løgn vedr. 12x brænder?
Fra : Hans Christian Johan~

Dato : 21-04-01 09:34

Jeg overvejer at bestille en 12/10/32 LiteOn brænder. Brænderen er med "Burn
proof" og svarer derfor nøjagtigt til Plextors 12/10/32 brænder som dog er
meget dyrere. Men her forleden hørte jeg så, at ingen brænder vil virke
ordentligt i min pc, hvis den sættes til at brænde med over 10x burnspeed,
da mit IDE 52x Sony CDrom-drev ikke vil kunne følge med brænderen ved
direkte overførsel fra CD til CD. Jeg fik at vide at jeg derfor skulle
anskaffe mig et SCSI CD-romdrev til 800kr + en SCSI controller, men kan det
virkelig passe?? Er det en løgn, når fabrikanterne lover hurtig brænding på
12xspeed? Mvh Nico.

Fra : Simon

Dato : 21-04-01 11:57

det er jo ikke brænderen der ikke virker - og den kan også brænde med 12x
hvis du tager feed fra en hdd (for det meste, med mindre du virkeligt har
dårlige diske) - det er dit 52x cd-rom drev der er for dårligt..... SCSI er
mere stabile drev - men efter min mening bør man nu altid lægge det på hdd -
det er mest pålideligt...

held og lykke

mvh.Simon

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 21-04-01 12:04

Hans Christian Johansen skrev:

>men kan det
>virkelig passe??

Tja, hvis resten af dit system ikke er gearet til det...

>Er det en løgn, når fabrikanterne lover hurtig brænding på
>12xspeed?

Nej, brænderen kan brænde med 12x speed, men hvis resten af dit system
ikke kan følge med, så er det da ikke brænder-producentens fejl!

Hvis du har et grafikkort der kan køre 1024x768, men din skærm kan kun
kan køre 640x480 - så er der da heller ikke noget galt med
grafikkortet!

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Har du en Nokia eller Siemens-telefon, og vil du have fjernet SIM-låsen - så kontakt mig.

Vibratorer installeres også i Nokia 3210.

Fra : DWM

Dato : 21-04-01 13:47

> [...]
> virkelig passe?? Er det en løgn, når fabrikanterne lover hurtig brænding på

Nej det er det ikke. Det er cdromdrevet som ikke kan føde brænderen
i de hastigheder. Men hvad....der er jo burnproof på så....
--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

PS: No it´s not a valid emailaddress

Fra : Sven

Dato : 21-04-01 14:25

Burn Proof sørger for at holde øje med cachéen. Skulle den være næsten tom,
bliver brændingen sløvet ned eller helt stoppet. Burn Proof husker det
sidste sted og kan derfor genoptage brændingen, hvis der er nok data igen.

Det siger teorien. Derfor burde det også kunne lade sig gøre med dit
cd-drev, dog med forbehold. Den brænder helt sikkert med 12x, men hvis den
skal benytte Burn Proof (og det skal den nok ;) er det jo et spørgsmål, hvor
meget det er værd og hvad 'hastigheden' er i virkeligheden.

Brænder du fra HD´en kører den sikkert 12x, så det ville jeg foretrække end
at skulle investere yderligere i SCSI-grej.

/Sven

Hans Christian Johansen <hcj84@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9brgrl$f0v$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Madsen

Dato : 21-04-01 15:28

> [...]

> ordentligt i min pc, hvis den sættes til at brænde med over 10x burnspeed,
> da mit IDE 52x Sony CDrom-drev ikke vil kunne følge med brænderen ved

IMO tror jeg at der menes at din IDE 52x Sony sikkert ikke kan rippe
f.eks musik direkte til din brænder i 12x hastighed. Jeg kan dog ikke
se hvorfor den ikke skulle kunne gøre det bedre med data for der er
jo forskel på om det er data eller musik-cd´er du brænder direkte til
brænder. Du kan jo f.eks prøve at tjekke den test jeg har udført på
mit Pioneer DVD-drev, som lige nøjagtig kan rippe musik med 12x og
ikke mere.: <URL: http://www.wol.dk/~hijklm/braender/pioneer.gif >
Bemærk at hastigheden for henholdvis data og musik ikke er helt
det samme, og det svinger nok fra drev til drev og fra cd til cd.

BurnProof gør dog helt klart livet en del nemmere!

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : THF

Dato : 21-04-01 18:51

> [...]
>virkelig passe?? Er det en løgn, når fabrikanterne lover hurtig brænding på

Jeg har lige købt en, og burnproof træder i funktion hvis dit cdrom drev
ikke kan levere data, det tog 6,30 min. hvor burnproof gik i funktion ca
3 gange, så det er ikke så dårligt, fra hd brænder den fint 12x.

