SQL sætning til søgning?
Fra : Thomas Brejner

Dato : 15-01-04 18:48

Hej...
Jeg har denne sql sætning til søgning i en database. Men jeg vil gerne have
så den er mere spicifik, så hele ordet skal passe. Og ikke bare nogle
bogstaver der passer ind. Hvordan ordner jeg det? :)

strSQL = "Select * From drinks where drink LIKE '%" & spiritus & "%' or
drink_navn LIKE '%" & navn & "%' "

Mvh Thomas Brejner

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 15-01-04 18:55

Thomas Brejner wrote:
> [...]
> så den er mere spicifik, så hele ordet skal passe. Og ikke bare nogle
> bogstaver der passer ind. Hvordan ordner jeg det? :)

Fjern %

> strSQL = "Select * From drinks where drink LIKE '%" & spiritus & "%' or
> drink_navn LIKE '%" & navn & "%' "

Kig hos W3Schools under WHERE
http://www.w3schools.com/sql/default.asp

Hintzmann c",)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-01-04 22:47

Martin Hintzmann Andersen skrev:

> Fjern %

Man kan samtidig fjerne LIKE.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Claus Marcussen

Dato : 16-01-04 20:22

Hej.

> strSQL = "Select * From drinks where drink LIKE '%" & spiritus & "%' or
> drink_navn LIKE '%" & navn & "%' "

Det du ønsker er sikkert at ROM ikke fanger ROMlikør. Din sætning skal derfor
udvides med, at du har en space før og efter & spiritus &

Dermed fanger du kun når det står som hel-ord inde i en sætning. Men dem der
laver opskrifterne er sikkert sådan nogle slemme nogle, som skriver dem i
starten eller til slut - og så fanger du dem ikke.

Løsningen bliver derfor noget i stil med:

strSQL = "Select * From drinks where drink LIKE '% " & spiritus & " %' or LIKE
'% " & spiritus & "' or LIKE '" & spiritus & " %'"

Håber jeg fik lavet det rigtigt - det er svært at se med enkelt og
dobbelt-pinger i en syndig uorden.

Pointen er dog at der skal søges på :

LIKE '% ROM %' OR LIKE '% ROM' OR LIKE 'ROM %'

Og så vil jeg slet ikke tænke på, hvis de også kan adskille med punktum, komma
osv.

God fornøjelse

mvh Claus

P.S. man bliver da tørstig af denne opgave

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian Estrup

Dato : 17-01-04 23:00

> [...]
> udvides med, at du har en space før og efter & spiritus &
> Pointen er dog at der skal søges på :
>
> LIKE '% ROM %' OR LIKE '% ROM' OR LIKE 'ROM %'

- hvor man vel strengt taget kan nøjes med de to sidste? :)

- Chr

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-01-04 15:17

Christian Estrup skrev:

> - hvor man vel strengt taget kan nøjes med de to sidste? :)

Nej.

Nr 1 fanger udtryk som "Sød rom og cola" og "Fin rom eller sherry".

Nr 2 fanger udtryk som "En halv flaske rom" og "15 cl. rom"

Nr 3 fanger udtryk som "Rom eller vodka"

Med andre ord, nr 1 fanger udtryk hvor rom står inde i en sætning.
Nr 2 fanger udtryk hvor rom er sidste ord, mens nr 3 fanger udtryk
hvor rom er første ord.

Ingen af udtrykkene fanger i øvrigt udtryk som "Rom, rosiner og
juice" eller "2 deciliter rom."
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Claus Marcussen

Dato : 19-01-04 09:14

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Med andre ord, nr 1 fanger udtryk hvor rom står inde i en sætning.
> Nr 2 fanger udtryk hvor rom er sidste ord, mens nr 3 fanger udtryk
> hvor rom er første ord.

Lige hvad jeg ville have skrevet - du var bare først

> Ingen af udtrykkene fanger i øvrigt udtryk som "Rom, rosiner og
> juice" eller "2 deciliter rom."

Og som jeg skrev oprindeligt: "Og så vil jeg slet ikke tænke på, hvis
de også kan adskille med punktum, komma osv. "

Mvh Claus Marcussen