Hvilken harddisk til videoredigering?
Fra : Klostervej

Dato : 14-01-04 15:09

Hej!
Jeg vil gerne høre jeres mening.
Vores harddisk er stået af (indlæg fra 9.1. dk.edb.videoredigering).
Jeg har nu snakket med SHG - og indtil andet er bevist, så yder de en
fantastisk service. Jeg kan købe en ny harddisk og lægge mine data
(hjemmevideo) over, for derefter at sende den gamle retur. De siger den
bliver krediteret. Det håber jeg så på.
Jeg må gerne vælge en anden evt. større harddisk, så nu skal vi én gang til
have valgt en rigtig god.
Jeg tænker på ca. 200 GB.
Vi har fået ny processor og bundkort, og den skulle vist kunne tage nogle af
mærket SATA. Én har fortalt mig, at disse er hurtigere?
Den vi havde var varenr. 420153 fra SHG - en Maxtor +9 Fluid 8 MB.
Grunden til den også lige kommer forbi videoredigeringsgruppen er, at jeg
selvfølgelig gerne vil høre, hvilke harddiske I i denne gruppe har gode
erfaringer med til videoredigering.

--
Mvh Dorthe Baadsgaard
_____________________

Fra : Kurt E. Jensen

Dato : 14-01-04 15:24

> [...]
> Mvh Dorthe Baadsgaard
> _____________________
> Svar helst i nyhedsgrupperne eller fjern "fjern" fra mailadresse

Kan anbefale en Maxtor Diamond plus 9, 7200 omdr. UDMA 133, 8 Mb buffer,
Fluid.

Bruger den selv, køb den største størrelse du har råd til, brug den kun til
redigering, altså ingen programmer på den.

Kurt J.

Odense

Fra : Kurt E. Jensen

Dato : 14-01-04 15:27

Fra : Kurt E. Jensen

Dato : 14-01-04 15:49

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 14-01-04 15:51

> [...]
> Grunden til den også lige kommer forbi videoredigeringsgruppen er, at jeg
> selvfølgelig gerne vil høre, hvilke harddiske I i denne gruppe har gode

Det er sjovt du nævner den disk, sådan en har jeg også liggende og skal have
testet som defekt. Købte den på anbefaling af kammerater, men de må have
mere heldige end dig og mig.

Men, SATA kører nu ikke SÅ meget hurtigere, men det er ret lækre kabler der
bruges. Noget nemmere at have med at gøre. Søgetiderne er ofte højere end
PATA diske.

Hvis du er lidt nørdet, kan du hoppe ind på http://www.storagereview.com/ og
lave lidt research. Her kan du blandt andet slå op under diverse benchmarks
alt afhængig af hvilket arbejde disken skal bruges til.

Skal du have støjsvage diske, så vil jeg gå efter Seagate, det er dog ikke
de hurtigste på markedet.

Jeg har pt en Seagate 7200.7 120GB SATA, en Seagate Barracuda V 40GB, en
Western Digital WD800JB og en Maxtor +9 Fluid 120GB

Den mest lydløse er Barracuda V og den værste er Maxtor disken. SATA disken
ER den hurtigste men WD disken kommer godt efter

VH
Peter

Fra : Kurt E. Jensen

Dato : 14-01-04 15:57

Fra : Ronson

Dato : 14-01-04 16:56

Klostervej (nyhedsgrupper@fjernblop.dk) skrev:
> jeg selvfølgelig gerne vil høre, hvilke harddiske I i denne gruppe har
> gode erfaringer med til videoredigering.

Alt andet end Maxtor stort set. IBM skulle gerne have styr på deres diske
igen (da afdelingen blev solgt, fordi de lavede noget bras). Men der er jo
ingen grund til at lege med skæbnen og købe IBM, når man kan vælge noget
sandsynligvis bedre for samme penge.

Så jeg vil anbefale Western Digital. Og eventuelt Seagate.
På arbejdet har vi en del problemer med Maxtor, så dem vil jeg ikke
umiddelbart anbefale.

Men tit og ofte er harddiskmærke et religionsspørgsmål (undtaget IBMs, de
var virkelig dårlige).

--

Rune Duus
http://www.yier.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-01-04 17:08

In article <400564b8$0$27473$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
ronson_rd@hotmail.com says...

> Alt andet end Maxtor stort set. IBM skulle gerne have styr på deres diske

Det var noget af en påstand. Kan du underbygge den nærmere?

XFUT:dk.edb.hardware.drev

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : SonnyBoy

Dato : 14-01-04 17:58

On Wed, 14 Jan 2004 16:56:04 +0100, "Ronson" <ronson_rd@hotmail.com>
wrote:

>Men tit og ofte er harddiskmærke et religionsspørgsmål (undtaget IBMs, de
>var virkelig dårlige).

