Hvad er der galt med dette JavaScript udtr~
Fra : Stig Holmberg

Dato : 14-01-04 02:36

Hvad er der galt med dette JavaScript udtryk:?

sum = document.form.(pris).value * document.form.(antal).value;

Får en "Expected identifier" fejl.

pris er en erklæret variabel.

antal er også en erklæret variabel.

Har prøvet med hårde paranteser [] hvilket giver samme fejl.

Mvh. Stig

---

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 14-01-04 07:51

Stig Holmberg wrote:
> Hvad er der galt med dette JavaScript udtryk:?
>
> sum = document.form.(pris).value * document.form.(antal).value;

Jeg plejer at bruge denne her notation:
sum = (document.forms[0].elements['pris'].value * document.forms[0].elements['antal'].value);

Hvor forms[0] er den første form (kan også skrives forms['FORMENS_NAVN'] )
og elements['FELT_NAVN'] er et bestemt form felt.

Note: du bør tjecke om value er et tal.

Hintzmann c",)

Fra : Stig Holmberg

Dato : 15-01-04 02:53

Martin Hintzmann Andersen wrote

> [...]
>
> Hvor forms[0] er den første form (kan også skrives forms['FORMENS_NAVN'] )
> og elements['FELT_NAVN'] er et bestemt form felt.

Hej

Jeg kan desværre ikke få det til at virke, får hele tiden fejl som:
'documents.forms[0].elements.pris.value' is null or not an object.

Pris er jo en streng variabel der får tildelt værdien pris1, pris2, pris3 i
et loop og så skulle sætningen jo give værdien af de felter som jeg har
givet tilsvarende navne.

Mvh. Stig

---

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 15-01-04 04:07

Stig Holmberg wrote:
> [...]
> et loop og så skulle sætningen jo give værdien af de felter som jeg har

Du skal skrive "document" i stedet for documents.

Derudover kan det være smart at give din form et navn <form name="navnpå
form" [..osv..]>

og så kalde dine felter via.

document.forms['navnpåform'].elements['feltnavn'].value;

Så virker det også, selvom det ikke er den første form på siden.

mvh.
Martin.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 14-01-04 20:14

"Stig Holmberg" <noone@nowhwere.com> writes:

> [...]

> pris er en erklæret variabel.
> antal er også en erklæret variabel.

> Har prøvet med hårde paranteser [] hvilket giver samme fejl.

Det er punktummet. Prøv
var form = document.formes['form'];
sum = form.elements[pris].value * form.elements[antal].value;

Man får fat i en egenskab med navn "foo" enten som
object.foo
eller
object["foo"]
Der er ikke noget punktum i den sidste. Hvis man har navnet i en variabel
er det den sidste man skal bruge, fordi der kan man bruge en streng værdi.

/L

Fra : Stig Holmberg

Dato : 16-01-04 09:17

Lasse Reichstein Nielsen wrote

> [...]
> er det den sidste man skal bruge, fordi der kan man bruge en streng værdi.

Ja, det var ganske rigtigt punktummet, og et par andre fejl jeg havde lavet
nu virker det, tak for hjælpen.

Mvh. Stig

---