ble fri inden børnehave
Fra : Brian k

Dato : 13-01-04 23:39

Hej

Lad mig lige høre om der e rnogen der ligger inde med en god "opskrift" på
at få en kvik dreng på næsten 3 år til at blive ble fri (havde det været
sommer havde det været nemt nok).

Fyr løs

MVh
brian

Fra : www.familien-peterse~

Dato : 13-01-04 23:51

"Brian k" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
"opskrift" på
> at få en kvik dreng på næsten 3 år til at blive ble fri (havde det

Er der nogen bestemt grund til, at han skal være blefri inden?? Jeg
tror ikke, at det er nogen god idé at 'presse' noget ned over hovedet
på sit barn. Når han er klar, skal det såmænd nok gå af sig selv !

Min 2 døtre har begge smidt bleen i en alder af 2¾ år, hvorimod min
søn stadig bruger ble på samme alderstrin til trods for, at hans
tvillingesøster nu ikke bruger ble. Han er bare ikke interesseret og
har travlt med mange andre ting end lige at tage en 'tur på potten'

--
Mange hilsner fra Ann
Tag et kig forbi www.familien-petersen.dk

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 14-01-04 07:26

Brian k wrote:
> [...]
fri
> (havde det været sommer havde det været nemt nok).

Tålmodighed.

Selv hvis det skulle lykkes jer at få ham blefri inden børnehaven, er
der en vis sandsynlighed for at han regresserer når han starter i
børnehaven, altså at dårlige vaner, som man har vænnet ham af med
kommer tilbage under indtryk af det stress, som det er at skifte
institution.

Gør som os: Vent til det bliver sommer - eller han selv begynder at
vise interesse for det.

Kristian
Far til Albert 3 år 1 måned.

--
Kristian Damm Jensen
damm (at) ofir (dot) dk

Fra : Ditte Rod

Dato : 14-01-04 08:32

> [...]
> at få en kvik dreng på næsten 3 år til at blive ble fri (havde det været

Min søn viste overhovedet ikke interesse for at smide bleen. Vi prøvede da,
og han ville også gerne sidde på toilettet, men gjorde det ikke af sig selv.
Da han var 3½, var vi på campingferie, og her havde de nogle søde små
farverige børnetoiletter. Pludselig bestemte han, at nu ville han ikke gå
med ble mere. Han har måske sammenlagt haft 5 uheld siden og han er 5½ idag.
Så han fik altså lov at vente til han selv var klar, og slap derved for alt
for mange nederlag pga. våde bukser i børnehaven.

Jeg håber ikke at det er børnehaven der ønsker at børnene er blefri inden de
starter !?!

--
Mvh. Ditte

Fra : Gitte

Dato : 14-01-04 12:26

Hejsa

>Lad mig lige høre om der e rnogen der ligger inde med en god "opskrift" på
>at få en kvik dreng på næsten 3 år til at blive ble fri (havde det været
>sommer havde det været nemt nok).

I de fleste børnehaver, er det ikke noget problem, hvis der stadig er
brug for ble. Bevares, det gør det da nemmere, hvis ungerne er blefri,
men så er det heller ikke værre....
Min søn var godt 3½, faktisk næsten 4, inden bleen blev smidt for
alvor. Her i sommer gik han meget uden ble herhjemme, men havde den på
når vi skulle nogen steder. Efter aftale med børnehaven prøvede vi at
tage den helt af her i slutningen af august (han fyldte 4 i december).
Vi gav ham lidt ekstra skiftetøj med, og de havde bleer liggende, hvis
det gik helt galt. Og han var jo nok klar til det, det er forbavsende
få uheld vi har haft

>Fyr løs

Så mit råd er, vent til han selv viser tegn på at være "klar" til det.
I kan jo prøve at lade ham gå uden ble nogle timer ad gangen derhjemme
- der er ulykken ikke så stor hvis der sker uheld, skiftetøjet er jo
lige i nærheden.... Husk at han i starten ofte skal "huskes på" at
bleen ikke er der, og han derfor skal sige til, når han skal på
toilettet. Børn glemmer jo hurtigt, hvis de pludselig bliver optaget
af noget....

MVH
Gitte

Fra : Heidi N. K.

Dato : 14-01-04 14:06

"Brian k" <brian@nospam.com> wrote in message news:<bu1s2c$2lq6$1@news.cybercity.dk>...

> Lad mig lige høre om der e rnogen der ligger inde med en god "opskrift" på
> at få en kvik dreng på næsten 3 år til at blive ble fri

Hej

I min datters børnehave er der flere som bruger ble, når de begynder.
De er jo ligesom din dreng, tre år.

