Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
lån og mulighed for at købe andelsbolig
Fra : sharky

Dato : 12-01-04 19:45

Hej,

Jeg har et banklån på 69.000 kr. som jeg betaler 1940 kr. af på i mdr. Om et
par skal jeg i gang med at betale af på min studiegæld som er på 174000 kr.

Jeg bor hos mine forældre nu da jeg kom tilbage fra udlandet for nogle mdr.
siden, men skal enten flytte i en lejlighed i en boligforening, hvor jeg nok
skal regne med at give 3-4000 kr. i mdr.
Ellers har jeg lige fået tilbudt at købe en andelsbolig af nogle venner. Den
koster 120.000 for beviset + 20.000 til de forbedringer de har lavet, og så
hhv. 3350/2550 brutto/netto i mdr. Det er jo faktisk ret billigt for 75 m2
som er i meget fin stand.

Men hvordan får jeg dog lokket banken eller kreditforening med på det med de
andre lån jeg har ? Der er vel ikke mulighed for at lægge noget sammen,
f.eks. de 140.000 til beviset og de 69.000 til banken, dvs. jeg har 10.000
på nuværende tidspunkt som skulle være til indskud i lejlighed. Dvs. kan jeg
få et lån på 200.000 afdragsfrit over f.eks. 20 år, så jeg starter med at
betale studiegælden og dernæst betaler de 200.000 ?

Jeg ved snart ikke hvad jeg ellers skal gøre. Jeg kæmper bare for at få et
eller andet godt og billigt at bo i, så jeg ikke skal betale til en
boligforening hele livet.

Jeg håber, at I kan hjælpe med at se hvad der evt. kan gøres.

På forhånd tak.

Fra : rasmus

Dato : 12-01-04 20:47

"sharky" <x_sharky@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
et
> par skal jeg i gang med at betale af på min studiegæld som er på 174000

- velkommen i klubben ...

> [...]

> hhv. 3350/2550 brutto/netto i mdr. Det er jo faktisk ret billigt for 75 m2

- lyder en anelse mystisk, for der er ikke nogen brutto/netto ydelse i en
andelsbolig ...

> [...]
> få et lån på 200.000 afdragsfrit over f.eks. 20 år, så jeg starter med at
> betale studiegælden og dernæst betaler de 200.000 ?

- det sidste vil være meget dumt. Det gælder jo om at betale den dyre gæld
først, og SU-gælden har jo nok en lavere rente end banken. Nuvel ... et lån
på 70.000 har banken helt sikkert set før - og et SU-lån på under 200.000 er
jo ikke alverden. Så smut ned i din bank og spørg om du må låne 140.000
kroner til en andel og slå dem sammen med de 70.000 kroner. Du kan næppe få
det afdragsfrit i 20 år, men du kan måske vente et halvt år eller deromkring
med at begynde og betale afdrag. (Nogle banker er flinkere end andre - vi
har fået 4 års afdragsfrihed på et lån til et pantebrev, men det er vist
lidt usædvanligt).

> Jeg ved snart ikke hvad jeg ellers skal gøre. Jeg kæmper bare for at få et
> eller andet godt og billigt at bo i, så jeg ikke skal betale til en
> boligforening hele livet.

- køb andelen hvis foreningen ellers er ok (læs vedtægterne grundigt og læs
også referater fra tidligere bestyrelsesmøder). Og vær lige opmærksom på, at
du ikke betaler af på noget eller sparer noget op af de pege, du hver måned
skal betale til andelsforeningen. Det er sådan set leje ...

ras

Fra : sharky

Dato : 12-01-04 21:13

> - lyder en anelse mystisk, for der er ikke nogen brutto/netto ydelse i en
> andelsbolig ...

ok, men der er vidst en revisor på som giver dem råd til hvad de kan skrive
på selvangivelsen. Derved skulle de vidst få et fradrag. Jeg ved ikke helt
hvordan det fungerer. De er vidst 3 som har en andel hver i det samme hus.
De har lige lavet lån om så der er 30 år. Der må jo så være nogle renter man
kan trække fra. Det er nok sådan det hænger sammen.

> - det sidste vil være meget dumt. Det gælder jo om at betale den dyre gæld
> først

ja måske, men jeg skal senest starte med at afdrage studiegæld i 2006, så
det må være det der først skal væk.

