PoE længde
Fra : Ole Jakobsen

Dato : 13-01-04 12:29

Hej NG

Kabel længde på TP 100Mbit T siges at kunne strække sig ca. 100m, men ændre
det sig hvis man skal køre PoE over kablet?

Mit problem kommer i forbindelse med opsætning af et AP langt væk fra strøm
og mit krydsfelt.

Anyone?

--
Cheers
Ole

----------------------------------
Remove _X_ when replying by e-mail

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-01-04 13:46

On Tue, 13 Jan 2004 11:29:21 +0000 (UTC), Ole Jakobsen
<olj_X_@kb.dk> wrote:

> Kabel længde på TP 100Mbit T siges at kunne strække sig ca.
> 100m, men ændre det sig hvis man skal køre PoE over kablet?

Max-distancen er det samme, 100 m, altså 90 m fast installeret
kabel og 5 m i hver ende.

-A

Fra : Ole Jakobsen

Dato : 13-01-04 13:49

> Max-distancen er det samme, 100 m, altså 90 m fast installeret
> kabel og 5 m i hver ende.

Og det gælder også for et CAT6?

--
Cheers
Ole

----------------------------------
Remove _X_ when replying by e-mail

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-01-04 14:18

On Tue, 13 Jan 2004 12:49:13 +0000 (UTC), Ole Jakobsen
<olj_X_@kb.dk> wrote:

> Og det gælder også for et CAT6?

Ja. (Og Cat7).

-A

Fra : Arne Keller

Dato : 14-01-04 10:53

Asbjorn Hojmark wrote:

> Ja. (Og Cat7).

Jeg er helt enig så længe det gælder anvendelse af Switche med indbygget
power og endeudstyr som tilsluttes direkte.

Men hvor der i stedet anvendes Mid-Span Power som er udstyr som bare
tilfører Power mellem switch og patchpanel, kan det være anderledes.
http://www.powerdsine.com/Products/Midspan/

Her skal Power produktet have de samme egenskaber som det kabling
komponent som det erstatter.

Da det muligvis ikke er helt let at lave, kan man sagtens forestille sig
en producent af en boks som siger at boksen og 2 patchkabler på hver 1
meter erstatter 10 meter patchkabel.
Det ser dog ikke helt ud til at producenterne er begyndt at forholde sig
til dette, men jeg tror at det får stor betydning når vi skal til at
anvende 1000Base-T PoE udstyr.
Det er en væsentlig grund til at jeg anbefaler anvendelse af PoE Switche
i stedet for Power Injectors og splitters.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-01-04 22:44

On Wed, 14 Jan 2004 10:52:46 +0100, Arne Keller
<arne@kellernet.org> wrote:

> Her skal Power produktet have de samme egenskaber som det kabling
> komponent som det erstatter.

Det afhænger vel lidt af, hvordan man laver PoE midspan udstyret?
Potentielt kunne man lave sådan et panel som et antal 2-ports
switche, og så ville man være ude over det problem. (Ikke at jeg
synes, det ville være en særlig køn løsning, men bare teoretisk).

> Det ser dog ikke helt ud til at producenterne er begyndt at forholde
> sig til dette, men jeg tror at det får stor betydning når vi skal til
> at anvende 1000Base-T PoE udstyr.

Hvorfor specielt med 1000base-T?

> Det er en væsentlig grund til at jeg anbefaler anvendelse af PoE
> Switche i stedet for Power Injectors og splitters.

Det gør jeg også. Men der er jo steder, hvor folk lige har brugt
penge på en masse udstyr, der ikke kan køre PoE. Det er jo trods
alt en relativt ny standard.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 15-01-04 09:42

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> switche, og så ville man være ude over det problem. (Ikke at jeg
> synes, det ville være en særlig køn løsning, men bare teoretisk).

Hvis man laver en 2 port switch, er det i princippet en ny channel og så
er det ikke mid-span længere

Mid-Span skal mindst have samme egenskaber som de kabling komponenter de
erstatter.

En fuld channel er:
eqcord-eqpanel-patchcord-patchpanel-kabel-cp-udtag-WAcord.

Mid-span udstyr skal placeres udenfor permanent link som er:
patchpanel-kabel-cp-udtag

hvis jeg vil placere mid-span udstyr mellem switch og patchpanel skal
mit udstyr og 2 patchkabler have samme egenskaber som:
eqcord-eqpanel-patchcord

det er i kabling termer det samme som:
Kabel-forbindelse(tunet)-kabel (forbindelsen til switchen indgår ikke i
en channel)

Mid-span udstyret består af flere komponenter:
Kabel-forbindelse(ikke tunet)-printplade-forbindelse(ikke tunet)-kabel

Hvilket betyder at de enkelte delkomponenter i mid-span udstyret skal
være væsentlig bedre end kablingen generelt for at kunne levere samme
ydelse.

> Hvorfor specielt med 1000base-T?

Fordi 10/100 udstyr ikke udnytter en Cat5e channel fuldt ud, derfor er
der meget marginal som udstyrs producenterne kan (mis)bruge af hvis
deres udstyr ikke overholder kravene.

Ved 1000Base-T og Cat5e er der ingen marginal, samtidig er der problemer
med tuning af patchkabler og konnektorer i udstyr, ved mid-span har man
pludselig 2 ekstra "fremmede" konnektorer i en channel.
Derudover anvender 1000Base-T 4 par og er derfor tvungen til at anvende
det samme par til data og power det betyder introduktion af en
transformer i begge ender som også degraderer egenskaberne i en vis grad.

> Det gør jeg også. Men der er jo steder, hvor folk lige har brugt
> penge på en masse udstyr, der ikke kan køre PoE. Det er jo trods
> alt en relativt ny standard.

Ja det det er selvfølgeligt rigtigt.

Der arbejdes både i TIA og ISO med at beskrive dette mere indgående, det
er ikke helt let selv om det ser sådan ud.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 13-01-04 17:02

"Ole Jakobsen" <olj_X_@kb.dk> wrote in message

> Og det gælder også for et CAT6?

Ja, hvis det er fast installation, men det lyder det jo også til at være.

Det kan da godt være med nogle producenter af PoE som lavede det inden at
standarten var færdig, og så selv sætter nogle begrænsninger.. Fx med
Sonofons FWA løsning med Remec antenne, at netværkskablet må være max
40meter. og det benytter PoE

Fra : Søren Dalby Bruun

Dato : 14-01-04 14:35

Hvis du vil overstige 100m anbefaler jeg at du trækker lyslederkabler
istedet, du skal så bruge en aktiv konverter i hver ende.

Hvis du vil bruge alm. ethernetkabler kan du sætte en switch i midten og
dermed få 2x100m.

Mvh
Søren

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-01-04 15:51

"Søren Dalby Bruun" <s.bruun@arp-hansen.dk> wrote in message
> Hvis du vil overstige 100m anbefaler jeg at du trækker lyslederkabler
> istedet, du skal så bruge en aktiv konverter i hver ende.

læs indlæget igen... til oplysning står PoE for "Power Over Ethernet"