Hvor meget tid skal man bruge på en labrad~
Fra : Firstname Lastname

Dato : 13-01-04 14:12

Hejsa

En af mine venner overvejer at købe en hund. Han bor i et almindeligt
parcelhus med kone og et par børn. De har ikke haft hund før. Jeg foreslog
ham at købe en labrador eller en golden tæve.

Hvor meget aktivering skal en labrador have? Mit bud er 1-2 timer om dagen +
et par korte lufteture.

Hvor kan man finde racebeskrivelser for alle gængse racer? Har I nogle gode
links til folk der skal vælge race?

Fra : JSC

Dato : 13-01-04 14:20

"Firstname Lastname" <name@company.com> skrev i en meddelelse

Hej

> Hvor meget aktivering skal en labrador have? Mit bud er 1-2 timer om dagen
+
> et par korte lufteture.

Tidsforbruget er meget fornuftigt - Men tiden skal bruges til at aktivere
hunden (give den udfordringer) ik blot trivielle gåture. Husk lab og golden
faktisk er jagthunde, og dermed kræver aktivering, som tilfredsstiller deres
instinkter.

> Hvor kan man finde racebeskrivelser for alle gængse racer? Har I nogle
gode
> links til folk der skal vælge race?

Prøv at kikke på www.dansk-retriever-klub.dk

Mvh.
Jørgen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-01-04 15:19

"JSC" <JSC@nospam.dk> wrote in message

> "Firstname Lastname" <name@company.com> skrev i en meddelelse

> gode
>
> Prøv at kikke på www.dansk-retriever-klub.dk

Jeg vil sige, pas på.....man bliver afhængig af det

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Susanne Andreasen

Dato : 13-01-04 14:53

Hej.
prøv at klikke ind på. www.hundeportalen.dk der vil du kunne finde alle
racer og forskelige links.
hilsen susanne.

Fra : Rikke Andersen

Dato : 13-01-04 15:36

Specialklubberne har næsten altid en racerepræsentant og det vil være en
rigtig god idé om dine venner ringer og taler med et par stykker af den
slags.

De plejer at være meget ærlige med deres races fortrin og ulemper - for
ingen er jo interesserede i, at der bliver solgt hunde til "forkerte"
mennesker. (jeg mener naturligvis ikke, at der er noget galt med
menneskerne, men de skal have en hund der passer til deres behov)

Tidsforbruget er fornuftigt nok - det er også vigtigt at folk gør sig helt
klart at det ER tidskrævende at have hund, uanset race

Rikke

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 13-01-04 16:20

> [...]
> Hejsa
> Hvor meget aktivering skal en labrador have? Mit bud er 1-2 timer

<>Hej
Iflg Maria Hansons må en hund max være passiv i 18-20 timer ..
hvilket vil sige at den skal
være aktiv 4-6 timer .. så kan du selv begynde at fordele .. Jeg
ville hvis jeg skulle give en førstegangs
hundeejer et god råd anbefale ham hende at gå på inden man anskaffer
hunden og der låne
Irene H jarnved: Helhjertet hundetræning
Maria Hanson: Min bedste ven
og nogle bøger om racebeskrivelser ... her kan jeg ikke nævne
titler men mon ikke bibliotikaren er behjælpelig med det
hejhils Ami

Fra : Pwh

Dato : 13-01-04 16:33

Anne-Marie Prange wrote:
> [...]
> hvilket vil sige at den skal
> være aktiv 4-6 timer .. så kan du selv begynde at fordele ..

Nu ville hunden jo komme til at bo i et hus med have, så må man jo gå
ud fra at den kan aktiverer sig selv der noget af tiden. Jeg har selv sørget for at
Tyson har adgang til hele haven 24 timer i døgnet og han er da flink til at beskæftige
sig selv derude på alle mulige og umulige tider på døgnet.
Jeg vil da ikke påstå at jeg aktivt bruger 4-6 timer hver dag sammen med Tyson
og hvor mange kan egenligt det, de fleste har da et arbejde og noget søvn og andre
gørermål der også skal passes.

