Lille hidsigprop
Fra : Jane Marquard

Dato : 13-01-04 20:08

Hej Ng.
Mit problem er sådan at vores basset-hound hvalp har et temmeligt stort
temperament. Det er selvfølgelig også godt på nogen punkter. Han er en
rigtig lille hidsigprop. Hvis vi løfter ham op, og det så ligepludselig ikke
passer herren mere, begynder han at knurre og bide ud efter os. (hvilket
bestemt ikke er godt når han er så tæt på ansigtet) Også når vi har været
ude, og han skal have tørret poter og øre af inden vi skal ind bliver han
vred. Vi har jo kun haft ham i 10 dage så der er da håb om han kan vænnes
fra det. Da han stadig var med sin mor og søskende var han også den der
bestemte over søskendene så nok derfra hans hidsighed kommer. Hvordan får
vi ham bedst og hurtigst til at forstå at det finder vi os ikke i?

Mvh
Jane

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-04 21:44

"Jane Marquard" <jane@FJERNDETTEvesterbro24.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bestemte over søskendene så nok derfra hans hidsighed kommer. Hvordan får
> vi ham bedst og hurtigst til at forstå at det finder vi os ikke i?

Hejsa

Vi fik selv en hvalp som var meget hidsig (en Westie) Han knurrede så snart
alt ikke gik efter hans hovede, værst var det dog overfor vores 1 år ældre
westie. Når han skulle have mad var det helt galt, han knurrede og snerrede
så snart vi nærmede os ham og hans madskål. Vi ringede så til opdrætteren
for at få gode råd. Her fik vi så at vide, at så snart han viste tegn på
aggresivitet skulle vi sige fra i form af et bestemt "NEJ" Det begyndte vi
så på, normalt var det nok med "NEJ" men nogle gange sev det ikke ind og vi
tog ham defor (blidt) i nakkeskindet samtidig med der blev sagt "NEJ" Efter
meget kort tid var problemet løst og i dag er han den blideste hund man kan
tænke sig. Han kom fra en søskende-flok på 8 og var derfor også vant til at
konkurrere om alt lige fra opmærksomhed, soveplads til mad. Det kan være
svært at være lidt hård/bestemt mod sådan en lille bedårende hvalp, men man
er nødt til at være kold og tænke fremad, hunden ender jo meget hurtigt som
en voksen hund og gribes der ikke ind mens den er lille, ender det med at
den overtager det hele.

Bare mine erfaringer...

Mvh
HP

Fra : Erik Aalund

Dato : 14-01-04 07:20

Hej,

Egentlig er det kun tegn på en sund og modil lille here. Vi har det samme
med en 8 ugers golden hvalp.
I skal bruge de mekanikker som hans hundemoder brugte i hendes opdragelse.
F.eks. sætte en hånd om nakken på ham og presse hovedet ned mod jorden. Han
vil helt sikkert protesterer, men det er vigtigt at I ikke giver efter før
han ligger helt stille. Når I slipper skal I ikke ønke ham, lad ham blot gå
og hurtigt vil han søge tilbage til jer for at se om I er blevet gode igen.

Man skal selvfølgelig passe på med at være for striks med en hvalp i
begyndelsen, hvis hvlapen er blød i sinden, men det ser mere ud til at jeres
er noget stærk herre.
Hilsen
Erik

Fra : Tommy

Dato : 14-01-04 08:48

Hej

Vi har en Golden Hvalp som ved 2 mdr alderen mente at den skulle bestemme om
vi måtte klappe den når den ligger med sit tygge ben. Så den knurrede efter
os.

Dette tog vi konsekvensen af og da den gjorde det anden gang blev den
lynhurtigt smidt om på ryggen mens, vi holdt fast i det løse skind ved siden
af hovedet. Så fik den en hurtig gang udskæld og så sluppet igen.

Den har ikke prøvet siden.

Men en selvstændig hvalp skal man være konsekvent fra starten. Det har vi
lært.

/Tommy

Fra : marie

Dato : 14-01-04 14:55

Hej

Lige en anden metode som hvalpemoderen ofte benytter. Det bliver kaldt
"pinning", og g?r i al sin simpelhed ud p? at holde hvalpen fast om
snuden. Ikke s? man lukker for luften eller det g?r ondt. Bare et
bestemt og fast tag, og s? ikke slippe f?r hvalpen har accepteret at
du holder den. T?ven g?r det med t?nderne, og det er den "ikke
aggressive" metode hun opdrager sine hvalpe p?. De f?rste gange kan
man godt skulle holde fast i lang tid, for hvalpen har m?ske glemt
hvad det betyder. I ?vrigt er det ogs? en effektiv metode p? voksne
hunde, efter et par gange har de fundet ud af hvad du mener, og s? er
det egentlig en meget n?nsom m?de at sige fra p?.

Marie