IBM havde en dårlig serie harddiske, men det er ikke udtryk for at IBM
diske generelt er dårlige. IBM har faktisk i lange perioder haft de
bedste diske på markedet...

Jeg er så gammel at jeg kan huske at Western Digital for nogle år
tilbage var ved at gå fallit på grund af en dårlig serie harddiske. Og
WD kom kun tilbage på markedet igen fordi de købte teknologi hos IBM

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-04 14:41

SonnyBoy wrote:

> IBM havde en dårlig serie harddiske

To serier; 75GXP og 60GXP.
Sandsynligvis pga. glasplader som der kom små revner i, ved at de blev
varmet op og kølet af mange gange.

> Jeg er så gammel at jeg kan huske at Western Digital for nogle år
> tilbage var ved at gå fallit på grund af en dårlig serie harddiske. Og
> WD kom kun tilbage på markedet igen fordi de købte teknologi hos IBM

Ja, alle producenterne har vist haft en dårlig serie eller to, men IBM's
satte efter min mening ny bundrekord.

Fra : Ronson

Dato : 14-01-04 17:01

Mht. SATA så vil jeg mene at flaskehalsen oftest er CPU'en (og måske RAM
hvis man ikke nok) når videoen 'regnes ud'.
Men det er rigtigt at SATA oftest er hurtigere end alm. IDE diske. Til
gengæld kan de ikke fåes i de store størrelser endnu, og så vidt jeg har
forstået skulle de heller ikke holde lige så godt som IDE - men det er ikke
noget jeg er helt sikker på, da jeg aldrig har rodet med SATA.

Så mit endelige svar må være at med mindre man meget roder med rå AVI der
fylder en masse, så vil en alm. IDE harddisk være et godt valg set i forhold
til prisen.

--

Rune Duus
http://www.yier.dk

Fra : Klostervej

Dato : 14-01-04 17:02

Først - tak for alle svarene!

"Ronson" <ronson_rd@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Mht. SATA så vil jeg mene at flaskehalsen oftest er CPU'en (og måske RAM
> hvis man ikke nok) når videoen 'regnes ud'.
Jeg har 1 Gh ram og en 2,8 Gh pc - den er ny-opgraderet fordi vi troede i
første omgang, at det var selve pc'en, den var gal med. Men efter
opgradering havde vi jo samme problem.

> Men det er rigtigt at SATA oftest er hurtigere end alm. IDE diske. Til
> gengæld kan de ikke fåes i de store størrelser endnu
420203 (varenr. hos SHG) Maxtor 200,0 GB - SATA150, (FLUID!) - 7200/8192KB
Plus 9 - SATA
1.289

Det var denne, jeg først havde i tankerne.

> [...]
>
> Så mit endelige svar må være at med mindre man meget roder med rå AVI der
> fylder en masse, så vil en alm. IDE harddisk være et godt valg set i
Jeg capturer hjemmevideo fra mit handycam. Sådan et bånd på 1½ time fylder
lige omkring 20 GB. Så begynder jeg at redigere råfilmen i Studio 8 for
efterfølgende at lave en MPEG2. Til sidst bruger jeg ulead MovieFactory 2.0
til at lave en DVD (når jeg har samlet 3-4 MPEG2-filer sammen).

Det var blot lidt supplerende oplysninger.
Mvh
Dorthe

begin 666 agent-1.gif
M1TE&.#EA#@`+`*(``(" `,# P/__`/___P```(" @ ```````"'Y! ``````
M+ `````.``L```,T6+J\5&.(**D@C]A-P O$%(E=\0A@%76!"0W>R+8G$'B8
5;;MV< .]F\M'+/I<C:0)PVPZ$P`[
`
end

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-01-04 17:07

In article <I2cNb.1953$5H5.1222@news.get2net.dk>,
nyhedsgrupper@fjernblop.dk says...

> Jeg vil gerne høre jeres mening.

De bedste råd får du i dk.edb.hardware.drev

Fra : Kurt E. Jensen

Dato : 14-01-04 18:11

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 14-01-04 22:45

Hej Dorthe
Køb 2 styk!!!