/Jens

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 13-01-04 21:29

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Tyson
> og hvor mange kan egenligt det, de fleste har da et arbejde og noget søvn

Det skal du ikke være ked af, jeg aktivere heller ikke Nicki i 4-6 timer
dagligt. Han kan for det første godt aktivere sig selv, og så mener jeg det
er noget pjat at man lige frem sætter timer på hvor mange timer en hund skal
aktiveres ( ved godt Ami at det ikke er dig der har skrevet det i bogen
), der er jo meget STOR forskel på hunde og racer.
Selvfølgelig skal en hund aktiveres, det er vi meget enige om, men der ville
ikke være mange hjem der kunne hold hund hvis det virkelig var sådan. Som du
skriver Jens, de fleste arbejder, skal sove, og andre gøremål skal ordnes.
Jeg kan ikke klare 4-6 timers aktivereing, men jeg mener ikke jeg er en
dårlig hundeejer af den grund, og jeg tror heller ikke Nicki lider nogen
nød, han får MASSER af kærlighed, lange ture, leg osv *S*

Mange hilsner fra

Bolette og Nicki
www.bolettes.dk

Fra : Pwh

Dato : 13-01-04 21:52

Bolette Nielsen wrote:
> [...]
> timer dagligt. Han kan for det første godt aktivere sig selv, og så
> mener jeg det er noget pjat at man lige frem sætter timer på hvor

Nej der tror jeg faktisk også mere at man skal se på kvalitetstid frem for kvantitet.
Men jeg sørger dog som minimum for at Tyson bliver luftet 1.5 time om dagen
så han får noget motion, men på de ture sørger jeg da også for at lege med ham
hvis vi ikke møder nogen hunde han kan muntre sig med. Der synes jeg at jeg møder
mange hundeluftere der bare vader af sted med deres hund uden at beskæftige sig med den.
Idag var det da ikke nogen fornøjelse at komme våd hjem fra arbejde og derefter ned og lege
med bold nede på engen i slud og regn, men der er jeg konsekvent, Tyson skal have sin
lange tur når jeg kommer hjem fra arbejde uanset vejret og hvor træt jeg er.
Der synes jeg også at det er bemærkelsesværdigt hvor få hundeluftere man møder i sådan et vejr.
Nej, jeg har såmænd ikke dårlig samvittighed, men 4-6 timer dagligt kan jeg altså ikke afse.

/Jens (der håber at en hvalp til foråret vil give Tyson mere indhold i tilværelsen)

Fra : Palle

Dato : 13-01-04 22:30

> [...]
jeg altså ikke afse.

> /Jens (der håber at en hvalp til foråret vil give Tyson mere indhold i

Jeg er fuldstændig enig med jer i at det er de færreste der er i stand til
at aktivere deres hund 4-6 timer om dagen. Jeg tror dog heller ikke det er
det forfatteren mener (kan selvfølgelig ikk vide det). Jeg tror budskabet
skal være, at hunden højest må være passiv/sove i 18 timer pr dag. Det er jo
ikke ensbetydende med at hundeføreren skal aktivere den i 4-6 timer.Hunden
kan jo også aktivere sig selv. Man kan evt. hjælpe den med en foderbold,
hvor den får noget af dens foder i. Desuden følger vores hund også
interesseret med i de forskellige daglige gøremål, som fx hænge vasketøj op,
eller lave mad.
Det tæller jo med alt sammen... Og hvis man ser sådan på det, er jeg enig
med forfatteren. Desuden tror jeg også, at langt de fleste hundefører har en
hund, der er aktiv i mindst 4-6 timer dagligt....
Men man skal stadig huske, at det også er vigtig med rigtig aktivering, hvor
hunden skal tænke lidt.

Mvh Palle

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 13-01-04 23:48

Hej igen

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Nej der tror jeg faktisk også mere at man skal se på kvalitetstid frem for
kvantitet.

Præcis.............

> Tyson skal have sin
> lange tur når jeg kommer hjem fra arbejde uanset vejret og hvor træt jeg
er.

Ja, selvfølgelig skal de ha' nogen lange ture, det får Nicki i hvert fald
også. Og under turen kan man så træne, lege osv.

> Der synes jeg også at det er bemærkelsesværdigt hvor få hundeluftere man
møder i sådan et vejr.

Sjovt, det har jeg også sommetider tænkt på. Men i dag da jeg var i
søndermarken var der faktisk rigtig mange deroppe med deres hunde, og man må
sige det har jo været et rigtig øv vejr i dag. I øvrigt, det var en meget
sort hund jeg fik med mig hjem igen, nøj hvor var han snavset *GG*

I øvrigt har jeg også lige en kommentar til indlæges rigtig spørgsmål *S*.

