Dual-DDR eller ej?
Fra : Schulz

Dato : 14-01-04 21:44

Hejsa!

Jeg mangler ram i min PC, da jeg er begyndt at lege med videoredigering. Min
nuværende PC består af:

Epox 8RDA+
AMD Barton 2500+
Seagate Barracuda IV - 40Gb >> Programdisk
Seagate Barracuda 7200.7 - 120Gb >> Filmdisk
256mb Performance PC2700
Win XP-pro

Det kører faktisk ok, men der er ingen tvivl om, at maskinen hurtigt løber
tør for ram og derfor bliver "for" langsom. Mit spørgsmål til jer er nu,
hvilken af følgende løsninger skal jeg benytte?

1)
Skal jeg købe:
2 x 256mb Crucial PC2700 (2 x 298,-kr = 596,-kr)
og sælge mine 256mb Performance PC2700
for dermed køre Dual-DDR?

Hvis jeg beholder mine Performance-ram, får jeg i alt 768mb ram, men kan jeg
så køre Dual-DDR og har det overhovedet nogen reel betydning at køre
Dual-DDR, når jeg ikke har onboard grafik.

2)
Skal jeg købe:
1 x 512mb Elixir PC2700 (1 x 498,-kr = 498,-kr),
glemme alt om Dual-DDR og beholde mine Performance-ram. (I alt 768mb ram)

Jeg har ikke råd til dyre Cas2-ram, og vi er vel også enige om, at mht.
videoredigering er det bedre med mange "lidt langsommere" ram end få "meget
hurtige" ram.... Eller hvad?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Martin Schulz

---

Fra : Jakob M

Dato : 14-01-04 22:51

> Hvis jeg beholder mine Performance-ram, får jeg i alt 768mb ram, men
> kan jeg så køre Dual-DDR og har det overhovedet nogen reel betydning
> at køre Dual-DDR, når jeg ikke har onboard grafik.

Dual DDR giver i den virkelige verden ikke mere end 3-5% ekstra ydelse under
optimale betingelser.

> [...]
> 1 x 512mb Elixir PC2700 (1 x 498,-kr = 498,-kr),
> glemme alt om Dual-DDR og beholde mine Performance-ram. (I alt 768mb

Det ville jeg vælge, så kan du altid købe 512MB mere når/hvis du mangler
mere RAM igen.

Mvh
Jakob

Fra : Brian Lund

Dato : 15-01-04 01:46

> Dual DDR giver i den virkelige verden ikke mere end 3-5% ekstra ydelse
under
> optimale betingelser.

Du har delvis ret, ved AMD Barton og ældre er der intet at hente, men ved
Pentium 4 og vist også de nye af AMDs er der derimod :)

Brian

Fra : Jakob M

Dato : 15-01-04 10:55

> Du har delvis ret, ved AMD Barton og ældre er der intet at hente, men
> ved Pentium 4 og vist også de nye af AMDs er der derimod :)

Manden har jo netop en AMD Barton.

Mvh
Jakob

Fra : Brian Lund

Dato : 15-01-04 23:19

> Manden har jo netop en AMD Barton.

Ja, men derfor bør det alligevel nævnes, synes jeg, at de faktisk ikke er
opfundet uden grund ;)

Brian

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 15-01-04 00:06

"Schulz" <schulz@REMOVEschulzcomputer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 1)
> Skal jeg købe:
> 2 x 256mb Crucial PC2700 (2 x 298,-kr = 596,-kr)

Du kunne også bare købe 1 x 256 MB Ram og køre dual.
Det er ikke noget krav at RAM'en er købt i sæt for at køre dual.

Men jeg ville nu alligevel foreslå:

> 2)
> Skal jeg købe:
> 1 x 512mb Elixir PC2700 (1 x 498,-kr = 498,-kr),
> glemme alt om Dual-DDR og beholde mine Performance-ram. (I alt 768mb ram)

Da meget Ram er bedre end lidt i dual.

> Jeg har ikke råd til dyre Cas2-ram, og vi er vel også enige om, at mht.
> videoredigering er det bedre med mange "lidt langsommere" ram end få
"meget
> hurtige" ram.... Eller hvad?

Det er også min opfattelse.

Rune

Fra : Schulz

Dato : 19-01-04 11:42

Tak for svarene! Jeg har nu købt 512mb Elixir og det kører fint....

Mvh
Martin

---