> [...]
> kroner til en andel og slå dem sammen med de 70.000 kroner. Du kan næppe

> det afdragsfrit i 20 år, men du kan måske vente et halvt år eller

Ja ok, men jeg kan ikke betale mere end de ca. 2000 af i mdr. Derfor tænkte
jeg på afdragsfriheden for så først at betale studiegælden med 2000 i mdr.
til den er væk.

> [...]
måned
> skal betale til andelsforeningen. Det er sådan set leje ...

ja men en noget billigere leje end ved en boligforening, hvor jeg nok skal
regne med tæt på 4000. Derudover har jeg de 120K til evt. udbetaling i andet
senere, hvis det skulle blive aktuelt.

Fra : rasmus

Dato : 12-01-04 21:50

> [...]
man
> kan trække fra. Det er nok sådan det hænger sammen.

- det er stadig noget vås ... du skal betale for en andel. Den koster penge
og hvis du låner dem er renterne fradragsberettigede. Derudover skal du
betale en boligafgift til andelsforeningen. Og der er ikke noget
brutto/netto. Men størelsen af den boligafgift afhænger jo bl.a. af hvilke
lån der er i ejendommen. Er du iøvrigt sikker på at det er en
andelsforeningn? Det lyder mere som en anpartsforening - og dem skal du nok
holde dig fra ...

> ja måske, men jeg skal senest starte med at afdrage studiegæld i 2006, så
> det må være det der først skal væk.

- mjae ... det ved jeg ikke. Men der er ikke noget "tidligst" tidspunkt man
skal begynde at betale SU-lån tilbage på - men der er et "senest". Og det er
10 år - altså efter de 2 år (eller er det lavet om til 1 nu?) efter du
afsluttede din uddannelse.

> Ja ok, men jeg kan ikke betale mere end de ca. 2000 af i mdr. Derfor
tænkte
> jeg på afdragsfriheden for så først at betale studiegælden med 2000 i mdr.
> til den er væk.

- så betal dem til banken ... få den gæld ud af verden først, for det er den
dyreste (og den der bliver set mest kritisk på)

> ja men en noget billigere leje end ved en boligforening, hvor jeg nok skal
> regne med tæt på 4000.

- jojo ... andele er billigere end alm. boligforeningen (men kan være dyre i
starten, for du skal jo lige afdrage lånet)

> Derudover har jeg de 120K til evt. udbetaling i andet
> senere, hvis det skulle blive aktuelt.

- jo jo ... men det er jo din egen opsparing ...

ras

Fra : sharky

Dato : 12-01-04 22:25

> [...]
> og hvis du låner dem er renterne fradragsberettigede. Derudover skal du
> betale en boligafgift til andelsforeningen. Og der er ikke noget

Nej ok.

> [...]
> lån der er i ejendommen. Er du iøvrigt sikker på at det er en
> andelsforeningn? Det lyder mere som en anpartsforening - og dem skal du

ok, jeg ved ikke om det er anpartsforening, men ham jeg kender har boet der
i 7 år, så helt dårligt er det nok ikke.

> [...]
er
> 10 år - altså efter de 2 år (eller er det lavet om til 1 nu?) efter du

ok, jeg afsluttede udd. til datamatiker i 1999 og har haft lidt arbejde hvor
jeg også har betalt lidt af. Jeg har så selv udsat så lang tid som muligt
online, og snakket med dem den anden dag, hvor jeg fik at vide at aller
senest er 2006.

> - så betal dem til banken ... få den gæld ud af verden først, for det er
den
> dyreste (og den der bliver set mest kritisk på)

Ja ok.

Jeg må hellere betale det jeg har af låb først og så se om jeg har råd til
ejerlejlighed eller andet senere.

Fra : rasmus

Dato : 12-01-04 22:37

> [...]
der
> i 7 år, så helt dårligt er det nok ikke.

- det kan sikkert være fint nok - indtil det går galt. Hvis det er anparter
hæfter man for hinandens gæld, men det må du høre mere om i juragruppen
eller bolggruppen eller hos familieadvokaten.dk

> [...]
> jeg også har betalt lidt af. Jeg har så selv udsat så lang tid som muligt
> online, og snakket med dem den anden dag, hvor jeg fik at vide at aller

- lyder mærkeligt. Ring til dem igen ...