En golden retriver kunne være et rigtig godt bud. Ikke fordi jeg har en
selv, men kender nogen der har den som første gangs hund, og det er bare en
skøn hund ( altså racen ( men nu også Valde )),er ikke itvivl om at det
mindst er en lige så god familiehund. En gårdhund ( som jeg har ) er jo også
en slags jagthund ( den jager mus og rotter ), men det er igen også hvad man
gør den til. Nicki har f.eks ikke de store muligheder for at jage mus og
rotter her hvor vi bor ( lejlighed på 5 sal midt i KBH ), men så finder vi
bare på noget andet sjovt for ham. Er sikker på man kan gøre præcis det
samme med andre racer, b.la retriveren.

Mange hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 13-01-04 23:51

> [...]

sammen med Tyson
> og hvor mange kan egenligt det, de fleste har da et arbejde og

'

Hej

Nu er aktivering jo mange ting .. det der nok er vigtigst at hæfte
sig ved er nok at hunden ikke må være passiv mere end højst
18- 20 timer .. så er der 4 -6 timer tilbage ... de går hurtigt når
der bliver gået et par traveture, der bliver aktiveret med
næse og problemløsningsarbejde .. og leget andre små aktiveringslege
... .. med i de 4-6 timer hører også fodring (f.eks mad strøet ud
over gulvet eller plænen eller serveret i busterterning .. pelspleje
og eftersyn af hunden .. kæle og nussen og det at vovse følger med
i hverdagen
i hjemmet .. er med til at hjælpe med vasketøj .. rydde op .. og
har forskellige småjob .... det at holde styr på familien medlemmer
... følge mors/fars færden
osv er jo altsammen noget der holder hunden aktiv .....

Det jeg ville med bemærkningen var bare at fastslå at man ikke kan
nøjes med at gå tur med hunden en gang eller to daglig og så ellers
tro at den har fået
sine behov og krav opfyldt .. og netop det synes jeg det er vigtig
at en førstegangs hundeejer bliver klar over inden hunden anskaffes
... da der i forvejen er nok af
hunde på landets internater .. hunde der netop er havnet der fordi
ejeren egentlig ikke var klar over hvilke krav en hund stiller og
hvilke behov hunden har ...
Godnathils fra Ami

Fra : Pwh

Dato : 14-01-04 17:13

Anne-Marie Prange wrote:
> [...]
> 18- 20 timer .. så er der 4 -6 timer tilbage ... de går hurtigt når
> der bliver gået et par traveture, der bliver aktiveret med

Det vidste jeg egenligt godt at der mentes med det, men det kunne jo
godt misforståes så derfor poienterede jeg blot at det ikke var en
selv der behøvede at hellige sig hunden 100% 4-6 timer dagligt.

> [...]
> sine behov og krav opfyldt .. og netop det synes jeg det er vigtig
> at en førstegangs hundeejer bliver klar over inden hunden anskaffes

Det har du helt ret i, man finder ud af hen af vejen hvor meget sådan en hund
fylder i hverdagen ;) . Men jeg synes også at det er vigtigt at hunden lærer at
den ikke nødvendigvis skal underholdes hele tiden med søgelege og andre af
mennesker opfundne aktiviteter, den skal lærer at kunne underholde sig selv.
Eller endnu bedre, få en makker til den ;)

/Jens

Fra : Broegger

Dato : 13-01-04 19:44

Firstname Lastname <name@company.com> fumlede med tastaturet og
frembragte news:bu0qcm$t38$1@news.net.uni-c.dk:

> [...]
> parcelhus med kone og et par børn. De har ikke haft hund før. Jeg
> foreslog ham at købe en labrador eller en golden tæve.
Som supplement til disse kan jeg anbefale en Toller (Nova Scotia Duck
Tolling Retriever)... det er en herlig sag med et rigtigt retriever
temperement + lidt mere skæg og ballade. Den største fordel ved den er
at den er nummeret mindre...

> Hvor meget aktivering skal en labrador have? Mit bud er 1-2 timer om
> dagen + et par korte lufteture.
Enig, vi plejer at give vores Koda ca 1 times luft om dagen. Oven i det
ca 1 times træning/aktivering osv.

> Hvor kan man finde racebeskrivelser for alle gængse racer? Har I nogle
> gode links til folk der skal vælge race?
http://www.toller-klub.dk for en beskrivelse ellers http://www.dansk-
kennel-klub.dk der er der links til mange forskellige racer.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk/koda