(Der er hvist iøvrigt noget med at drenge smider bleen senere end
pigerne gør.)

Jeg syntes ikke du skal ha´ hastværk med at få ham blefri.

Du kan måske også risikere at han i "protest" trækker ble-tiden endnu
længere ud hvis du presser for meget på.

Det kan jo også ske at når han ser de "store" drenge stå og tisse over
kors, selv får lyst til det med at tisse i en kumme eller på et træ.

Mvh.
Heidi

Fra : jens

Dato : 15-01-04 00:31

> [...]
> at få en kvik dreng på næsten 3 år til at blive ble fri (havde det været

Jeg er enig med de tidligere indlæg.

når man skal pottetræne med børn er det nemere at gøre det være end det er
at gøre det bedre, jeg har set to eks. børn der ikke var rendlige langt op i
skolen på grund af for hård pottetræning.

med mine egne to børn kom det helt naturligt i en tidlig alder, jeg tror det
er fordi der ikke var nogen nøgle til toilet døren, så hvis de lige skulle
spørge om noget noget eller de havde lyst till at snakke, så gik de da bare
ud på toilettet hvis det var der jeg sad, faktisk gik jeg hjemme med dem de
første år, og jeg har sq sat på toilettet med et barn på skødet menge gange,
når en mand skal så skal en mand, og så hjælper det jo ikke noget at barnet
er ulykkelig eller lige er vågnet.

og når børnene ser at de voksne sider på toilettet så vil de også selv,
tilgendgæld har de aldrig villet side på potte, så vi måtte andskaffe sådan
et sæde til at putte inden under brættet så de ikke blev skyldet med ud.

og de fleste børnehaver kan takle ble børn, men jeg har da set flere
velkomst hæfter hvor der står at børnene helst skal være ble fri, men er det
dit eller børnehavens barn.

mine børn gik fra dagpleje til børnehave i gedved kommune, og her kræver de
at børnene er ble fri, og godt nok var de ble fri, men vi blev sq trossige
og sagde ok det er findt med os så bliver de da bare i dagplejen (vi havde
verdens bedste dagpleje), men nej de blev forflyttet da de blev 3 år.

Jens

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-01-04 00:16

Brian k wrote:
> [...]
> "opskrift" på at få en kvik dreng på næsten 3 år til at blive ble fri
> (havde det været sommer havde det været nemt nok).

nu er det ved at være nogle år siden jeg skulle pottetræne, men har dog et
bud som i kunne forsøge*G* eller rettere.... et link til et bud ;)
http://www.drphil.com/advice/advice.jhtml?contentId=par_pottyprintable.xml&s
ection=Parenting&subsection=Infants/Toddlers
How to pottytrain your child in one day ;)

--
Knus, Sabina.
"It is a strange fate that we should suffer so much fear and doubt over

Fra : Brian k

Dato : 15-01-04 01:00

Hej Alle

Rolig nu......

Han er og har været intereseret i det i lang tid.... men da vinteren satte
ind... gik det lige som i glemmebogen (samtidig er vi midt i en FM retsag..
så tiden er lidt kneben på nogle områder), ville bare høre råd, ikke trække
bleen op i gennem halsen på ham

Netop fordi sidste gang jeg var i situationen, var det med et sommerbarn
(også er det jo en HEL del nemmere)

Så har i nogle råd ?(og ikke kritiske bemærkninger)

mvh
brian

Fra : Ditte Rod

Dato : 15-01-04 08:03

> [...]
> (også er det jo en HEL del nemmere)
>
> Så har i nogle råd ?(og ikke kritiske bemærkninger)

Hej Brian,

Jeg tror ikke du skal opfatte kommentarene som kritiske eller negative...(i
hvert fald ikke mit tidl. indlæg.) - Du skrev jo heller ikke i dit første
indlæg at han allerede viste interesse for området !

Derimod tror jeg, at det er meget naturligt, at der er flere der reagerer.
Man ser desværre ofte børn, som får mange unødvendige nederlag pga.
forældre/bhv.´s krav til, at de skal være blefri inden en vis alder. Jeg har
selv arbejdet i vuggestue i 5 år, så jeg har oplevet mange grumme eksempler.

Da vores søn skulle motiveres, købte jeg en stor kasse med farvestrålende
klistermærker som vi stillede ude ved toilettet. På væggen ved siden af
toilettet hængte vi et stykke hvidt karton. Hver gang han tissede fik han
lov at vælge 1 klistermærke som blev klistret på "plakaten" - når han lavede
stort var det 2 mærker. Det gjorde at han fik lysten til at prøve toilettet
og samtidig kunne vi snakke længe om mærkerne på "plakaten" - og så glemte
han lidt hvor han sad imens. Nogle synes at det er en god idé, mens andre
mener at det er dybt godnat og bestikkelse af barnet.... jeg kan kun sige at
det virkede for os i en periode i hvert fald. :)

Det er det eneste råd jeg lige kan komme frem med, - men ellers så tror jeg
altså stadig, at det kommer af sig selv, - specielt når han ser de store i
børnehaven.

