Runde IDE kabler
Fra : Michael Ring Jørgens~

Dato : 14-01-04 01:22

Er der nogen der har erfaring med runde IDE kabler?
Kunne godt tænke mig at proppe sådan nogle i mit kabinet, da de skulle efter
sigende være nemmere at arbejde med og så blir airflowet forbedret.
For og imod svar...

Michael

Fra : Jens Gregersen

Dato : 14-01-04 02:04

> [...]
> Kunne godt tænke mig at proppe sådan nogle i mit kabinet, da de
> skulle efter sigende være nemmere at arbejde med og så blir airflowet

Det er nemmere at arbejde med, ja. Men hvis du ikke er typen, der ofter
"skruer" på din pc, eller du ikke har problemer med din nuværende
konfigurations varme, så ser jeg ingen grund til at skifte.
Det skulle da lige være for at forbedre udseendet hvis du fx har vindue i
kabinettet.

--
Jens Gregersen, 9670 Løgstør
Fjern dyret ved henvendelse via mail

Fra : Bernhard Ege

Dato : 14-01-04 07:50

"Michael Ring Jørgensen" <ringxx@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
efter
> sigende være nemmere at arbejde med og så blir airflowet forbedret.

De er vist ikke godkendte til IDE brug. Jeg har selv haft nogle indenfor
dørene som gjorde at jeg ikke engang kunne boote ind i windows før jeg
fik BSOD. Og kablet brugte jeg ikke engang til windows disken men kun
til en data-disk. Jeg prøvede dog derefter et noget dyrere rundt
IDE-kabel som opførte sig pænere, men da jeg ikke ville tage chancen,
fjernede jeg de runde kabler og satte godkentde IDE kabler ind i stedet
for (max 45 cm fladkabel). Fladkabel virker altid og jeg har ikke
problemer med luftflow (har 2+2 diske, 1 cd, 1 dvd drev og 1 floppy
drev, alt 5 fladkabler).

mvh Bernhard

Fra : Martin Johansson

Dato : 14-01-04 12:53

"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> skrev i en meddelelse

> [...]
> for (max 45 cm fladkabel). Fladkabel virker altid og jeg har ikke
> problemer med luftflow (har 2+2 diske, 1 cd, 1 dvd drev og 1 floppy

De findes i forskellig kvalitet.
Det lyder som om, at dem du har haft fat i, ikke har været ordentligt
afskærmede.
Hvis de ikke er afskærmede ordentligt opstår såkaldt crosstalk.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 14-01-04 14:38

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> wrote in message

> [...]
> afskærmede.
> Hvis de ikke er afskærmede ordentligt opstår såkaldt crosstalk.

Ja, det ved jeg. Men så vidt jeg ved findes der ingen runde IDE kabler
der er godkendte. Mange har dog ingen problemer. Jeg havde og vil aldrig
have dem i mit kabinet mere. Skulle der komme nogle godkendte runde
kabler, så vil jeg måske overveje det, men udelukkende hvis mit system
er for varmt pga. dårlig luftflow.

Hvis hver enkelt leder er skærmet for sig, så er det sikkert muligt at
kablet kan overholde IDE kabel standarden, men hvis det øger den
kapacitive load (hvilket er meget tænkeligt) så belaster det både hd og
controller udnødigt og kan skabe problemer (ikk crosstalk, men signal
degradering).

Hvis lederne ikke er skærmet, vil afstanden mellem signal lederne kunne
ligge for tæt og det vil give crosstalk.

mvh Bernhard

Fra : Martin Johansson

Dato : 14-01-04 15:22

> "Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> wrote in message
[SNIP]

> [...]

> Hvis lederne ikke er skærmet, vil afstanden mellem signal lederne kunne
> ligge for tæt og det vil give crosstalk.

Jeg har lige nu, et rundt kabel på mit dvd drev og cd brænder.
Jeg har ikke oplevet problemer og det går også hurtigt.
Jeg skal have fundet et til mine harddiske, så kan jeg måle og se om der er
forskel.
Husk at man også kan få et std. kabel der er af dårlig kvalitet.
De billige runde kabler, nedsætter ydelsen en smule pga. crosstalk og dårlig
afskærmning.
Jeg har ikke hørt om BSOD's og lignende.
Men det kan måske have været defekt.
Det er fair nok at du aldrig vil have dem igen.
Men de er nu nemmere at arbejde med.

