wireless med USB - vil detvirke ?
Fra : Søren C. Fischer

Dato : 13-01-04 15:11

Jeg kan ikke gennemskue det

Jeg har i forvejen et LAN der vha. kabel går på internettet.
Den ene maskine er en always-on, og det ville jo være nemt at plugge en
Wireless USB-dims i den.

Men vil det muliggøre, at jeg med en anden USB dims kan få
internetforbindelse (igennem wireless-dimsen i min PC der er tilsluttet LAN,
og ad den vej har internet-adgang) på f.eks. en notebook ?

Jeg synes jo det er lidt irriterende, at skulle købe en wireless router, når
nu mit LAN allerede kører glimrende vha kabler og router

Help me

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Thomas Rokamp

Dato : 13-01-04 15:42

> Jeg har i forvejen et LAN der vha. kabel går på internettet.
> Den ene maskine er en always-on, og det ville jo være nemt at plugge en
> Wireless USB-dims i den.

Så langt så godt

> [...]
LAN,
> og ad den vej har internet-adgang) på f.eks. en notebook ?

Ja

> Jeg synes jo det er lidt irriterende, at skulle købe en wireless router,
når
> nu mit LAN allerede kører glimrende vha kabler og router
>
> Help me

Sæt din LAN maskine op som router. Er det windows, tror jeg nok der er noget
der hedder winroute?? Ellers er Linux din ven :)

Din router maskine skal under alle omstændigheder have både et almindeligt
netkort (til din internet forbindelse) og et Wireless kort. Noget tyder på,
at at du har begge dele.

Så sætter du blot maskinen til at lege router. Formentlig med NAT (Network
Address Translation)...

Prinipielt bliver det det samme som at sætte en trådløs hardware router
foran din internet forbindelse... Det er billigere, idet at du ikke behøver
at have en maskine stå tændt i døgndrift...

Mvh.
Thomas Rokamp

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 13-01-04 15:49

Thomas Rokamp skrev:
> Prinipielt bliver det det samme som at sætte en trådløs hardware
> router foran din internet forbindelse... Det er billigere, idet at du
> ikke behøver at have en maskine stå tændt i døgndrift...

Der er vist ikke så meget at spare, for min always-on maskine er www-server
(bl.a.)

Jeg har så småt fanget pointen, og er igang med at "projektere" systemet

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-01-04 17:39

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote:

> [...]
>internetforbindelse (igennem wireless-dimsen i min PC der er tilsluttet LAN,
>og ad den vej har internet-adgang) på f.eks. en notebook ?

Teknisk er det muligt, men ad hoc (som det kaldes når 2 wireless kort
taler direkte sammen) er dårligt standardiseret så de to trådløse
netkort skal helst være fra samme fabrikant.

<mlr>

Fra : Mads Bahrt

Dato : 13-01-04 20:47

Søren C. Fischer wrote:
> Jeg synes jo det er lidt irriterende, at skulle købe en wireless router, når
> nu mit LAN allerede kører glimrende vha kabler og router

Du behøver heller ikke købe en wireless router. Idet du allerede har en
router ville et access point være den mest naturlige løsning. Men du
kunne også løse det ved at putte et netkort i serveren. Hvilket OS kører
serveren?

MVH
Mads

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 14-01-04 02:52

Mads Bahrt skrev:

> [...]
> en router ville et access point være den mest naturlige løsning. Men
> du kunne også løse det ved at putte et netkort i serveren. Hvilket OS

Jeg er kørende nu

Og som mit spørgsmål gik på, så løste det sig vha. 2 styk USB wireless
dimser. En til serveren, og en til notebook
(Og ICS på serveren)