> den
>
> Ja ok.
>
> Jeg må hellere betale det jeg har af låb først og så se om jeg har råd til
> ejerlejlighed eller andet senere.

- tjae ... hvis det er en andelsforening og tingene ellers er i orden synes
jeg du skulle købe, hvis du kan låne pengene. Du vil så skylde banken
omkring 210.000 og dert er ikke så slemt .... dem kan du hurtigt afdrage,
hvis ellers din økonomi ikke er helt i skoven. SU-gæld betaler du bare når
du får arbejde ... eller sælger din andel.

ras

Fra : sharky

Dato : 12-01-04 22:59

> [...]
> hæfter man for hinandens gæld, men det må du høre mere om i juragruppen
> eller bolggruppen eller hos familieadvokaten.dk

Ja, det ville ikke være så smart.

> - lyder mærkeligt. Ring til dem igen ...

det er vel ikke mærkeligt med en senest dato 7 år efter end studie ?

> [...]
> hvis ellers din økonomi ikke er helt i skoven. SU-gæld betaler du bare når
> du får arbejde ... eller sælger din andel.

lyder som om SU-gæld ikke er så vigtigt. Det skal vel afdrages ligesom alt
andet ?

Fra : rasmus

Dato : 12-01-04 23:08

"sharky" <x_sharky@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> det er vel ikke mærkeligt med en senest dato 7 år efter end studie ?

- nej men jeg mener man har 10 år ...

> lyder som om SU-gæld ikke er så vigtigt. Det skal vel afdrages ligesom alt
> andet ?

- jo bestemt. Men dels er rente lav dels giver den ikke så mange minusser
ved en kreditvurdering ...

ras

Fra : sharky

Dato : 12-01-04 23:17

> - nej men jeg mener man har 10 år ...

ok

> - jo bestemt. Men dels er rente lav dels giver den ikke så mange minusser
> ved en kreditvurdering ...

nej det er sikkert rigtigt.

Jeg fik lige fat i ham med lejl. Det er anparts og man hæfter for hinanden.
jojo ville have været rart at vide lidt før

Jeg må hellere tage en lejl. og se hvad der sker senere. Tak for svarene.

Fra : anders majland

Dato : 13-01-04 11:06

> [...]
> hver i det samme hus. De har lige lavet lån om så der er 30 år. Der
> må jo så være nogle renter man kan trække fra. Det er nok sådan det

uha - det lyder ikke som en andelsbolig men som en bolig med tre ejere
der måsker er drevet som et interesssantskab eller lignende. Der hæfter
du formodenligt personligt solidarisk med de andre ejere så kan/vil en
af dem ikke betale hænger de andre for det hele ...

Det eneste positive ved det er at du kan tage et realkreditlån med
sikkerhed i boligen hvilket endnu ikke kan gøres med andelsboliger

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : sharky

Dato : 12-01-04 21:16

Om
> et
> kr.
>
> - velkommen i klubben ...

Ja, og der skulle måske indføres en lov, der siger at der ikke må løbe
renter på studiegæld før staten har sørget for at man har fået et arbejde,
så man har en mulighed for at betale. Der er røget 40.000 oveni på 4 år,
fordi jeg ikke har tjent nok eller været arb.løs, fordi de ikke kan sørge
for arbejde til folk!

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-01-04 21:51

sharky wrote:

> fordi jeg ikke har tjent nok eller været arb.løs, fordi de ikke kan sørge
> for arbejde til folk!

Til gengæld har de forhåbentlig sørget for, at du har fået en lækker
kæreste og alt det andet de nu ellers bør sørge for.

FUT news:dk.politik, hvilket betyder, at svar på dette indlæg automatisk
sendes til politikgruppen, hvor debatter om, hvad staten bør sørge for,
hører hjemme. Jeg følger ikke den gruppe.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : alexbo

Dato : 12-01-04 22:00

"sharky" skrev

> Ja, og der skulle måske indføres en lov, der siger at der ikke må løbe
> renter på studiegæld før staten har sørget for at man har fået et arbejde,
> så man har en mulighed for at betale.

