mbNo], 0)= mrYes then
frmMain.FindCtrlF1Click(Sender);
end;

UdskrivRichEdit.Lines.Add(frmMain.cdsKartotek.FieldByName('Adresse').AsStrin
g);
UdskrivRichEdit.Lines.Add(frmMain.cdsKartotek.FieldByName('Postnummer').AsSt
ring);

På forhånden mange tak
Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 17-01-04 23:35

> [...]
> g);

UdskrivRichEdit.Lines.Add(frmMain.cdsKartotek.FieldByName('Postnummer').AsSt

Hej Monie

Jeg kan anbefale dig at købe/låne en bog om programmering. Jeg ved ikke hvad
din baggrund er for at programmere - men du skal passe gevaldigt på ikke at
komme "forkert" igang. Struktureret programmering er noget af det vigtigste.
Jeg ved ikke om du kan det, uanset er det en god ide at få fat i en bog om
Delphi - der kan du lære en masse fif, der er specifikt for Delphi.

Når alt det er sagt så:

Locate vil altid kun finde den første post der indeholder dine kriterier.
Hvis du skal have mere end en post ud, skal du enten søge via SQL, eller
bruge filter.

Det er en hel anden snak.

SQL er utrolig stærk, når du arbejder med databaser, så dette er nok noget
du bør kigge på.

Ulrik

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 17-01-04 23:49

> [...]
>
> Det er en hel anden snak.
>
> SQL er utrolig stærk, når du arbejder med databaser, så dette er nok noget

Vil finde noget matriale om SQL Database, og studerer det nærmer.
> du bør kigge på.
>
> Ulrik
>
>Hej Ulrik

Jeg er ved, at anskaffe en bog om Delphi 4.
Men ellers får jeg mange informationer ved søgning!
Desvære er der inge kursus i Svendborg, for så var jeg den forste tilmeldte.

Med venlig hilsen
Monie jacbsen

Fra : Kurt Bilde

Dato : 17-01-04 18:02

Hej Monie !

Monie Jacobsen wrote:
> "Ulrik Vadstrup" <blackend@FJERNMIGblackend.dk> skrev i en meddelelse

Ikke for at hakke eller noget, men nøjes med at anvende de elementer i
et tidligere svar du ønsker svar på eller der er fejl i. Se evt. Jespers
svar til dig - et godt eksemepl eksempel..... Der er ikke noget, der er
mere spild af tid end at læse de samme elementer i en besked igen og
igen. Det er jo egentlig også derfor de fleste newsreadere er bygget op
som en træstruktur....

-Kurt

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 17-01-04 18:01

Fra : Kurt Bilde

Dato : 17-01-04 18:42

Hej Monie !

Monie Jacobsen wrote:
<nothing>

Øhhhhh, ja?

-Kurt

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 17-01-04 14:52

Hej Monie...

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 17-01-04 19:42

> [...]
>
> En anden måde at gøre det på er:
>
> Memo1.Lines.Add(frmMain.cdsKartotek.FieldByName('Navn').AsString);

Til Ulrik Vadstrup

Tak for hjælpen.

Mvh
Monie Jacobsen

Fra : Nicolai Hansen

Dato : 17-01-04 23:00

> Det virker bare ikke. Får ikke 1 post Navn at se i Memo1 ?

Nej, først beder du Memo1 om at indeholde "navn", dernæst om at indeholde
"adresse".

Prøv med Memo1.Clear; Memo1.Lines.Add(navn); Memo1.Lines.Add(Adresse);
istedet.

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 17-01-04 23:36

> Nej, først beder du Memo1 om at indeholde "navn", dernæst om at indeholde
> "adresse".
>
> Prøv med Memo1.Clear; Memo1.Lines.Add(navn); Memo1.Lines.Add(Adresse);
> istedet.

Hej Nicolai Hansen

Der er sådan, at jeg har forsøgt meget, men det virker nu ved denne kode
her:
RichEdit.Lines.Add(frmMain.cdsKontor.FieldByName('Navn').AsString);

Men tager kun første post og som udlæser i RichEdit.
Har medtaget denne procedure med så det kan ses, hvordan søgningen foregård.

Proceduren herunder bruges til, at søge f.eks et bestemt navn el Adresse
osv.

procedure TfrmMain.SøgNavn2Click(Sender: TObject);
var
navn: String;
begin
if InputQuery('navn', 'Indtast Navn', navn) then
cdsKontor.Locate('navn', navn, [loCaseInsensitive, loPartialKey])
else if
MessageDlg('Der blev ikke indskrevet noget Navn..!',
mtInformation, [mbYes,mbNo], 0)= mrYes then
frmMain.FindCtrlF1Click(Sender);
end;

Har du en ide til hvordan et søgt navn også vil optræde i RichEdit.Lines->

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen