Centrino processor?
Fra : Gabriella Alsøe

Dato : 13-01-04 16:51

Er der nogen her i NG som kan (på forståeligt dansk for jeg er ingen haj i
denne verden) forklare mig hvad Centrino processoren er for en og om den er
bedre end fx Pentium 4?

Hvis der er forskel, så vil jeg gerne vide det i forhold til bærbare og ikke
stationære...

På forhånd tak..

Gabriella

Fra : Ronni

Dato : 13-01-04 17:08

Centrino processoreren er udelukkende lavet til bærbare computere, med
henblik på lavt strømforbrug = længere levetid på batteri, og mindre varme,
samt andre ting rettet mod bærbare såsom trådløst netværk. Derfor fås den
heller ikke i særligt høje hastigheder max mener jeg er 1.6 GHz.
P4 mobile (P4M) derimod er en mobile version af P4 til stationære maskiner,
som fås med højere hastigheder end Centrino. Den skulle, afaik, yde bedre
end Centrino, men bliver både varmere og har også et større strømforbrug =
kortere levetid på batteri.
Nu nævner du selv P4 og ikke direkte P4 mobile, men jeg vil under alle
omstændigheder anbefale dig, hvis du vælger P4 at få en mobile cpu model!
Ellers kan du godt regne med meget varme, konstant kørende blæser, mere larm
og kortere levetid på batteri, men ellers ydelse på højde med en stationær.

Skulle jeg personligt købe i dag ville jeg satse på en ASUS laptop med en
Centrino cpu, ud fra den begrundelse, at jeg udelukkende bruger min
nuværende P3-1000 laptop til at skrive på, surfe internet, programmere
Java/PHP/HTML etc. samt teste småprogrammer og netværk sjov, hvilket den
klarer uden problemer, og den bruges oftest kun på arbejde eller studiested,
hvor man sjældent spiller eller laver tung grafik.

Med venlig hilsen
Ronni
rofe snabela mailme prik dk

Fra : Henning

Dato : 13-01-04 18:44

On Tue, 13 Jan 2004 17:08:23 +0100, "Ronni" <no@mail.xxx> wrote:

> [...]
>end Centrino, men bliver både varmere og har også et større strømforbrug =

Centrino har 1M cache og højere FSB, og skule derfor all-over være på
højde med almindelig processor, dvs. ex 1,6G Centrino svarer til ~2.5G
standardprocessor.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Thomas Madsen

Dato : 13-01-04 17:08

Gabriella Alsøe skrev:

> Hvis der er forskel, så vil jeg gerne vide det i forhold til
> bærbare og ikke stationære...

Så har du sikkert større change for et brugbart svar i den gruppe
som omhandler bærbare computere. Det er i den gruppe alle ekperterne
på området sidder.

<http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.hardware.baerbar>.

Madsen.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 13-01-04 18:45

On Tue, 13 Jan 2004 16:50:55 +0100, Gabriella Als e wrote:

>Er der nogen her i NG som kan (på forståeligt dansk for jeg er ingen haj i
>denne verden) forklare mig hvad Centrino processoren er for en og om den er
>bedre end fx Pentium 4?

Centrino er et koncept og et meget dyrt varemærke.
For at en fabrikant kan smække det dyrebare Centrino mærke på sin
notebook, skal den overholde en stribe regler. Blandt andet skal den
indeholde et godkendt "Centrino" chipsæt og en PentiumIV M processor.

For første gang i deres historie har Intel lavet en processor specifikt
til notebooks, førhen var det en almindelig stationær processor der havde
fået klistret en klampet gang ressourcestyring på (En af de første
inkarinationer gik ud på at processoren kørte ved halv hastighed når
maskinen kørte på batteri og fuld hastighed når den var tilsluttet
lysnettet).

"Pentium M" er en processor der er baseret på den stationære PentiumIV
(PIV). Fra bunden er den designet, af PIV elementer, til at bruge så lidt
strøm som muligt - uden at det går for meget ud over ydelsen (Rent faktisk
så yder den bedre end den stationære PIV). Selve chipsættet er dog det der
gør Centrino til noget specielt, da alle dele af disse ligesom processoren
er lavet til at bruge så lidt strøm som muligt og det er lavet specielt
til at styre Pentium M. Kort sagt så holder den øje med hvor meget "kraft"
du egentlig har brug for og regulerer processorens hastighed efter det.