Jeg synes det mest ærgelige er, at du har fået så lidt for pengene.

mvh
Alex Christensen

Fra : rasmus

Dato : 12-01-04 22:13

> [...]

> fordi jeg ikke har tjent nok eller været arb.løs, fordi de ikke kan sørge

- hvis du har betalt 40.000 i renter i løbet af 4 år for at have lånt
120.000 kroner har du lånt dem et skidt sted ... Er SU-renten ikke på 4%
eller lige under?

as

Fra : Grypigen

Dato : 13-01-04 00:03

Hejsa..

Ville prøve at låne pengene i banken eller måske af en "rig" tante eller
ligende..
Men kan godt se det måske er en hård nød at knække hvis du også har et
su-lån,
da et sådan SKAL betales tilbage skraks efter endt uddannelse.
En anden ting som måske heller ikke er så smart ved en andel hvis man
har en presset økonomi, er at man ikke kan få bolig støtte til den. Hvor
ligger andelen henne?
Hvis du har flere spørgsmål, kan det være jeg kan hjælpe..
Tilgengæld hvis du hører om nogle med en andel til salg i Kbh, må du da
gerne sig til.
Jeg har en bytte lejlighed i Farum, hvis nogen er interesserede i det
for en andel i byen. Det er jo rart hvis man kan hjælpe hinanden herinde
på forummet.

Med venlig hilsen
Gry - søger ny bolig i byen

http://www.kandu.dk/

Fra : rasmus

Dato : 13-01-04 13:32

"Grypigen" <Grypigen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Men kan godt se det måske er en hård nød at knække hvis du også har et
> su-lån,
> da et sådan SKAL betales tilbage skraks efter endt uddannelse.

- nej ... man har 10 år.

ras

Fra : SE

Dato : 13-01-04 20:38

"rasmus" <rasmus.carlsenX@tdcadsl.dk (fjern X)> skrev i en meddelelse

> - nej ... man har 10 år.
>
> ras

Mystisk...... I de betingelser jeg har for mit SU-lån står der at jeg KAN
vente med at betale tilbage til efter 1 år efter afsluttet uddannelse.
Har svært ved at tro at der bare er "faldet" et "0" af, så der skulle have
stået 10 år.

I forbindelse med at jeg afsluttede en uddannelse og fortsatte på en anden,
fik jeg da også et pænt brev vedhæftet et girokort for første afdrag - og
påtegnet datoen som lå 1 år efter endt uddannelse.

Er det fordi at SU-styrelsen tror at de kan slippe afsted med det - fordi
ikke alle kender juraen - eller er der forskel på SU-lån og reelt studielån
(troede kun der fandtes én slags).

Hvis ikke, er de 10 års henstand så noget man skal søge om, eller kan man
bare glemme alt om girokortene de første 9 år og 11 måneder?

Det er ret relevant her, da vi påregner at købe hus efter min uddannelse, og
2000 hver anden måned er jo mange penge i starten.

/se

Fra : rasmus

Dato : 13-01-04 21:07

"SE" <blabla@plidderpladder.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis ikke, er de 10 års henstand så noget man skal søge om, eller kan man
> bare glemme alt om girokortene de første 9 år og 11 måneder?

- jeg kender ikke alle detaljerne. Men: Vi får alle girokort 1 eller 2 år
efter endt uddannelse. Men den afdragene kan udskydes år efter år efter år
.... (dog har jeg hørt, at der nu er sat en grænse på 6 år). Lånet skal bare
være tilbagebetalt senest 10 år efter.

> Det er ret relevant her, da vi påregner at købe hus efter min uddannelse,
og
> 2000 hver anden måned er jo mange penge i starten.

- yeps I know. Vi har købt og har 2 gange de 2000 hver anden måned - som dog
bliver udskudt så snart jeg lige får skrevet brevet ...

ras

Fra : SE

Dato : 14-01-04 00:30

> [...]
dog
> bliver udskudt så snart jeg lige får skrevet brevet ...

Takker.

Selvom det er sat ned til 6 år, er det jo alligevel værd at tage med

Nu er der 2 år til jeg afslutter min uddannelse, men jeg vil da lige ringe
og høre dem for en sikkerheds skyld. Om ikke andet, så kan jeg betale noget
af det af nu hvor vi bor billigt, så der ikke er så meget tilbage bagefter.

/se