--
MVH THF Cessna 182S

Fra : Karsten Olesen

Dato : 21-04-01 22:05

> [...]
det
> virkelig passe?? Er det en løgn, når fabrikanterne lover hurtig brænding

_____________________________________-

Så længe du har burnproof, så venter brænderen på data og fortsætter.
Dit gennemsnitlige brændingstid blir' længere, hvis dit CD rom drev
ikke kan levere data hurtig nok til en effektiv 16 x brænding eks...

Jeg mener dog, 12 x ikke er et problem for nogen moderne
CD rom drev idag...

Jeg har selv en 8x Plextor, 4 mb databuffer, og kan både
surfe med 3 browsere aktive samt hente post osv...

Jeg har kun haft 1 buffer underrun i den tid jeg har haft A7V,
med mit gamle K7M var der OFTE underruns..så resten af systemet
skal også kunne følge med...brænderen/CD-rom er ikke nødvendigvis
det svageste punkt..

MVH

Fra : Peter Jespersen

Dato : 22-04-01 13:08

> [...]
> virkelig passe?? Er det en løgn, når fabrikanterne lover hurtig brænding på

Deres tal er selvfølgelig baseret på en ideel kontekst til
risteren...
Desværre lyder det som om de de lover 12x ved alle tider....det
er blevet almindelig praksis at gøre sådan.
Det er ikke løgn...men ej heller den hele sandhed...

Med brændere som min egen (4x) var der ikke noget problem i at
angive den ideelle brændehastighed, for der er sjældent et
problem med at levere data nok...det er så blevet ført videre.

EIDE er ikke skabt til megen aktivitet. EIDE er lavet så billigt
som muligt..det er problemet med EIDE-brændere....Det ideelle er
at smide det hele på en Daisy-Chain (SCSI)...så kører de deres
eget løb under en brænding, uden at ulejlige resten af maskinen
for meget....
Men dyrt er det

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
If you break a crumb in half, you now have two crumbs. - (SNL)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-04-01 21:02

"Hans Christian Johansen" <hcj84@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
"Burn
> proof" og svarer derfor nøjagtigt til Plextors 12/10/32 brænder som

Ok, jeg har netop denne plextor brænder

> [...]
burnspeed,
> da mit IDE 52x Sony CDrom-drev ikke vil kunne følge med brænderen ved

Jo dit cd-rom drev kan såmen sagtens følge med.. Men kan være dine
interfases i computeren der ikke kan følge med..

Man skal aktivere DMA mode til sine drev. Hvis de skal kunne følge med..

Da jeg i starten ikke kunne aktivere DMA... brugte den hele tiden
burn-proff

Jeg kunne ikk aktivere DMA mode, da der var problemer med mit lydkort...

Men nu kører den derudaf,, bare man har aktiveret DMA mode.

Du kan se om dine drev har aktiveret det,, ved at gå ind i
enhedshåndtering

Fra : The MaXx

Dato : 22-04-01 21:24

> Jo dit cd-rom drev kan såmen sagtens følge med.. Men kan være dine
> interfases i computeren der ikke kan følge med..

Jeg kører da SCSI på både mit CD-Rom og på min 8x plextor brænder, men jeg
har stadig ikke set programmet der kan lave 8x on the fly.

CD-Rom'en skal være 4x hurtigere end brænderen, og mit DVD-læser kun med
20x.

Hans burde dog ikke have problemet, da 12*4 = 48x og hans var 52x, men her
når vi så de hastigheder hvor interfasene skal makse hastigheden hele tiden,
da der ikke er meget i overskud.

The MaXx

Fra : Tivas Laursen

Dato : 22-04-01 22:46

jeg kender intet til teorien men jeg ender fra praksis at jeg har brændt en
cd fra mit cdrom drev, der er et tohiba 48x, til min brænder, der er en
plextor 16/12/40 med 16 x speed. bufferen nåede ikke under 98%. så jeg vil
sige at det skulle kunne lade sig gøre. desuden var det på en 2 - 12x cd :)

Hilsen Tivas

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-04-01 15:33

"The MaXx" <the_maxx@email.dk> wrote in message

> Jeg kører da SCSI på både mit CD-Rom og på min 8x plextor brænder, men
jeg
> har stadig ikke set programmet der kan lave 8x on the fly.

Hmm,, Efter jeg har fået DMA aktiveret,,, Kører den med fuld speed
direkte fra cd-rom til Cd-R

Har et Azer DVD som læser cd.roms ned 40 X og DVD med 16

jeg har den dog aldrig fået DVD til at overføre med mere end 14 MB/s

prøvede lige med en 90 MB´s cap fil, fra en CD-R den steg,, men den
nåede til kun omrking 3 MB/s