Rent faktisk har Pentium M vist sig at være så vellykket, at flere
fabrikanter er begyndt at lave mini og mikro ITX boards (Små 17x17cm
bundkort, der kan bruges til lav-energi bokse (fx set-top bokse)
lav-energi mini servere, multimedia anlæg osv) og dermed direkte
konkurrerer med de store VIA Eden boxe.

Den nye AMD Athlon64 Mobile processor, der i øjeblikket er den eneste
reelle konkurrent, har ligeledes en rimelig sophistikeret lav-energi
ressourcestyring indbygget og yder meget bedre end Pentium M. (Jeg siger
rimelig fordi det er en standard Athlon64 der er meget let modificeret)
Men der findes ikke noget lav-energi chipsæt til den, hvilket gør at
Athlon64 notebooks enten er enorme strømslugere eller også sættes
hastigheden så meget ned på den at det egentlig kan være ligemeget..

Det er kort sagt sammenspillet imellem elementerne der gør forskellen,
processoren, chipsættet og det magiske varemærke.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
"I get no kick from champagne, wooooo. Mere alcohol doesn't thrill me

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 13-01-04 18:41

Peter Jespersen skrev:
> Centrino er et koncept og et meget dyrt varemærke.

Korrekt, omend prisen er dykket noget på det seneste.

> For at en fabrikant kan smække det dyrebare Centrino mærke på sin
> notebook, skal den overholde en stribe regler. Blandt andet skal den
> indeholde et godkendt "Centrino" chipsæt og en PentiumIV M processor.

CPU'en hedder Pentium-M. Ikke noget 4-tal eller IV. Den er den
vigtige komponent i systemet, om chipsettet og ikke mindst wireless
løsningen hedder noget andet er mindre vigtigt.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Martin Johansson

Dato : 13-01-04 18:57

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vigtige komponent i systemet, om chipsettet og ikke mindst wireless
> løsningen hedder noget andet er mindre vigtigt.

Det er faktisk ikke mindre vigtigt.
Det er kombinationen af produkterne der hedder Centrino.
Ikke blot processoren.

Centrino er et navn der sættes på en maskine der indeholder "Centrino"
komponenter.
Eksempelvis:
Pentium M med tilhørende chipsæt og mulighed for trådløs netværk.
Det er altså flere teknologier under et navn.

Se også her:
http://www.intel.com/pressroom/archive/releases/20030108corp.htm
http://www.theinquirer.net/?article=7482

Fra : Peter Jespersen

Dato : 13-01-04 19:32

Jeppe Seidelin Dam wrote:

> Korrekt, omend prisen er dykket noget på det seneste.

> CPU'en hedder Pentium-M. Ikke noget 4-tal eller IV.

Ups, en klippe-klistre-fejl.....

> Den er den vigtige komponent i systemet, om chipsettet og ikke mindst wireless
> løsningen hedder noget andet er mindre vigtigt.

Chancen for success højnes betydeligt hvis man kan knalde et Centrino
mærke på kassen. Intel har gjort sit forarbejde ganske fremragende, med
en brandingkampagne i milliardklassen.

Living in a vacuum sucks...

Fra : Lars

Dato : 18-01-04 14:54

On Tue, 13 Jan 2004 17:44:59 +0100 (CET), "Peter Jespersen"
<flywheel@tiscali.dk> wrote:

>Rent faktisk har Pentium M vist sig at være så vellykket, at flere
>fabrikanter er begyndt at lave mini og mikro ITX boards

Hvem fx?

--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>

Fra : Peter Jespersen

Dato : 19-01-04 14:30

On Sun, 18 Jan 2004 14:54:27 +0100, Lars wrote:

>Hvem fx?

Commell laver et baseret på 82855GM og 82801DB

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Cats like Windows, it seems to attract Mice...

Fra : Peter Jespersen

Dato : 19-01-04 14:31

On Mon, 19 Jan 2004 13:29:40 +0100 (CET), Peter Jespersen wrote:

>Commell laver et baseret på 82855GM og 82801DB

Det hedder LV-671

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
"Worry. This will hurt." -- Unfriendly Dentist

Fra : Gabriella Alsøe

Dato : 15-01-04 16:34

Mange tak for hjælpen. Jeg vil se nærmere på de ting I har nævnt.

Vh Gabriella