tæl vilken profil der er læst flest gange
Fra : pepss

Dato : 12-01-04 19:56

Hejsa NG

jeg har en database hvor jeg vær gang en bruger læser en profil tilføjer
bliver profilens id nr. gemt i en database.
det jeg så gerne vil er at finde ud at vilket id der er gemt flest gange. er
der nogen der har en god ide til hvordan det kan gøres?
det eneste jeg kan komme i tange om er at gemmeløbe tablen for vært id og
tælle dem på den måde en der må da være en kønnere måde!

håber der er en der kan komme med en god ide!

hvis det er noget man kan gøre i SQLen (en MySQL) må i også gerne sige til
jeg jeg kan spørge i database gruppen

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 12-01-04 20:21

On Mon, 12 Jan 2004 19:56:27 +0100, "pepss" <olefriis@privat.dk>
wrote:
>jeg har en database hvor jeg vær gang en bruger læser en profil tilføjer
>bliver profilens id nr. gemt i en database.

Det lyder ikke optimalt.

>det jeg så gerne vil er at finde ud at vilket id der er gemt flest gange. er
>der nogen der har en god ide til hvordan det kan gøres?

Hvad med at lave det, så du har 2 felter. profil og antal visninger.

Når en profil bliver vist, læser du i databasen og tjekker om profilen
allerede findes.

Hvis den findes, tæller du 1 op i antal visninger og opdaterer
recorden. Hvis den derimod ikke findes, så opretter du den med
profilnavn og 1 i antal visninger.

Så kan du altid finde antal visninger, bare ved at søge efter
profilen.

Mvh. Brian

Fra : pepss

Dato : 12-01-04 20:30

"Brian B. Christensen" skrev
"pepss" wrote:

> Det lyder ikke optimalt.

jeg gør det på den måde fordi brugerne kan se hvem der har set ens profil.

er

[snip en god ide]

jeg vil jo gerne slippe for at lave en table mere nu da jeg jo enlig har de
oplygsinger i for vejen.

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 12-01-04 20:40

On Mon, 12 Jan 2004 20:29:45 +0100, "pepss" <olefriis@privat.dk>
wrote:

>jeg gør det på den måde fordi brugerne kan se hvem der har set ens profil.

Ok, fornuftigt nok.

>jeg vil jo gerne slippe for at lave en table mere nu da jeg jo enlig har de
>oplygsinger i for vejen.

Så burde du kunne bruge COUNT in din SQL til at returnere antal poster
i tabellen.

Mvh. Brian

Fra : pepss

Dato : 12-01-04 21:00

"Brian B. Christensen" skrev
"pepss" wrote:

> Så burde du kunne bruge COUNT in din SQL til at returnere antal poster
> i tabellen.

tja... der er vel ikke en "count hvis flest" kommando??

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-01-04 23:13

pepss skrev:

> tja... der er vel ikke en "count hvis flest" kommando??

Jo - den hedder GROUP BY.

Følgende vil give det login hvis userid optræder flest gange i
logintabellen.

(Access/MSSQL m.fl)
SELECT TOP 1 userid, COUNT(*) as antal
FROM logins
GROUP BY userid
ORDER BY COUNT(*) DESC

Jeg er ikke sikker på syntaksen i mysql, men jeg vil tro det er som
følger:

SELECT userid, COUNT(*) as antal
FROM logins
GROUP BY userid
ORDER BY antal
LIMIT 1
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 12-01-04 23:26

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev

> Jo - den hedder GROUP BY.

det er lige før jeg vil kalde dig en skat
hvordan kan du huske alle de ting du slynger ud af ærmet?
du skal ha rigtig mange tak!

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-01-04 22:59

On Mon, 12 Jan 2004 23:26:10 +0100, "pepss" <olefriis@privat.dk>
wrote:

>"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev
<snip>
>hvordan kan du huske alle de ting du slynger ud af ærmet?

Han har blot gjort det for mange gange - og sikkert lavet lige så
mange fejl som os andre

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : pepss

Dato : 18-01-04 10:50

"Jørn Andersen" skrev
"pepss" wrote:
> <snip>
>
> Han har blot gjort det for mange gange - og sikkert lavet lige så
> mange fejl som os andre

hvis man bliver klog af fejl skulle jeg være et geni