Køb seagate baracuda 8Mb cache 120Gb. (evt. 80Gb.). UDMA 100/133
Hvorfor:
Regn altid med at en harddisk kan blive defekt.
Du mister kun 120Gb. (80Gb), data når disken står af
Baracudaen bliver kun håndvarm.
Den siger ikke en lyd (meget behageligt). Især ved videoredigering.
Læser/skriver kun hvert 2 sek. pga den store cache.
Selv om en er hurtig nok, så har videofolket altid hævdet at 2 diske er
optimalt til videoredigering. 1 disk til windows og en til lagring af
videofilm.
Baracudaen er så hurtig at den sagtens kan klare arbejdet alene. (Men to er
ikke nogen dårlig ide.)

mvh
Kurt

Fra : NT

Dato : 15-01-04 18:59

Jeg kan anbefale Western Digital med 8 mb cache- har selv to af slagsen dog
ikke i SATA version men ATA. Jeg har læst flere test, der dokumenterer at WD
laver de hurtigste HD. Men de er ikke støjsvage på samme niveau som f.eks.
Seagate og de bliver også mere end "håndvarme" så lidt ekstra køling er
påkrævet. Jeg mener ikke at SATA diske i sig selv er hurtigere end ATA
diske, mekanisk er de identiske ( på nær interface), men den protokol der
styrer dataoverførslen er ATA overlegen f.eks. er det muligt i en
traditionel videoredigeringsopsætning med to HD at læse og skrive på begge
HD på samme tid. Det er ikke muligt med ATA diske såfremt de sidder på samme
IDE-kanal.

/niels

Fra : SB

Dato : 15-01-04 19:03

> [...]
> Mvh Dorthe Baadsgaard
> _____________________
> Svar helst i nyhedsgrupperne eller fjern "fjern" fra mailadresse

Jeg har en 120 med 8 mb cache hvor der kun er styresystem og
videoredigerings program på, det er længe nok til mig
Sletter det jo alligevel så snart det er brændt over på CD
Der ud over har jeg en 80 mb til alt mulig andet skrammel.
det virker helt fint under XP

Søren

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 17-01-04 01:26

"Klostervej" <nyhedsgrupper@fjernblop.dk> wrote in message

> Jeg har nu snakket med SHG - og indtil andet er bevist, så yder de en
> fantastisk service.

Jeg er også en glad kunde ved samme firma

> Jeg tænker på ca. 200 GB.

Hvis dit bundkort underslætter Raid, så ville det måske være bedre med 2 stk
120Gb harddiske. I Raid 0 vil de yde dobbelt så hurtige i rå overførsel.
Søgetiden ændres ikke.
Bagdelen er, at hvis bare en af diskene gå i stykker vil alle data være
tabt.
Maskinen vil opfatte 2x120Gb i Raid 0 som en harddisk på 240Gb.

2 stk 120gb koster samlet 1450kr mod 1809kr for én 250´er, så det er også
billigere.

> Vi har fået ny processor og bundkort, og den skulle vist kunne tage nogle
af
> mærket SATA. Én har fortalt mig, at disse er hurtigere?

SATA kan overføre 150Mb/s mod ATA133´s 133Mb/s, men da harddiskene kun kan
overføre 40-60 Gb, så er det vist kin i teorien SATA er hurtigere.
SATA er dog fremtiden, og prisforskellen minimal. Jeg ville gå efter SATA.

> Den vi havde var varenr. 420153 fra SHG - en Maxtor +9 Fluid 8 MB.

Det er ellers en udemærket harddisk. Jeg kan se, at det er den samme 120Gb
harddisk jeg snakkede om lige før.

> Grunden til den også lige kommer forbi videoredigeringsgruppen er, at jeg
> selvfølgelig gerne vil høre, hvilke harddiske I i denne gruppe har gode
> erfaringer med til videoredigering.

Store filer stiller høje krav til den rå overførsel. 7200rpm og 8Mb cache er
et must.
Raid er en klar fordel hvis man tør.

Masser af info og tests på http://www.storagereview.com/

Håber det hjælper lidt....

Hilsen Ole Frederiksen (Maxtor 160Gb, 7200, 8Mb, fluid!)

Fra : Ingolf

Dato : 17-01-04 08:18

> [...]
> Mvh Dorthe Baadsgaard
> _____________________
> Svar helst i nyhedsgrupperne eller fjern "fjern" fra mailadresse

Tjaa.. jeg har 2 100 udma diske siddende på hver deres IDE port. Her har jeg
så i Windows Xp, sat disse diske til at være 'striped'. Det betyder kort; at
begge diske slåes sammen til en stor disk. Hvergang der skrives til disken,
skrives rent faktisk halvdelen til hver, altså ca. dobbelt så stor
hastighed.

Har også uden problemet grabbet video, i rå format(640x480) til udma 133 hd.

Glem SCSI, medmindre du har for mange penge..

Fra : Ingolf

Dato : 17-01-04 08:39

Fra : Ingolf

Dato : 17-01-04 14:23

> [...]
> Mvh Dorthe Baadsgaard
> Svar helst i nyhedsgrupperne eller fjern "fjern" fra mailadresse

Mystisk.. har svaret på denne post 2 gange nu, den dukker ikke op.. 3. og
sidste gang: