Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Skat af børnebidrag
Fra : thomas andersen

Dato : 13-01-04 10:35

Hej Alle,

jeg ved ikke om dette er den rigtige gruppe, min kone har en søn fra
tidligere som vi får forhøjet børnebidrag til fra faderen, da han tjener en
hel del penge, nu er sønnen nået den alder hvor han gerne vil have et
fritidsjob og tjene lidt penge. Mit spørgsmål går på om det skattemæssigt
har nogen indflydelse på bidraget fra hans far, det årlige beløb fra faren
er på ca. 22.000 og så vidt jeg husker går det ind over sønnens frikort,
også er der jo ikke langt til max på frikortet, det kan altså ikke så godt
betale sig hvis vi så bliver beskattet af pengen fra hans far, men gør vi
det

Thomas

Fra : Godt Nytaar

Dato : 13-01-04 17:49

Børnebidraget indgår som skattepligtig indtægt hos barnet og så er det jo
klart, at hvis han derudover tjener penge, at han hurtigt kommer til
grænsen - men han kommer altså kun til at betale skat af det han overskrider
bundfradraget (ca. 30.000 kr) - ikke af det fulde beløb.
Du kan derfor sige at han hurtigt kommer til at betale skat af sin
arbejdsindtægt - men de 22000 fra faderen er jo stadig indenfor
bundfradraget.

Venlig hilsen
Knud

"thomas andersen" <thomas.andersen.fjern denne tekst.@electrolux.dk> skrev i
en meddelelse news:4003bb69$0$252$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Poul Christensen

Dato : 13-01-04 19:03

wrote in news:4003bb69$0$252$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> [...]
> frikortet, det kan altså ikke så godt betale sig hvis vi så bliver
> beskattet af pengen fra hans far, men gør vi det

Knuds rodede svar kan du ikke bruge til noget.

Det er alene den del af underholdsbidraget, der overstiger normalbidraget,
der skal medregnes til barnets skattepligtige indkomst (ligningslovens §
11). Såfremt barnet er under 18 udgør personfradraget dog kun 27.500 kr.

Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : Godt Nytaar

Dato : 13-01-04 20:41

"Poul Christensen" <poulchr03@(-spam)ofir.dk> skrev i en meddelelse
> "thomas andersen" <thomas.andersen.fjern denne tekst.@electrolux.dk>
> >

> Knuds rodede svar kan du ikke bruge til noget.

Hvor er du dygtig - du kan formulere noget vrøvl bedre end mig!!!!!

hilsen
Knud

Fra : thomas andersen

Dato : 14-01-04 08:29

> [...]
> der skal medregnes til barnets skattepligtige indkomst (ligningslovens §
> 11). Såfremt barnet er under 18 udgør personfradraget dog kun 27.500 kr.

Hej Poul,

dvs. det er kun det ekstra bidrag der er skattepligtigt, og normal bidraget
tæller ikke med på hans frikort ?

thomas

Fra : Poul Christensen

Dato : 15-01-04 18:12

wrote in news:4004ef65$0$244$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Hej Poul,
>
> dvs. det er kun det ekstra bidrag der er skattepligtigt, og normal
> bidraget tæller ikke med på hans frikort ?

Korrekt forstået. Deenne regel gælder dog kun til barnet bliver 18 år.

Poul C
poulchr03@ofir .dk