--
Mvh. Ditte

Fra : Lykke

Dato : 15-01-04 18:44

vinter behøver ikke at være en undskyldning for manglene pottetræning
eller hvad man vil kalde det.
min drenge blev alle tidligt renlige, som en anden skrev "hyggede" vi også
på toilettet med pixibøger,
den yngste gad ikke potten og sprang direkte på toilettet, - vi havde et
barnesæde på .
brug tid på at tage bleen af, hver eftermiddag efter institutionen. vær
klar til nogle våde bukser og vær opmærksom på at gå toilettet ofte med
barnet.
det tog vel en uges tid, da kom mine selv og sagde til, når de skulle
tisse, selvfølgelig skulles de af og til mindes om det, men den ene var
"tør" i marts.

mht. børnehave så forstår jeg godt, at man i nogle henseender, må ha´
blefrie børn, vi har en skovbørnehave og her kan man ikke lige stoppe en hel
hjord børn, fordi en skal skiftes, ej heller i sne, storm og frost.

vær tålmodig og undgå at stresse dit barn. held og lykke.

Fra : jens

Dato : 16-01-04 13:47

"Lykke" <rodinnospam@nyka.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hel
> hjord børn, fordi en skal skiftes, ej heller i sne, storm og frost.

det forstår jeg så udemærket, men hvis du kompinerer det med at børnene
_skal_ starte i børnehave når de er 3, så har man en uheldig situation, for
ikke alle børn er klar til at smide bleen når de fylder 3.

Jens

Fra : Odense

Dato : 16-01-04 18:38

Hejsa..

Jeg vil bare sige ,at drenge er senere til at smide bleèn end piger og min
den største
var faktisk 4 år ,inden den røg af.
Nogle kan ikke mærke når de skal på wc ,selv om de viser interesse og min
den store
som nu er 6 år ,har uheld næsten hver nat.

Mvh. Bente

Fra : Lykke

Dato : 16-01-04 21:07

det er bare ikke generelt at drenge er sene, mine har alle været imme 2
1/2 0g 2 3/4 år.
det har mange venners børn også været.

mht. natlig uheld, har det vist intet med renlighed at gøre.
min nr. 2 får også ble på om natten, - fik det efter 1 årstid 100 % tør,
en behandler mener det er hypofysen der bliver ramt af næsebenet og at de
ofte vokser sig fra
det, efterhånden som kraniet vokser bliver der plads til alt indholdet.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 19-01-04 08:42

Lykke wrote:
> det er bare ikke generelt at drenge er sene, mine har alle været
> imme 2 1/2 0g 2 3/4 år.
> det har mange venners børn også været.

Jo, det er netop generelt, i betydning "gennemsnitligt", "normalt",
"som hovedregel". Men ikke universelt, hvilket ses af at der find
specifikke tilfælde (som dem du nævner), der afviger fra hovedreglen.

<snip>

VH Kristian

P.S. Er du i øvrigt ikke rar at svare *under* det su svarer på? Det
gør det en hel del lettere at følge diskussionen, hvis denne enkle
regel overholdes af alle.

--
Kristian Damm Jensen
damm (at) ofir (dot) dk

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 17-01-04 10:06

Odense wrote:

> Nogle kan ikke mærke når de skal på wc ,selv om de viser interesse og min
> den store
> som nu er 6 år ,har uheld næsten hver nat.

Det har intet med det at gøre. Min søn på 6 er vådligger og det er ikke
fordi han ikke mærker det. Grunden til at mange børn er vådliggere er,
at de danner for lidt af det hormon, der skal nedsætte
hormonproduktionen om natten. Det er meget forskelligt hvornår børn
danner nok af dette hormon til, at de er tørre om natten. Det kan for
mange løses med en næsespray der indeholder netop dette hormon, men
lægerne fortrækker at børnene er fyldt 7 år inden man tager den i brug.

Min egen søn får en ble på hver aften og den er våd hver morgen. Vi kan
intet gøre for at fremskynde processen og vi gør intet nummer ud af det.

Faktisk er det mere almindeligt end man lige tror, for i en almindelig
børnehaveklasse vil ca. 20 % af børnene være vådliggere og når de kommer
i 1. klasse er tallet faldet til ca. 10 %.

Marianne Feddersen