Fra : Brian Lund

Dato : 14-01-04 10:59

> [...]
efter
> sigende være nemmere at arbejde med og så blir airflowet forbedret.

Mine UV-reaktive kabler virker fint... :) (Og så er de pæne at se på)

Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-01-04 11:26

On Wed, 14 Jan 2004 01:22:21 +0100, Michael Ring Jørgensen wrote:

> Er der nogen der har erfaring med runde IDE kabler?

Jep

> Kunne godt tænke mig at proppe sådan nogle i mit kabinet, da de skulle efter
> sigende være nemmere at arbejde med og så blir airflowet forbedret.

Helt enig. Der bliver meget mere luft i kabinettet og det ser 10 gange
bedre ud samt de er meget nemme, at arbejde med.

> For og imod svar...

Ingen imod, kun for. Hos mig virker mit runde kabel fra T-Hansen perfekt
og med samme ydelse som før.

Folk med problemer på dette punkt må skyldes defekte kabler.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Per Nielsen

Dato : 14-01-04 12:52

Martin Johansen [6000] wrote:
> Ingen imod, kun for. Hos mig virker mit runde kabel fra T-Hansen
> perfekt og med samme ydelse som før.

http://www.t-hansen.dk/product.asp?c=202867319&n=496911252&pn=594541207

Er det dem her du har købt?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-01-04 13:11

On Wed, 14 Jan 2004 12:52:08 +0100, Per Nielsen wrote:

> http://www.t-hansen.dk/product.asp?c=202867319&n=496911252&pn=594541207
>
> Er det dem her du har købt?

Nej det er en ældre udgave, men kablet du har fundet frem er lige så
godt, hvis ikke bedre. Det føles som en bedre kvalitet, men har ej
afprøvet det.

Fra : Per Nielsen

Dato : 14-01-04 14:46

Martin Johansen [6000] wrote:

> Nej det er en ældre udgave, men kablet du har fundet frem er lige så
> godt, hvis ikke bedre. Det føles som en bedre kvalitet, men har ej
> afprøvet det.

Jeg skriver mig da lige de kabler bag øret :))

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-01-04 14:27

In article <40048bbc$0$245$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
ringxx@mail.tdcadsl.dk says...

> For og imod svar...

I et fladt UDMA100-kabel er hver anden leder en stelleder. Dermed
begrænses crosstalk mellem signallederne (samme princip som i SCSI-
kabler).

Et godt skærmet rundt kabel har derimod større spredningskapaciteter
(skærmen vil virke som del ene pol i en kondensator til stel - et
såkaldt lavpas-led), der vil kvæle de højfrekvente datasignaler.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Bernhard Ege

Dato : 14-01-04 16:00

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote in message
> [...]
> (skærmen vil virke som del ene pol i en kondensator til stel - et
> såkaldt lavpas-led), der vil kvæle de højfrekvente datasignaler.

Yup, og nogle raid controllere har problemer med den slags kabler (pga
af lavpas effekten). Min highpoint raid controller kunne knap nok snakke
med drevet. Et dyrere rundt kabel hjalp, men var stadigvæk ringere end
et godkendt fladkabel.

Hvis man vil checke om man har kommunikationsproblemer med ens IDE drev,
så installer et S.M.A.R.T. monitoreringsværktøj. Nogle drev fortæller
nemlig hvor mange ATA kommunikations fejl der er (Ultra ATA CRC Error
Rate). Ingen af mine 4 IDE drev har haft een eneste CRC fejl i
kommunikationen.

mvh Bernhard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-01-04 17:36

In article <SKcNb.1979$Kd6.1058@news.get2net.dk>, bernhardNOSPAM@ege.cc
says...

> så installer et S.M.A.R.T. monitoreringsværktøj. Nogle drev fortæller

S.M.A.R.T. virker ikke på alle controllere.