Søvn"forstyrrelser" er et bagatel-problem
Fra : Bo Warming

Dato : 14-01-04 22:56

Søvn er opreklameret.

Verdens svøbe er problemopfindere. Hvis vi alle vågnede ti gange hver
nat - "sov dårligt" - ville det ikke være et problem. Men vi har bemærket at
folk i harmoni sover ofte regelmæssigt/godt, og derfor ser vi noget sygt i
søvnuregelmæssigheder. Og især elsker vi, at vore børn er problemfri som
udstoppede dyr i halve døgn uden afbrydelser.

Vi bør aldrig gøre søvn-afvigelse (eller anden afvigelse fra gennemsnit og
norm) til et problem, når ikke der er presserende grunde. Næppe nogen
sovepille har gavnet noget menneske.

Siden jeg blev 50, har jeg ofte vågnet og skulle på toilettet. Selvom jeg nu
har mini-natpotte i armslængde og ikke forlader sengen (mange faldulykker
skyldes natlige, fortumlede, uoplyste toiletture), så er det ofte svært at
falde hurtigt i søvn efter den fyldte blære vækkede.

Nu står jeg op - og sover mere sært end Churchill, der lagde halvdelen af
nattens søvn i sin eftermiddagslur. Hvis man har travlt , er det en gudsgave
at undgå søvnspildtidens forbandelse. Man får ting fra hånden - resultater -
livets mening.

Nedenstående visdomsord fra tænkere, hvis status jeg ikke har nået endnu *G*
, belyser at forældre, der kræver faste sengetider af deres børn, er så
ondskabsfulde som pædofile - der også handler i bedste mening. Vor tidsånd
hedder SELVFORVALTNING. "Det man ikke dør af bliver man stærkere af, "gælder
ikke altid , men det gælder nok altid vedr søvn-uregelmæssighed. "Hvis
galningen forbliver i sin galskab, bliver han viis." Lad dit barn løbe linen
ud mht skøre sovetider. Og husk at sovepilleskabt søvn er giftskabt søvn,
der føjer søvnbehov OVENI det naturlige. Pillerne beroliger ikke til gavnlig
søvn - selvom læger ofte behager patienten ved at antyde sådan usandhed.

Da jeg var skoleelev og da jeg var studerende , udskød jeg lektielæsning til
sent, og læste uforstyrret om natten og vækkeuret var en forbandelse om
morgnen.

Søndagsmorgenen var en velsignelse. Det er det stadig at falde søvn igen, og
derfor har visse vækkeure gentagelses("slumre")knap, så den arbejdsløse kan
forlyste sig med talrige gen-indsvoninger på een morgen.

Overlæge, psykiater Jes Gerlach præker at søvnnødvendighed er bevist af
alfarytme-EEG, men det er usandt, og det har han erkendt i debat. Vor viden
om drømmesøvn er ubrugelig. At ugers søvndeprivation giver forbigående
sindsyge, beviser heller *ikke* at nogen er blevet gavnet af at sove mere
end de tre timer pr døgn, som genier nøjes med.

"Det er ingen lille kunst at sove - for at præstere den, må man være
vågen hele dagen" sagde den intenst kreative Nietzsche 1844-1900.

Fatigue is the best pillow. Hindu proverb

Der vil blive nok af søvn i graven. Benjamin Franklin

Preserving the health by too strict a regimen is a wearisome
malady La Rochefoucauld (1613-1680)French Classical Writer.

" The pure at heart may sleep better
but sinners enjoy their waking hours
much more. Mark Twain

" There never was child so lovely but his mother was glad
to get him asleep. Emerson

" Søvnen er navlestrengen, gennem hvilken individet hænger
sammen med verdensaltet. Friedrich Hebbel

"Early in the morning, at dawn, in one's first burst of vigour, to read
a book - I call a vice. Nietzsche

"I mit hoved er de forskellige affærer ordnet skuffevis som i et skab.
Når jeg vil lukke af for en ting, så lukker jeg bare dens skuffe og åbner en
anden.
De blandes aldrig imellem hverandre, de forvirrer mig ikke og trætter mig
ikke ved deres mangfoldighed.
Vil jeg sove, lukker jeg alle skuffer og sover med det samme"
"Når jeg skal tage fat på noget, åbner jeg vedkommende luge og lukker
samtidig alle de andre.
Når jeg vil sove, lukker jeg dem alle" Napoleon

" Bedre at slides op end fortæres af rust.
Ordsprog

" Preserving the health by too strict a regimen is a
wearisome malady La Rochefoucauld (1613-1680)French
Classical Writer.

"De vågne har en og samme verden, de sovende vender sig bort hver til
sin egen verden. Heraklit

"Der vil blive nok af søvn i graven. Benjamin Franklin

"Vel udsovet er dog den fineste rus, livet byder.
Jacob Paludan

" When I am... completely myself, entirely alone... or during the night
when I cannot sleep, it is on such occasions that my ideas flow best and
most abundantly. Whence and how these come I know not nor can I force them
.... Nor do I hear in my imagination the parts succesively, but I hear them
gleich alles zusammen (at the same time all together). Wolfgang Ama
deus Mozart

"Den chance, Gud sender, vækker ikke ham, der sover.
Senegalesisk ordsprog

"Børn af meget forelskede forældre lærer en frygtløshed over for livet, som
en dødbiderslægt undfanget halvt i søvne ikke kender til. Livets vældige,
farlige magter har stået vagt omkring deres vugge. Karen
Blixen

"I dagdrømmen er vi noblere end in virkeligheden, i søvndrømmen simplere.
Frithiof Brandt

" I used to spend whole days without food and whole nights without
sleep in order to meditate. But I made no progress.Study, I found, was
better. Confucius (B.C. 551-479)Chinese Ethical Teacher -
Founder of Confucianism

"No man can reveal to you aught but that which already lies half asleep in
the dawning of your knowledge. Kahlil Gibran

" Parents wonder why the streams are bitter, when they themselves
have poisoned the fountain. John Locke
(1632-1704)English Philosopher

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 17-01-04 14:21

Tja, jeg har et barn der vågner mellem 15-25 gange pr. nat. Jeg synes nu det
er et problem !

Fra : Bo Warming

Dato : 18-01-04 13:07

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> wrote in message
> Tja, jeg har et barn der vågner mellem 15-25 gange pr. nat. Jeg synes nu
det
> er et problem !

Udfra børn-skal-ses-men-ikke-høres
er det problem - ja!

Men er der sundhedsproblem i at børn ikke sover regelmæssigt og rigeligt?

Vær hård og lad barnet forstå at dets søvn er dets liv - og ikke noget du
gør til dit liv og dit problem.

Forældre er skitzo - dovne og overdrevent aktive. Det var jeg også selv da
jeg havde børn i den alder, men ikke så slemt som moderen.

Fædres vigtigste job er at dæmpe mødres hyperaktivitet.