kirkebøger på nette
Fra : oz7aik JB

Dato : 14-01-04 06:47

Jeg har et spørgsmål.
Kirkebøger på nette
Når man har fundet en kirkebog med mange opslag f.eks over 600 opslag,
år 1798-1814, og vil se fødte piger år 1812,
er der en god måde at finde hvilken opslag det evt. kunne være
uden at man behøver at se alle opslagene igennem.

73 de oz7aik Jørgen Bodholdt
http://home20.inet.tele.dk/bodholdt/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 14-01-04 08:59

"oz7aik JB" <oz7aik@mail.dkx> skrev Wed, 14 Jan 2004 06:47:16 +0100

> [...]
>er der en god måde at finde hvilken opslag det evt. kunne være
>uden at man behøver at se alle opslagene igennem.

Det kommer meget an på hvor du har fundet dem.

Nogen steder er siderne nummererede og måske endda også med et egentligt
register. Andre steder er der en mere eller mindre udførlig oversigt.
Atter andre steder (bla. på mine sider)[1] er der ikke stort andet end
det rent visuelle indtryk af selve kortene.

Ofte vil der dog i selve kirkebogen være en oversigt på een af de første
sider. Men ellers er der ikke andet at gøre end at sjusse sig frem, og
så håbe på at kirkebogen er inddelt i de sædvanlige afsnit i den
sædvanlige rækkefølge.

[1].
Jeg har nu i 8 måneder haft det som en betingelse for brug af mine
sider, at brugerne hjælper med til at opbygge et komplet register til
kirkebøgerne. Af loggen kan jeg se, at der fra mere end 100 IP-adresser
bliver hentet adskillige tusinde sider dagligt. Foreløbig er der 2
(skriver TO) der har meldt tilbage - så det ligger nok ikke lige om
hjørnet..

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : oz7aik JB

Dato : 14-01-04 09:28

Det er fra 'Statens Arkivers Kirkebøger på internettet'

Jørgen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 15-01-04 08:49

"oz7aik JB" <oz7aik@mail.dkx> skrev Wed, 14 Jan 2004 09:28:05 +0100

>Det er fra 'Statens Arkivers Kirkebøger på internettet'

Med den nuværende opsætning er du, såvidt jeg kan bedømme, henvist til
at håbe på at der er en oversigt på den første side, og så sjusse dig
frem til hvor det relevante afsnit befinder sig.

Desværre er der jo heller ikke i præsentationsvinduet nogen frem og
tilbageknap, så du er nødt til at gå tilbage til det forrige vindue hver
gang du skal vælge en ny side.

Fra : twinie

Dato : 15-01-04 00:05

Hej Jørgen,

Samme diskusion er igang på dis-forum....:

http://dis-danmark.dk/forum under programproblemer.

Indlægget hedder "Arkivalieronline - hvordan finder jeg siden?"

mvh Jette

Fra : CFS2280

Dato : 15-01-04 09:28

I kirkebøgerne før 1814 står oplysningerne kronologisk og blandet, så du må
starte fra en ende. Dog kan du måske gætte ca. hvor langt henne i kirkebogen
det er ved hjælp af det årstal du vil slå op.
Venlig hilsen
Karen
Afhængig af